My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, September 25, 2018

Reno bilik kampung & taman mini

Sejak kawen ni la bilik aku...asalnya bilik ni luas tapi letak dinding jadi la 2 bilik sebab dikman da kawen dan aku pun balik sebulan sekali je.... setelah hampir 11 tahun kawen aku pun berangan2 la ngan hb nak reno bilik comel ni...dulu anak kecik2 leh la tdo sekatil...ni ica pun da besar....jadi xselesa la....

dalam bilik ni ada katil queen, almari gedabak dan meja solek beli masa aku mula kawen dulu...
angan punya angan jadi kitorang decide nk letgo almari dan meja solek...tinggalkan katil je...

1st skali kami wat siling ngan tiles dulu sebab plan nak pasang aircond...tau la rumah kampung ada lubang angin tu memang xleh la pasang aircond...





the making of lantai n siling

ni ler tukang nya...cousin adik ipar...

tingkap pun tukar...seblom ni tingkap nako

siap je tiles n siling kami blk kg tiap minggu utk deko bilik....beli cat dulu untuk dinding dan pintu...katil pun aku cat gak hahahah


aku pilih kaler blue


sambil2 tu gi ikea cari idea perabot apa nak beli...actually konsepnya minimalis ikea...jadi aku kekalkan katil yg ada...beli open wardrobe dan tampal cermin...tu jer....




cam biasa g ikea makan je la keje




malas nk tulis...amik pic price tag je...senang nanti nk carik...tp xsemua la aku amik...ikut bajet gak

masa ni dah pasang econ tp dinding x cat lg...punya la xsabar nk tdo dlm bilik ni  letak tilam je la 


terasa luasnya bilik ni...ada tilam je kan...selesa la budak2 ni nak bergusti....Alhamdulillah

biru merelip sbg feature wall hehhe

blue ocean sbg kaler dinding yg lain


sebelah kiri open wardrobe sebelah kanan cermin melekat di dinding

touch up sket....tada....pintu pun cat putih

3 kali balik baru settle semua Alhamdulillah sempat la pakai raya haji baru2 ni

katil kawen yg dicat putih



langsir pun ikea nyer tp labuh sket...


Alhamdulillah berjaya gak akhirnya reno bilik kg....deco simple2 je...asal selesa anak beranak nk tdo cukup la...ada tempt hb nak berehat bila blk kg....

Selain reno bilik kg, satu lagi projek aku adalah taman mini kt rumah kuarters....
plan nak berjimat tu sebab aku bercucuk tanam



aku beli 4 pokok hidup terus...malas nak menyemai


rak dah beli tp x pasang lagi so kiter atur je la macam ni...pg petang siram...satu terapi minda gak sebenarnya

dari kiri pokok cili, bunga, kari dan daun limau purut

karpet ijau beli kat kaison 49.90
parkir kayu aku beli 2 set ada 18 kpg
kena beli lg 1 set kot  kalo nak bagi nampak penuh
setelah hampir sebulan baru la dapat pasang rak ni....

selain tu aku ada gak tanam daun bawang....tanaman plg senang nk tanam...nak pakai sikit je....buat hiasan tp xleh beli sehelai dua...kena beli secekak...bila skali skala masak buruk la jadinya...then buang gitu je....bil tanam sendiri ni...nak guna je cabut sket

tadaaa....



Pasni InsyaAllah aku plan nak tanam sawi lak...









No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...