My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Friday, May 25, 2018

Salam ramadhan

Arini hari ke 9 berpuasa....da alang2 free ni leh la marathon update blog....huhuhu....macam2 nak citer sebenarnya....

1. Avengers dan mainan irfan....
Ni citer seblom pose lagi...tengok citer avengers....best gak la sebab avengers bergabung dgn guardian of the galaxy...kena tgk sequel dua2 citer seblom ni baru paham sket jalan citer...aku tak paham sgt sebenarnya tp buat paham je....hahaha....nak citer pasal mainan irfan ni...dia wat mak abah dia ni macam ada share ngan kedai mainan tu...boleh kata tiap kali keluar nak beli...memang la murah 10 20 inggit tapi kalo beli 5...dah berapa....



tapi tu la kalo xdibeli dia wat muka penyu....muka seposen...x sampai ati lak...


bila dah beli dia wat muka mcm ni...comel la pulak....huhuhu

kete ni leh tukar jadi robot....suka btol dia



nampak tu dah ada peminat....

tapi tu la dia main kejap je....jap gi dah boring dia bertenggek lak atas kete tu...menjerit2 aku tgk...adeh...


2. Persiapan menjelang ramadhan....
- Seperti tahun2 sudah...aku akan amik cuti...seharian concentrate detox dapur...masa ni la penuh plastik sampah dgn barang yg dh expired....oh...
-seblom tu aku akan shoping barang dapur...biasanya pasar malam presint 2 atau pasar borong selangor jadi pilihan...sebab fresh...aku kalo dah stat puasa memang x larat la nk berjalan2 di siang hari...malam plak nak kena masak dan tdo awal huhuhu...pendek kata memang malas la nak kuar


stok bahan mentah penuh sepetiais

3. Batrisyia berpuasa....
- Dari umur dia 7 tahun aku just suruh dia solat jer....tapi bab puasa memang aku tak push sangat...cuma kalo dia nak puasa aku bagi jer...kalo tak tahan just berbuka je la....last year dia puasa tapi sahur kul 6...sebab nya aku tak nak dia ganggu kami sahur...jadi aku plan umur dia 10 tahun baru aku nak push dia puasa skali dia dh dtg bulan bulan nov aritu kalo xsilap...jadi puasa kali ni terus jadi wajib la....Alhamdulillah dia jadi semangat nak puasa....kejut sahur pun senang....stakat nak masuk 9 ari ni takder ponteng lagi...masa sahur makan pun boleh tahan...bila berbuka macam2 dia nak...ingat lagi aku dulu...mak kalo bulan puasa je sebolehnya masak sedap2 utk kami berbuka...sebab tau dah sahur semasing lapar bantal je hahahah

kiter dah jadi mak ni baru tau rasa camner...plg mencabar nak kejut abah dia bangun sahur....tahun ni berempat kami sahur dan berbuka....irfan lak aku suh puasa sekerat hari je kalo dia nak...dia pun da paham apa itu puasa...xleh makan xleh minum...thanks to upin ipin yg bagi kefahaman paling mudah kepada anak2 ini...aku pun xperlu explain byk...diorang da tau sket2

Jadi satu cabaran pada aku untuk masak juadah sahur dan berbuka untuk memancing selera dia...wpun dia makan je apa yg ada tapi aku lagi seronok bila tgk dia seronok puasa sebab mengenangkan surprise lauk yg bakal aku buat....

1st day sahur...8 ari puasa turun 4.6kg

4. main taman sejuk
- beberapa ari seblom puasa tu aku ajak ler hb bawak budak2 melasak seblom puasa ni...nanti sebulan dok umah jer memang x kuasa la aku nak merayau tgh2 puasa ni...maka kami ke ioi...ada taman baru bukak



4.
dreamworld apa ntah namanya....dia kat level 2 atas tesco...macam tersorok sket la....best nya taman mcm ni, dia kira per entry asalkan ko masuk ari yg sama...sesuka ati leh kuar makan solat g toilet....aku g tu lepas zohor...maghrib kuar jap...solat makan....pastu sambung main blk sampai la kul 9.30...baru berbaloi...tu pun berelak ajak balik...adeh



abah pun ikut panjat skali

aku dok bawah jer...x muat nak naik


tetiba dh dpt anak dara org

main blok besar



leh masuk blk asalkna tag kt pergelangan tgn tu x hilang...






nak blk dah....mintak staff situ amikan pic


turun bawah otw nak ke parking tu...jumpa kedai smiggles...aku baru tau kewujudan kedai ni...kemain batrisyia approach aku suh beli...skali tgk pensil box sajer 60 hengget...ko mampu...idok ler teman nak belikan 


cukupla 4 cerita....next month update lg huhuhu



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...