My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, August 27, 2012

Di Balik Tabir: Aidilfitri 2012 (1433H)

Alhamdulillah, setelah 10 hari aku bercuti, arini kembali bersiaran secara langsung dari putrajaya...Raya kali ini disambut sederhana tetapi meriah...turn raya kali nih belah aku, so 2 ari seblom raya aku dah chow balik kg...lepas sahur, kemas barang segala...tepat kul 8.00am gerak balik kg..takut jammed nyer pasal...tepat kul 9.00 sampai kg dah..masa aku sampai tuh mak takder kat rumah...rupa2nya mak ngan abah gi carik kambing yg baru beranak kat dalam hutan...
kemain seronok batrisyia dpt tengok 'baby tambin'

Ari jumaat adalah hari memasak rendang dan hari sabtu hari memasak lemang...




hb aku memang minat sgt wat lemang nih...dia ler yg tolong mak masukkan daun pandan sebagai alas buluh...then mak letakkan alas daun
aku tolong masukkan beras pulut dalam buluh..then mak masukkan plak santai dan tutup semula dgn daun pandan....

acara membakar lemang pun bermula seawal 11.00am rasanya

kalo tak silap dapat lar 16 batang lemang pelbagai saiz...


nak dekat kul 4.00pm lemang pun masak...tp takleh nak rasa lagi...puasa kan...aritu kami berbuka dgn lemang dan rendang...nasik ada gak...untuk aku ler tu...aku tak brani nak makan lemang sajer....takut angin...

Malamnya tinggal nak wat kuah kacang dan rebus nasik impit jer...memang dah jadi tradisi setiap kali raya juadah yg mak hidangkan adalah lemang bersama rendang ayam dan daging, nasik impit bersama kuah kacang dan kuih2 muih yg lain...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...