My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, December 19, 2011

Pantang larang orang mengandung dan dalam pantang....



Skang ni kan deqla tengah berpantang...arini dah masuk ari ke 16...semoga adikku dan anak buahku dalam keadaan baik2 hendaknya...bila tengok dia sarat mengandung dan kini dalam pantang teringat masa aku mengandungkan sibatrisyia dulu...

masa aku pregnant aku banyak cari info dari internet dan dari kawan2 se opis...dan seperti biasa lar banyak pantang larang yg pelik2 aku dengar...antaranya

Masa mengandung
1. jangan ikat simpul mati apa2 sajer ikatan yg kiter buat
- yg nih kawan aku yg pesan, aku ikutkan ajer..kekadang tuh terlupa gak

2. jangan duduk atas simen/ tangga
-mak aku larang...bila tanya naper??? pantang......

3. jangan mandi malam
-kalo dah balik lewat aku mandi gak ari malam...takkan nak tido dengan ketiak berlengas

4. jangan keluar waktu senja dan tengah malam
- sebolehnya aku elakkan...ada gak terkeluar kekadang

5. Jalan menyeksa binatang , memancing dan melastik pun tak boleh
-absolutely no

6. Jangan makan jajan dan megi
-oppss...ter mengidam kekadang...

Dan macam2 lagi lar...aku turutkan ajer pantang larang nih...bukan lar percaya 100% tetapi apa2 keburukan kalo boleh dielakkan, kiter elakkan...

Masa pantang plak

1. jaga makan...takleh makan itu tak leh makan ini...boleh makan ini ajer
- kalo ikut bidan yg urut aku tuh pesan dia..kalo teringin nak makan2 apa yg kiter tak pasti boleh makan ker tak...kena wat camni contohnya kalo nak makan karipap..kiter makan cam biasa tp kena tinggalkan sket then buang ke tanah...ada jampi kena baca tp aku tak ingat sebab aku tak buat...kalo aku rasa benda tuh takleh makan, aku tak makan ler

2. tak leh pijak tanah (ni mak kawan aku nyer pantang)
-aku tanya ler kat mak, betul ker??? mak cakap jamban org dok dalam rumah takper lar...yg kiter nih jamban kat luar..takkan mak nak dukung pulak...huhuhu

3. takleh menangis dan menjahit nanti rabun
- aku memang kerap menangis masa dlm pantang..anak kena cucuk aku menangis, hb balik lewat aku menangis, nak kencing menangis, nak berak apatah lagi, sensitip sungguh...

teka ni saper???

4. Lebihan air susu badan yg diperah takleh buang kelongkang atau sinki sebab nanti air susu kering...buang ke tanah takper
- ni memang aku praktikkan...yer lar susu badan tu kan rezeki, kalo kiter campak kelongkang kan macam membazir..kalo campak ketanah mungkin semut boleh minum...

apa lagi yer...banyak lagi rasanya..tp tu lar aku tak brapa ingat...tu yg tak boleh...

yg boleh plak aku cari info wat sendiri jer...ikut kesesuaian

1. Masa mengandung org slalu kata pasangkan cd ayat Alquran ke perut..pada aku baik ibu mengandung tu sendiri bacakan...direct jer terus ke baby dalam perut...surah yg elok dibaca
- surah yusoof
-surah maryam
-surah yaasin
-surah luqman
kalo dapat khatam Alquran lagi bagus

2. Bergaul dengan baik pada suami dan ibu bapa..wpun dalam masa mengandung badan kiter tak brapa nak stabil, kekadang marah, kekadang hepi, kekadang sakit..tp sebolehnya cuba jangan menyinggung hati org lain terutama suami dan ibu...

3. Amalkan minum susu, makan kurma dan kismis....makanan lain elok jugak yg penting skali sumber yg halal


Dalam pantang plak

1. Masa dalam pantang kan kiter tak leh solat, maka apa yg aku buat adalah slalu dodoikan anak dengan zikir dan lagu2 nasyid...sampai skang pun kalo nak dodoikan dia itu lar yg aku nyanyikan...sampai lar dia tetido..kekadang aku ikut tido skali...tenang jer rasa...

2. jaga makan minum..elakkan makanan yg gatal spt seafood dan telur...aku memang straight bab nih..kalo langgar pantang yg sengsara nya addalah kiter...bukan lama pun 44 ari jer...tp dah abis pantang pun masih kena jaga makan lagi...air kelapa, laksa, nangka....

3. bukan stakat pantang makan, pantang "bersama" pun perlu...bukan pantang jumpa yer...seeloknya 60 hari..ada gak yg lanjutkan hingga 100 hari..suami isteri kena bincanglar demi kebaikan bersama...tp itu tak bermakna kiter kena jauhkan diri dari suami...layan dia seperti biasa cuma yg "itu" sahaja perlu dipuasakan dahulu....

Tu jer la kot sedikit info tentang pantang larang zaman dulu dan zaman skang...kalo ada apa2 nak tambah lagi silakan....tinggalkan komen

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...