My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, September 18, 2012

Pengalamanku: Interview Penolong Akauntan W27

Lama dah tak update rasanya...lepas entry pasal raya aritu terus takder masa nak mengomel kat sini...Aku ni bukan apa terlalu banyak benda nak diuruskan dan difikirkan...Alhamdulillah arini ada sedikit kelapangan untuk aku kembali bersiaran...

Seminggu seblom cuti raya aku menerima surat panggilan temuduga untuk jawatan Penolong akauntan W27...tarikh interview adalah pada 15 Sept... So aku menyiapkan dokumen berkaitan sebaiknya dan lepas raya mula lar aku mencari info dalam internet pasal keje nih...Macam2 panduan dan info yg aku dapat...

Diantaranya dari laman web JANM sendiri, FB pembantu akauntan, forum2 berkaitan dan dari pengalaman blogger2... So pada hari kejadian iaitu ari sabtu...seawal 6.30 pg aku dah kuar rumah...sebolehnya aku tanak lewat sampai.....sampai kat bangunan SPA jam 7.15pg..ari sabtu kan..jalan pun tak jammed...

masa aku sampai kat dewan temuduga tuh, dah ada lebih kurang 20 orang calon..semua calon dikehendaki memasukkan surat panggilan temuduga kedalam sebuah kotak bagi mendapatkan nombor giliran...hb ngan anak pun balik sebab rasa cam malas nak tunggu...Aku pun duduk sambil baca apa2 yg patut...sambil tuh sempat lar aku perhatikan calon2 yg datang..bilik temuduga ada 15 kesemuanya...masa tuh dah dekat kul 7.45..aku rasa lebih 100 org calon telah mengambil tempat...tiba2 namaku dipanggil...

Aku diarahkan untuk mengeluarkan semua salinan sijil, surat dari jabatan dan....
aku adalah org pertama yg akan diinterview untuk jawatan itu...huhuhu...terus menyirap darah ke muka..aku rasa masa tuh kalo ditoreh muka aku nih mau tak berdarah...aku dah menggigil2 duduk kat tempat...aku terus call hb bgtau aku calon pertama dan dia patah balik ke SPA...sambil susun2 folder ikut turutan...malamnya aku dah study tp bila dapat no pertama terus jadi blur dan terketar2...aku banyakkan baca selawat..tarik nafas dalam2...lebih kurang kul 8.10, nomborku di panggil...bilik G

Bila nampak jer kedua2 penemuduga adalah wanita, gemuruh aku hilang sedikit...dengan senyuman yg manis menawan aku lemparkan...heheh...1st skali aku serahkan folder fail dan salinan kepada mereka..diantara soalan yg aku ingat diorang tanya

1. Perkenalkan diri, latar belakang pendidikan dan pekerjaan sekarang
2. Ceritakan lebih lanjut tentang tugas hakiki sekarang
3. Asal usul hari Malaysia, sejarah penubuhan dan tarikh
4. Perbezaan antara pekeliling perbendaharaan dan surat pekeliling perbendaharaan
5. Apa itu Perakaunan asas tunai ubahsuai dan akruan...bezakan
6. Siapa Akauntan Negara
7. Apakah ciri2 pengurusan pejabat yg baik (soalan ni diajukan bila dia tgk sijil2 kursus yg aku lampirkan)

dan ada beberapa soalan yg aku tak brapa nak ingat...Alhamdulillah walaupun tak semua soalan aku dapat jawab dgn betul tapi sekurang2nya aku cuba jugak jawab kesemuanya dgn yakin ...Setiap jawapan disambut oleh mereka dgn anggukan dan senyuman...takderlar diorang nak kata betul ker salah ker...jadi kiter yg menjawab pun syok sendiri jer lar...heheh...

Aku dah cuba sedaya upaya dan sebaik mungkin...Andai ada rezeki ku... InsyaAllah dapat lar..kalo bukan rezeki ku mungkin rezeki kat orang lain....aku redha...pasrah jer bunyi nya kan...

So kepada bakal2 calon, silalar study bersungguh2 ya...boleh jadikan pengalaman ku ini sebagai panduan ttp jgn baca yg itu sajer...setiap calon mungkin lain2 soalannya...so be prepared...

Aku memang terlupa nak snap gambar...gabra nyer pasal...so just imagine jer la macamana suasana masa hari interview tuh... lepas jer keluar dari bilik tuh, aku kemas2 fail sumer dan terus blah...tak sempat pun nak berkenalan ngan calon2 lain...

Turun bawah jer hb dan anak dah sedia menunggu...walaupun tak pasti leh dapat ker tak keje tuh tp yg pastinya aku lega dan mampu tersenyum...tak macam pagi tadi...kelat dan kusam jer...Alhamdulillah syukur


10 comments:

Ibu said...

insyaAllah...kalo ade rezeki baby...dpt le tuh..lg pn org 1stkan...rezeki di pagi hari...hehehe

Ibu said...

InsyaAllah..kalo ade rezeki xkan kemana...org 1stkan...rezeki di pg hari..heheh

mummyrinazone beauty said...

oklah dapat jugak interview..nurulnie tak pangil2 pun..mamamintak mcm mana ek?,elalui spa jerkan??ke kena g exam ker apa?ptk kan dah takdok.?

Mummy said...

Niza: InsyaAllah kalo ada rezeki..doakan org yer


Nurul: sy daftar online kat SPA...tetiap tahun sentiasa update bila dah expired...awak pun try ler..mana tau lepas ni ada pengambilan lagi

StarPrincess said...

as salam..., kak... Ya Allah...sy bcer soalan2x pun dah nerves...camno ni.... erkkk... btw, thnx ur info kak..,sy akan guna sbg panduan...hehehe..

Unknown said...

SALAM...AKAK SAYA AKAN INTERVIEW UNTUK JAWATN YG SAMA ISNIN NIE....ADE TIPS?
HEHEHE

Unknown said...

SALAM...AKAK SAYA AKAN INTERVIEW UNTUK JAWATAN YG SAMA MCM AKAK.....TKOT PON ADE JUGAK....SBB X SMPT NK STUDY APE SANGAT...KEJE YG ADE SKUNK SGT TERBATAS NK CR DALAM CARIAN INTERNET....HUHUHU....DOAKAN UNTUK SAYA..HEHEHE..

Mummy said...

good luck...kalo ada rezeki tak kemana...Isya Allah boleh dapat

Unknown said...

Salam,kak tumpang share ni..pasal yang nak exam pen akauntan w27 april 2014, ni ada sedikit rujukan mana tahu dapat membantu Panduan Peperiksaan Pen Akauntan W27 2014 bahan disediakan oleh Tim Infokerjaya.. :)

Unknown said...

Oh macam tu pengalaman interview sebagai Penolong Akauntan ye, menarik! Terima kasih akak sudi berkongsi. Memandangkan saya menulis blog kerjaya, jadi saya terpanggil untuk berkongsi beberapa contoh soalan Penolong Akauntan yang akan diadakan bulan April atau Mei ini.

Semoga perkongsian contoh soalan ini sedikit sebanyak membantu calon-calon SPA kali ini :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...