My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, June 17, 2019

Menu ramadhan....

Selamat hari raya maaf zahir batin buat semua...

Alhamdulillah arini dah masuk 13 Syawal....ni aku nak share menu aku sepanjang sahur dan iftar ramadhan aritu sebagai kenang kenagan dan nk tunjuk kerajinan sepanjang bulan puasa hahahah

menu biasa2 jer tp cukup untuk membuatkan aku tido awal dimalam hari...29 ari sahur tanpa gagal tp kecundang 1 hari...sedar2 dah kul 6.15am....

Taoi seblom bulan puasa bermula aku dah mula kemas dapur sebab sepanjang bulan tu memang dapur adalah tempat favourite ibu2 sekelian...dr kul 5pm sampai 5 pg esoknya....

So kena spend banyak sket la utk barang dapur...beli sayur, lauk barang kering dan rempah ratus 

setiap sayur dipotong masuk dalam bekas bertutup dan dilabelkan...tujuan melabel sebab senang nk carik dan senang nk tgk brg apa yg ada dan xde

tips: utk simpan sayur, alas dgn tisu dapur dan tutup dengan tisu dapur...jgn basuh...InsyaAllah tahan seminggu...
utk kunyit dan halia boleh letak alam bekas berisi air...air kena tukar selang 2 ke 3 ari

lauk2 mentah pun gitu gak...siap bersihkan simpan dlm bekas dan dilabelkan...

jgn lupa kurma heheheh

dapur b4

dapur after kemas


stok rempah ratus

close up sket...nak masak apa namakan je...semua spice ada kt sini
masakan cina/ india/ mamak/ melayu/ bollywood/thailand hahah

menu sehari seblom mula puasa...kue teow kungfu




Sambil2 tu aku ada la plan nk berniaga...so aku decide wat cheesekut sebagai dessert...kot2 ada yg berkenan...2bekas je terjual...yg lain makan sendiri dan bg jiran tetangga...

bahan2 buat cheesekut...senang je buatnya




boleh tahan sedap


stok cili aku buat siap2 sebab senang nanti nk wat sambal ke apa ke...campak kan ajer cili ni....just blend cili kering yg dibuang biji bersama bawang besar dan air...then tumiskan dengan minyak...dah pecah minyak sejukkan dan letak dlm fridge...2 minggu pun tahan...bila masak tiap ari seminggu je tahannya

malam seblom tu pekena starbuck dulu sebab nanti da malas nk keluar berbuka kt luar...


spageti bolognese

menu pertama sahur ke iftar xingt dah...ketam bollywood, tomyam seafood




bahan2 nk wat padprik



padprik udang dan kobis goreng


ayam masak kicap, sup sawi, udang kecik goreng kurang bijak

kopok lekor order ngan opismate direct dr ganu kiter

popia ni aku buat sepeket...50 pcs...seminggu gak baru abes....siap2 gulung..sejukkan dalam peti..nanti nak goreng keluarkan la dalam 8 ketul goreng...


ayam goreng kunyit


ayam bakar




ikan bakar , udang masak kicap

ayam masak halia

kek batik..nk wat jual gak hahah



lepas siap sahur tiap ari aku akan minum nescafe dan air kosong serta kurma hinggalah waktu imsak abes...nak amik keberkatan bersahur lewat

sepanjang bulan puasa kali ni boleh kira brapa kali je keluar berbuka kat luar....aku rasa lagi selesa berbuka kat umah...senang relax dan mudah nak solat....

konon2 beli stok sekali utk sebulan....skali tiap2 minggu gi beli lauk..xla meriah mcm seblom ramadhan aritu...just topup lauk basah jer...g kt mydin je...g awal pagi sementara x panas dan masih bertenaga hehehe...


udang masak lemak cili api, telo bungkus


ayam goreng kfc, tomyam campur

 tu je la menu yang sempat di rakam....sampai hb pun naik pelik tgk aku asik ler amik pic makanan....
heheheh
cheesekut dan kek batik yg kononya aku nak jual tu, aku simpan la lam peti...tp dua beradik ni hari2 la dok mintak satu satu...mula2 aku bg je tp sebab nak elakkan diorang makan byk sgt sebab manis kan...aku suh dorang bayar

irfan: takkan kena bayar mak... ini kan rumah..bukan kedai kot...

batrisyia: kena bayar ke mak...kalo saya dah besar nanti, saya buat macam mak ni...sy bagi mak PERCUMA je...

hahaha

jadi untuk beli dorang pow duit abah dia...abah dia xlayan pun...sudahnya merayu2 mintak duit kat mak...mak pun bagi la...tp sehari boleh makan sebekas kecik je

muka hepi dapat makan cheesekut

duit yg aku dapat ni aku nak rolling la kononnya..utk modal...padehal duit sendiri...yg terjual 20 inggit je...jadi la wat kenang kenangan ...

skali irfan nampak duit ni...dia cakp

wa... banyak nya duit...boleh la beli beyblade irfan...

dah la mak yg buat kuih, mak yang kena bayar, pastu duit untung amik kt dia....ewah ewah ewah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...