My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, December 21, 2011

AIA insurans dan BSN........

Arini aku dapat miscalled dari no yang tak dikenali...aku tak prasan pun panggilan tuh...skali masa aku tgh bersiap2 nak santap, skali muncul lagi no tuh..aku pun angkat ler tanpa rasa sangsi...

Dihujung talian kedengaran suara perempuan bersuara lunak yang bagaikan telah diprogram suaranya...mendatar jer macam baca skrip...dia tanya adakah nama aku (dia sebut nama penuh aku siap dgn nama abah skali)...dia pun tanya aku boleh luangkan masa tak...dia siap bgtau yg perbualan ini dirakamkan.

aku pun dengar jer lar penerangan dia tentang keistimewaan program insurans AIA nih...yg aku ingat ada 5 benefit memang giler panjang penerangan dia tuh...then dia tanya plak adakah aku faham apa yg dia cakap...ofcos lar aku faham...


                                                                       


then dia mintak pengesahan nama

ejen AIA: adakah nama puan Rosmaria bt Rusli
aku: ya
ejen AIA: boleh puan sebutkan no kad pengenalan puan dan alamat rumah untuk pastikan yg saya benar2 bercakap dengan puan rosmaria
aku: no ic sy takleh bagi lar melalui telefon. macam2 penipuan ada skang kan
ejen AIA: kiter cuma nak buat pengesahan sajer puan.

hello....ko yg call aku, ko yg tau nama penuh aku siap dengan nama bapak skali, ni ko siap plak nak sahkan betul ker tak aku ni adalah aku....sepatutnya aku yg tanya ko betul ker tak ko nih ejen AIA...sebab aku tak tau pun nama kau...(dia ada mention tp ada aku kesah)...

tadi ko membebel kan meh sini aku membebel plak....aku citer lar kat dia yg memang aku tak percaya dah dengan insurans nih pasal aku dah penah kena tipu dengan ejen takaful suatu masa dulu...

Dia bercakap aku pun bercakap tak tau siapa yg mendengar.....macam2 lar aku cakap sampaikan dia kata
puan bersetuju tak dengan sy yg dengan 500 dalam masa 2 hari pun boleh abis...

500 ngko boleh abis 2 ari..apa ko makan emaskah..??? aku ckp yg aku sedang berjimat cermat..lebih baik aku menyimpan dalam bank tiap2 bulan yg mana bila2 masa aku nak keluarkan sukati aku jer tak payah nak isi2 borang...org insurans ni masa nak jual insurans memang mulut manis bila sok nak claim jenuh ler kiter kehulur kehilir macam pemintak sedekah...

pendek katanya aku tanak...dia dah macam tak tau nak kata apa lagi..aku tau mesti budak tuh menyesal telefon aku...ok settle

petang sket seblom balik aku terfikir balik pasal panggilan tadi tuh...aku pun fikir apsal dengan sewenang2nya BSN bagi maklumat peribadi peminjam pada syarikat ins...tak kira lar dia gabung ker merge ker ada perjanjian ker...rasa macam tak secure plak maklumat kiter kat bank...

biasa lar kalo kiter nak mintak loan mesti macam2 maklumat nak kena isi...adoyai...
aku pun google no BSN dgn niat nak serang dptkan penjelasan BSN plak...no phone ada tp tak tau nak call yg mana...so aku email jer lar...aku nakkan penjelasan bertulis dari BSN...

then aku google lagi kot2 ada blogger yg senasib dgn aku dan aku jumpa link ini... bila baca pengalaman dia, terus jer aku jadi risau pasal kalo aku jawab ya setiap pertanyaan ejen tu maka secara rasminya aku setuju terima insurans tuh...takder medical checkup, takder surat perjanjian...tau2 kena bayar premium ins....

patutlar dia asik tanya

adakah puan setuju jika.................
adakah puan.........................
adakah puan bersetuju dengan saya seandainya....................

kurang asam pedas jawa batak tul............
macam2 cara skang orang nak menipu yer...kalo korang ada menerima panggilan macam nih....
kalo dia tanya boleh luangkan masa...cakap jer tak boleh dan terus letak phone....

aku bukan lar kata semua insurans tu tak elok...tapi cara diorang buat nih dah kira menganiaya pengguna.....terpulang kalo rasa insurans boleh lindungi kiter tapi aku lebih suka simpan duit sendiri setiap bulan dan mohon pada Allah untuk lindungi kiter sekeluarga dari segala musibah dan bencana....

45 comments:

ZiL said...

betul tu kak.. zil pernah kena.. dia call masa zil tengah kerja.. zil ni tengah blur2.. zil pun ya kan je.. last2 bila dah tutup.. zil fikir balik.. dan zil google.. cepat2 zil cek maybank2u zil.. dah tertolak dah duit utk bayar insurans.. cepat2 call maybank gi tau, yg zil tak insurans tersebut.. dan nak minta balik duit yg meka dah tolak.. sib baik dpat. tp lambat sikitla.. tp yg bengang, tak suka la orang mcm ni call2 kita.. bank tak sepatutnya bagi maklumat penuh kita.. kalau la kena pada orang yg tak seberapa pandai.. dan hanya nak mengikut kata orang.. cian plak.. mcm zilla.. LAMPI... hihihi.. tp sib baik cepat bertindak...

Anonymous said...

Salam kpd puan ,sbnarnye utk pgetahuan puan,pihak bank xpernah bg ape2 mklumat kpd ane2 pihak insurans..yg buat panggilan tu betul2 drp phk bsn.dlm jual beli ade akad jualan& belian,ygmana kalo puan x bsetuju dgn akad tu,pihak bsn xkn tolak ape2 caj dr akaun puan..tujuan staff kami minta no ic tu kerana syrt2 drp bank negara m'sia sdiri yg tetapkn planggan perlu sebutkn butir2 peribadi &pihak bsn xmahu nnti org lain yg jawab panggilan dan myamar ,org lain plak kene byr.. Staff bukan bace skrip,tp bile da asyik ckp benda yg sama ,sebutan pn da mcm skrip la. Kalo rase nak boleh amik,kalo xnk pn xkisah kerana tugas staff bsn bhgn ni adalah smpaikn kpd planggan2 bsn yg kebanyaknnya pendapatan BUKANlah beribu2 utk amik insurance yg mahal..xkn org kaye je nk kn plindungn kan?

Anonymous said...

haha, tol 2..puan, xde penipuannye dr bsn. yg kol puan org bsn, xde dedah2 kt agent insurans ke pe. puan xpnh dgr telemarketing ke? puan suka google kn? skali skala google sket ape bnd telemarketing.. xperlu post sana sini kalau kita kurg mengetahui perkara yg benar nnt diri sndiri yg malu..:-)

Mummy said...

kpd dua anon diatas...sy tulis berdasarkan pengalaman...bukan memandai2...korang ni mesti dari syarikat insurans gak kan...sy takkan tulis kalo benda ni sekadar andaian sahaja..kawan2 sy dah banyak yg dah terkena...sekurang2nya kalo ada org lain yg dapat panggilan macam ni diorang boleh berhati2 dari ditipu..kalo betul staff bsn yg call naper bila kiter wat aduan kat bank dia suh refer ke syarikat insurans...BSN sendiri email bgtau memang diorang ada usahasama dgn syarikat isurans utk promoter insurans diorang sekiranya kiter berminat..tak kisah lar saper yg call pun, yg sy nak highlightkan adalah penipuan panggilan sehingga mengakibatkan duit dari bank kiter ditolak...kalo kena kat korang sendiri apa rasa....takder surat takder perjanjian tak hitam putih tetiba duit kena potong...tu aniaya org namanya..kalo betul ikut prosedur..pelanggan berminat tu tadehal...ada faham.....

aman_evolution said...

saye br lepas jwb panggilan dr org aia insurans. norlaila name dia.dia ckp bsn pilih 30 nama utk dpt pelindungan insurans pelan pelengkap ape kebende ntah.dia dok asek push suh bg alamat lengkap.sy ckp,sy nk discuss & decide bile sy da cukup info.tau2 bila google ramai plak yg same kisah dgn saye.hehehe.tobat mmg xmo insurans pelan pelengkap yg penuh manfaat katanye tuh. :)

si para para said...

Saya orang baru.. dan baru terkena panggilan hangit daripada syarikat insurans AIA..
sebenarnya dah banyak kes macam ni.. kawan pun pernah kena...
mereka tak sepatutnya buat macam ni.. main call2 je.. kita yang tak tahu apa2 ye kan jer pertanya mereka.. last2 kita sendiri yang terkena..

mizlittleAngel said...

huhu saya sedih...saya tengah exam2, study tiba2 kena call. masih blur2 lg...tak faham apa dia ckp...saya pun eya2 sja...at the end, dia tnya setuju atw tak? saya pun mls nak ckp pnjg then ckp je "ya ,ok" then dia bgtw nama n off. maksudnya dah daftar ke tu? officially? takut ni...mcm zil pnya experience pla, dia direct/automatically potong ke lepas call tu? huhu saya x tak nak...sygnya duit dlm tu...duit biasiswa pla tu...klu duit dlm tu da habis, jadi nak bayar fees utk pengajian mcmna? bukn fees sja, utk daily use jg..cmna nak hentikan nya? boleh cancel lg tak? n dia ada ckp nak post smthing dlm msa 30hari ni..tak tau apa benda. huhu mdm, im desperate for solution of this problem. can u share any info related to this matter to me if there is any new info? nanti saya send emel address kat mdm yaa..

Mummy said...

Mizlittle angel:
pada pandangan sy better awak cepat2 call semula nombor tuh utk kepastian..rasanya yg nak post dalam 30 hari tu adalah polisi insurans...yg kawan sy kena tuh once dia dah dpt polisi tuh, akaun dia dah kena potong 2 bulan...baik bertindak seblom terlambat...nak slamat clearkan sumer duit dalam akaun so that diorang tak dapat nak deduct apa2...

tumpang post said...

cara lain nak batalkan AIA Insuran ni xde ke..??
adakah AIA Insuran akan terbatal dalam masa 30 hari sekiranya dalam akaun BSN saya xde duit..??

Unknown said...

uik..aku pon da kena ni tpi da lma.cm mne nk batalkan insuran AIA ni?
Patutla duit dlm akaun dipotong tiap bulan.

Unknown said...

salam..
smlm sy dpt call dri agen AIA.. dia ckp diaorg ade kerjasama dngn airasia..kbt0lan..sy bru je bli tiket dngn airasia...so.. sy y xthu pew2 mengiakan je laa..bla sy bc blog ne..sy jd risau plak.. pe tindakan y ptt sy ambik..?

Unknown said...

salam,pada encik2 n puan2 yea...berkenaan dgn insurans yg encik2 n puan2 ckp ni sbnr nya tiada penipuan,tujuan mereka sebnar nya adalah utk memberi pelindungan kpd org2 terpilih...sekiranya nak menipu tak payah la tgu di fon,dpan2 pn blh tipu..kwn2 sendiri pn boleh tpu..sbb tu la mereka bertanya "boleh bercakap sebentar"..tujuan bertya sebab mereka nk encik2 n puan2 dgr dengan jelas..sepatut nya encik2 n puan2 bersyukur sebab tpilih..di mana mereka tdak akan mghubungi semua org..klu encik2 n puan2 bijak google knp encik2 n puan2 tidak bijak utk m,mikirkan tentg persekitaran yg bermksd tentang segi penipuan jga keadaan sekeliling..

jika penipuan mereka akan mgambil no akaun,atm dan sbgai nya, sila take note,kerana mereka langsung tdak meminta nya.memangla bukan mudah utk buat 'claim'..utk pengetahuan encik2 n puan2 mana2 insurans pun sama je..berbeza nya adalah jumlah premium yg di byr.sbgai cth nk settle kan pendaftran tuk kawin pun ssh..so encik2 n puan2 pikir la xde pkara pn yg mudah skrg ni..

dafi said...

sy pun kena perkara yg sama...dari mula lagi ckp x berminat tp tetap potong juga tiap2 bulan tanpa notis bertulis...jadi,mcm mana org x marah...bil astro pun ada notis kalau nk potong..

Unknown said...

BARU TEKEna call ...
huhuuhh ~ cakap panjang-panjang, meleret-leret ... tnya mklumt diri, bila nak kahwin pon ditanya nyee ... Panas HP dibuatnyaa ~ org tu sibuk cakap, jari ni ligat taip untuk cr info pasal insurans tu ~
kerjasam AIA laa katanya ... bila terbaca terus kata, sorry, sy sibuk ... dah laaa org ni call num baru yang baru sahaja digunakan.. mcm mana org tu taw num baru ni?? 1001 persoalan ni ~

Ez Belle said...

oh myyyyyy! kak, sy kena. and baru lepas dorang call. jwb suma soalan pasal kesihatan, nama alamat suma. until lah satu time tu edorang tanya pasal da x credit card or bnk card whatever kan. then i asked utk apa. then dorang ckp utk activate apa tah. then saya ckp sy xda credit card or what. then dia ckp xpe lah, sy anta yg bcaan policy insurans tue je la. adakah sy terselamat or sy terkena???? sbb sy lgsg x dedahkan no kad bnk sy or apa.. yg peliknya kenapa dorang blh dpt no phone tu ek? hrp sis boleh reply..huhu

Mummy said...

Ez Belle...diorang dpt no u mungkin dari personal loan yg kiter pernah apply...nak slamat pastikan tiada pemotongan yg pelik dari setiap akaun yg ada...kalo ada jer cepat2 call bank...

farisya said...

bru dpt jg pgglan tu.. Sblum ni kata gabunn dgn kad shell tu, then td kata gabung dgn celcom lak.. Tp number yg sme.. Plik2.. Pastu bila sye kata nk pikir dulu n nanti nak call dia balik utk cnfirm, dia kata number ni slalu gune utk call out, so slalu bz.. What the.????? Pikir pikirkanlah..

farisya said...

td bru dpt call dr aia.. Dlu da dpt skali tp kta cmbined dgn shell, tp td dgn celcom lak.. Tp dr number yg sme.. Bila kta nk pkir dlu then nti nk call dia blik utk cnfirm, dia kata num ni slalu call out, so t bz.. Plik2.. Nsib bek x bg almt lg.. Dia nk dftar da td.. Fuhhh.. Nk insuran blh, tp btter g ke pjbt dia trus.. Renung2kan..

suhaimi said...

kalau btl ni insurans yang betul2.. Setelah buat pemotongan duit dlm akaun.. Kenapa tak ada surat pemberitahuan ke.. Ape ke...kalau ada berapa lama masa yang diperlukan utk pihak AIA untuk bg surat. Bkn apa....untuk info. X kan kita tak tahu apa yg kita bayar. Stkt bg tau dlm fon spe blh ingat. Andai kata nak bt claim insurans mcm mana?

Riyatie said...

salam saya pun baru jak terkena panjang benar cakapnya macam panas telinga nie.
wujudkan Insuran AIA tu berasa curiga juga

Riyatie said...

Salam saya baru jak terima panggilan ingatkan apa rupanya Syrikat insurns AIA panjang lebar bagi penerangan.Curiga juga betulkan Insuran AIA tu.

skuterlady.blogspot.my said...

camni je lah.. mak saya pun dah jadi mangsa pihak yg mengaku de kerjasama dgan BSN ni. taktik pun sama. yg saya tau, kalau yg betul2 ejen sebelum nak potong2 duit ni, mesti ade black and white. takde main redah potong je. once kita dah sain agreement then baru boleh potong. nape mereka2 yg back-up ejen tu guna penyamaran cik anon? saya cadangkan kat mak saya, tutup je akaun tu then buka akaun baru.

Wan said...

Salam puan,

Saya adalah agen dari AIA Public Takaful. Sekiranya puan atau pembaca ada sebarang kesangsian tentang panggilan tersebut, boleh terus semak dengan pihak AIA secara terus.

Website :

www.aia.com.my.

Jika perlukan info tentang pelan Takaful boleh lawati :

http://reduanhanif.blogspot.com

Terima kasih.

Unknown said...

Pelik2 yea skrg ni hurmmm

Unknown said...

Macam2 yea skrg ni adoii

Anynomous said...

Salam..maaf ye saya adalah no body bukan pnjual insuran @ apa2 hnya insan biasa shaja..maaf krana mencelah kt sni..mmg menyakitkan ht jgk bila dpt panggilan dari ajen insuran yg kita tk knal sapa dia,dari mana & sbagainya..lbih2 lg tgh keja duk time tu jgk kena tadah tlinga dgr explanation yg pjg brjela..dari pngalaman saya sendiri mmg saya kurg minat dgn insuran ni tapi skrg bru saya sedar byk benefitnya..saya rasa tiba masanya kita ubah mentaliti kita rakyat malaysia akn kpentingan insuran ni..bkn saja mmbantu kita dlm mngurangkan bayaran perubatan di hosptl2 swasta tp mampu mmbantu jgk dari segi perancang kewangan utk anak2 kita yg perlukan wang andai kara kita trpaksa mninggalkan mereka lbih awal,maka duit pampasan ni yg akn dgunakn utk mmbyar segala hutang2 yg kita tggalkan & membantu dlm perbelanjaan mreka yg kita tggalkan..wlaupn saya sendiri bkerja di hospt kerajaan & boleh guna gurantee letter utk msuk hsptl tp saya msih jgk bli polisi insuran andai kta dperlukan utk msuk ke hsptl swasta mmandangkn hsptl krajaan sgt sesak & trpksa jgk mnunggu queue utk admit krana trlampau byk psakit..lbih2 lg zaman skrg tk sama sperti xaman dulu yg kurg pnyakit kronik & sbagainya..jadi jgn kita mnolak sesuatu itu tnpa mngetahui kbaikkan yg ada didlmnya..insuran mmpunyai plbgai prlindungan yg ada mngikut kperluan kita..fahami sbaiknya apa yg trmsuk dlm polisi yg diambil utk mngelak tduhan pihak insuran tknk byar claim..puan2 & tuan2 boleh google & bibcang dhn perunding insuran yg brtauliah utk mndapatkn polisi yg sesuai..saya hrap pandangan saya mmberi sdikit sebanyak idea kpada anda semua..just my 2cent..

Unknown said...

Insurans ini boleh percaya ka tidak?

Unknown said...

mentaliti orang melayu pasal takaful insurans di tahap membimbangkan..kalau takde agent call utk appointment, bila ada kesedaran pasal takaful insurans ? percaya tak time kesedaran tu timbul bila time terdesak..bila seseorang tu memerlukan kos rawatan ribuan ribu ringgit..bila pihak hospital tanya ada takaful insurans tak ? time tu baru rasa menyesal..percaya la...dalam akhbar2 tempatan pun banyak orang minta bantuan duit utk kos rawatan..pernah tak anda nak menderma ? sudah tentu tidak..begitulah apabila terjadi pada anda kalau anda sendiri yang meminta bantuan kewangan.

Unknown said...

Hi sis nk tnya cmne nk claim blk duit yg syarikat insuran dh potong dr akaun kita....adakah pihak insuran akan membayar jumlah yang sama dengan yg dorang da potong

Unknown said...

Hi sis nk tnye...cmne nk claim blk duit yg pihak insuran da potong dari akaun kita....

jolabu said...

Insuran ni celaka. Semua orang tau. Aku dah kena. Mni takaful. Dokumen selalu ilang, suka pas-pas telefon, ejen lari tak nampak batang hidung, masuk wad tak boleh lebih 3 hari, lebih 3 hari bayar sendiri walhal dalam kontrek tak ada pon, sakit jantung-rupanya sakit jantung ni macam-macam jenis dan bukan semua cover. 2 minggu aku masuk wad sakit jantung tak dapat apa. Nak kena ada sign saksi pada borang claim, nak kena ada repot doktor-tu semua aku urus sendiri, ajen mulut manis tak ambil tahu. Tu pon 3 hantar, 3 kali hilang dokumen. Repot kdnkk, depa kata depa tak boleh buat apa. Kena repot bank negara. Kena pergi sendiri, aku dahlah tengah sakit. Surrender insurans, 2 tahun tunggu, tak dapat duit. Aku ke pejabat mni takaful, dia kata kena buat appoinment dulu, pegawai meeting. Aku kata nak pukul orang, nak mengamuk, dia suruh tunggu dan lepas 45 minit aku dapat cek. Aku tanya, duit aku tu rm5k, tapi kenapa dapat rm1.5k ajer ? Dia cakap tabaruk, masuk akaun orang lain. Habis citer tu, ramai pulak ajen insurans cari aku. Aku maki tepat ajer. Ajen unsuran tak cari orang otai macam aku. Dia cari budak baru graduate.

Anonymous said...

dah lama sgt blog ni..nak share ckit pngalaman sy..

nak matikan perbualan dgn telemarketeer tu senang je..sy jawab..sy dah berhenti kerja,xde pendapatan tetap..kerja sapu sampah je..hehe

tup tup terus mati line..the end

Unknown said...

Baru terbaca blog ni...Izinkan sy beri pendapat...
Berkenaan telemarketing ins ni...Setau saya mereka akan menghubungi kita dn mintak kita sebut nama penuh alamat,ic dsbnya.Atau mereka sebutkan untuk kita dn untuk pengesahan.Supaya mereka tau mereka tidak berckp dgn org yg salah dan menawarkan produk mereka kepada org yg betul.
Selalunya perbualan tu dirakamkan.Ini untuk mengelakkan dr sekiranya ada pendakwaan di kemudian hari.Seperti pemotongan yg tidak dibenarkan atau tidak sah.
Lps tu bila adanya persetujuan baru diaorg akn buat pemotongan credit/debit kad.
Insuran tidak akn sewenang2nya memotong tanpa kebenaran.

Dlm masa 14 hari ke sebulan kita akn terima polisi dr ins terbabit.
Kita juga diberi masa 'grace period' atau 'cooling period'iaitu tempoh bertenang selama 7-14 hari dari tarikh penerimaan polisi (bergantung insuran comp mana).Ianya bertujuan untuk kita membuat kptsn yg betul setelah membaca polisi kontrak.

Wlpn bnk dh potong bagi urusan tersebut,ini tk bermakna kita tk boleh buat apa2.
Bawa polisi tersebut ke ins comp terbabit bg pembatalan.kita juga boleh menghubungi bnk bagi pembatalan.Kita akn dpt full refund.
Selalunya apa yg pihak telemarketing offer adalah kepada pelanggan terpilih dn plan yg tidak ditawarkan oleh mana2 agent ins.
Kelemahannya kita tk de agent,tk tau nk refer atau hubungi sape kalau nk tau apa2 berkenaan plan pelindungan tersebut atau macam mana nk claim atau apa yg kita boleh claim,dsbnya.

Beruntungnya kita sekarang terdapat plan takaful di pasaran,kerana plan takaful lebih mengutamakan pemegang polisi berbanding ins comp.Takaful adalah pemegang polisi saling jamin menjamin,menjaga atau memelihara sesama kita atau 'menjamin satu sama lain' atau 'jaminan bersama'dgn ikhlas.

Disitulah adanya sistem tabbaru yg bermaksud sumbangan.

Sekiranya selepas dr tarikh'cooling period'kita ingin membatalkan polisi tersebut...kita masih boleh berbuat
demikian.Berhubung terus dgn ins comp terbaik.Cuma kita tidak akn dpt full refund kerana perlu ditolak tabbaru.



Unknown said...

Baru terbaca blog ni...Izinkan sy beri pendapat...
Berkenaan telemarketing ins ni...Setau saya mereka akan menghubungi kita dn mintak kita sebut nama penuh alamat,ic dsbnya.Atau mereka sebutkan untuk kita dn untuk pengesahan.Supaya mereka tau mereka tidak berckp dgn org yg salah dan menawarkan produk mereka kepada org yg betul.
Selalunya perbualan tu dirakamkan.Ini untuk mengelakkan dr sekiranya ada pendakwaan di kemudian hari.Seperti pemotongan yg tidak dibenarkan atau tidak sah.
Lps tu bila adanya persetujuan baru diaorg akn buat pemotongan credit/debit kad.
Insuran tidak akn sewenang2nya memotong tanpa kebenaran.

Dlm masa 14 hari ke sebulan kita akn terima polisi dr ins terbabit.
Kita juga diberi masa 'grace period' atau 'cooling period'iaitu tempoh bertenang selama 7-14 hari dari tarikh penerimaan polisi (bergantung insuran comp mana).Ianya bertujuan untuk kita membuat kptsn yg betul setelah membaca polisi kontrak.

Wlpn bnk dh potong bagi urusan tersebut,ini tk bermakna kita tk boleh buat apa2.
Bawa polisi tersebut ke ins comp terbabit bg pembatalan.kita juga boleh menghubungi bnk bagi pembatalan.Kita akn dpt full refund.
Selalunya apa yg pihak telemarketing offer adalah kepada pelanggan terpilih dn plan yg tidak ditawarkan oleh mana2 agent ins.
Kelemahannya kita tk de agent,tk tau nk refer atau hubungi sape kalau nk tau apa2 berkenaan plan pelindungan tersebut atau macam mana nk claim atau apa yg kita boleh claim,dsbnya.

Beruntungnya kita sekarang terdapat plan takaful di pasaran,kerana plan takaful lebih mengutamakan pemegang polisi berbanding ins comp.Takaful adalah pemegang polisi saling jamin menjamin,menjaga atau memelihara sesama kita atau 'menjamin satu sama lain' atau 'jaminan bersama'dgn ikhlas.

Disitulah adanya sistem tabbaru yg bermaksud sumbangan.

Sekiranya selepas dr tarikh'cooling period'kita ingin membatalkan polisi tersebut...kita masih boleh berbuat
demikian.Berhubung terus dgn ins comp terbaik.Cuma kita tidak akn dpt full refund kerana perlu ditolak tabbaru.



Unknown said...

bodoh lah yg komen2 bodoh ni

Ray Coway said...

Itu semua adalah PDPA (personal data pruvacy act) yg korg pernah isi borang n membenar kn pihak ketiga hubungi semula utk tujuan marketing... U all tick yes

Unknown said...

Assalamualaikum,

Rata² komen kat sini semuanya negative pasal insurans / takaful. Saya agent AIA, agent AIA yang bukan under telemarketing mostly akan set appointment untuk berjumpa.

Mereka tak kan offer by phone, sbbnya untuk pastikan client faham apa isi policy yang mereka akan langgan. Kalau client tak nak pun, tugas mereka untuk sampaikan info pada org ramai berkenaan takaful.

Kalau tak minat, bg je alasan dah ada policy cover 1 juta bila berlaku musibah. Habis cerita, cuma jangan bencikan sangat agent takaful ni. Ada yg mmg pentingkan sales, tapi ada yg pentingkan info jugak.

So, chill k. Kami pun cari rezeki jugak. Kami as a agent pun org islam jugak. Tahu halal haram, yg membezakan agent ni, sikap tamak je. Nak cepat² jadi TOP AGENT. Kalau jumpa agent gini, sila lari jauh².

TQa

Unknown said...

Baru je mula kerjaya sebagai telemarketer di AIA. Inshaa Allah lepas ni nak ceburi AIA direct agent pulak sebagai part time business. Apa pun telemarketing tetap di hati. Yg paling penting adab dan etika ketika bersembang dengan pelanggan.

Unknown said...

Sama la.. tpi dari insurance aig/bsn.. what ever.. x suka org ckp belit2..jgn ingat panggilan diorg je rakam.. Kita Tak reti nk rakam.

zie mai said...

sama lah baru tekena.. . saje dia nak kelirukan kita... dan mkntak no kad bank.. da tebagi pon.. dan da blok kad atm.. abes cerita.. lepasni.. x de masa nak melayan call no x kenal.. huhu

Unknown said...

Aduhh..first time sy bru ja trkena ptg td. Smlm dh call 2 kli dri no 03....tp brlainan nmbor. Hrini no lain pulak tp ttap 03...Mula mlas nk lyn sbb dh nk trlelap. Pastu jwb tu igt pnting. Dia knal kn nma. Dia ckp dia pegawai bank bsn. Adkah sy sedang brckp dgn cik norfarhana...bleh sy dptkn no ic...dn alamat cik...adkah cik dh brkhwin...atau sdh pny anak. Sy disini nk minta msa sikit dkt pn frhana. Kmi pegawai bnk bsn ingin mnawarkn plan insurans cashback ....blablabla....sbyak rm49.00 shj sblan...dia minta yg 16dgit kut xsilap nombor yg depan kad bank tu. Xmau bgi. Takut. Xpercaya. Tp dia ckp klu benda tu private pihak bank xkan bt digit tu dgn jelas, klu pn khilangan kad pun org lain bleh tahu dgit tu...pstu bg jgk...🤕pastu yg lain tu sy dh muak dgar dia mmbebel2. Part last, adkah pn frhana stuju utk sy sahkn pndftaran. Dah byk kli sdh sy ckp nt fikir dlu..nk bincang dfn suami dlu. Pstu dia siap bebel dkt sy...bnda ini bkn bleh fikir2 pn. ..mati pun bila2 bleh, esok pun pn xtahu umur msih pnjg or x...pn fikirkn kluargakn...utk bntu suami, cuba bygkn bt xcident, lumpuh skit teruk....blablabla....pstu dia gagal. Dia pass pulak hp dkt pgawai lain ktanya, prmpuan pulak brckp. Cara kli ni mmg2 pksaan. Sdh sy ckp xmau2 jgn pksa. Trus dia crita lg 2-3kli. Sedih sbb sy blurr2 td...dn stupid ya..tak trus ltak hp td.. Skrg sakit otak sdh. Sbb at last pening2 asyik ter..ya...ya..ya sja dgn soalan dia, smp tak perasan ter ya sma soalan la...pastu nk ckap xmau, bkn2...xnk. dia sdh ltak hp. Sy nk call blik tp krdit xdak tu. Mngadu suami dia ckp nt pergi bank cancel. Tp sy skrg sdh mau pecah otakk fikir terus...allahu...knp kita tidak ggu org, dxuk diam2..tp org lg cri ggu kita. Bgi msalah. Sdh sy kta, sy pny sdh simpanan asb..xperlu lg byk2. Dia ttap push. Salah sy jgk krna buntu pening xterfikir mau ltak trus hp sbb sy xpnah bt, klu sdang ckp trus ltak..rsa xsopan. Bodohnya sy. Tolong yg lain. Apa harus sy bt ni..

Unknown said...

Spe2 ade no untuk ktk batalkan AIA

Aisdol said...

Assalamualaikum mummy. Saya mohon utk share pengalaman mummy. Sebab saya skrg mengalami nasib yg sama. Br prasan ada pemotongan setiap bln selama setshun dr etiqa takaful. Saya ada mengadu dgn anksdara rupanya dia jg pernah ditipu dgn panggalilan sebegini setahun yg lepas. Setahun jgkla duit lesap dr acc dia tsnpa dia sedaei. Berbalik kpd panggilan yg etiqa buat pd awal thn lepas, semua nya sama dgn apa yg mummy ceritakan disini, tanpa sebrg perjumpaan, persetujuan... Tbtb ada pemotongan setiap bulan selama hampir setshun dr acc saya. Saya sgt xberpuas hati n rasa tertipu dgn cara sebegini. Skalilg saya mohon copy&paste dr mummy utk peringatan semua org spy jgn mudah terpedaya dgn panggilan dr mn mn agent insurans.

Aisdol said...

Kpd mn mn agent yg kata ramai dok komen megatif tu, cuba tanya mrk dl. Adakah mrk ni suka suka reka cerita? Saya jgk agent insurans. Dan saya juga terkena dgn panggilan yg sama. Saya hanya dgr dan iayakan sj perbualan tersebut spt cerita mummy diatas. Minggu ni baru saya prasan acc maybank saya ada penolakan setiap bulan dr etiqa takaful. Tolong laa percaya! Selagi xterkena mmg korang xakan percaya. Saya harap penipuan sebegini dpt diketengahkan @ viralkan sj pd umum.

Aisdol said...

Assalamualaikum Zil... Saya br jer terkena. Duit dr mayban2u saya dah dideduct hampir setahun. Boleh Zil hubungi saya tak. Saya nk tahu mcm mn cara nk mi tak balik duit saya. 01156245744

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...