My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Thursday, May 16, 2019

Alhamdulillah...semoga ada sinar....

Setelah hampir 45 hari kejadian yg menimpa kami sekeluarga kini segalanya totally berubah....
Aku baru berkesempatan nak update perkembangan mak abah di kampung.....
Seblom tu layan pic selepas bencana

ni aku amik 5 ari lepas kejadian....stuktur batu masih ada tetapi tak kukuh la,,,bila2 masa je boleh roboh....

dari pandangan belakang rumah...dinding biru sebelah kiri tu ler bilik aku



petang tu wakil rakyat YB TUAN EDDIN SYAZLEE BIN SHITH Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia datang melawat bersama ketua kampung En. Jalal dan rakan2...
YB datang melawat kawasan dan mangsa serta menyalurkan bantuan.serta berjanji untuk cuba membantu apa yang termampu.

mak paling sedih tengok bhg umah kayu ni...byk sejarah dan kenangan mak bersama arwah uwan masa bina umah ni



terima kasih jiran yg menyediakan jamuan ringan untuk rombongan YB


YB sempat memberi sumbangan kepada dayah, anak jiran yang kelainan upaya

jiran2 ku yang banyak membantu kami sekeluarga....

 Next week tu aku blk lagi.... kali ni aku cuba selongkar2 barang kat area bilik aku dan aku terjumpa ini....
album tunang sob sob....dah terbakar dan kena hujan...aku cuba bukak dan ada beberapa gambar yg masih elok wpun kelilingnya dh terbakar

tunang mekap sendiri

kenangan dgn arwah mak mertua

with my mom n dad

arwah mak dan nenek



ni rupa asal album ni



rewang

pic batrisyia masa baby


 Selama 2  ke 3 minggu rasanya mak abah dan adik2 menumpang rumah jiran...ramai yg datang menghulurkan bantuan berupa duit, pakaian, barang makanan...Alhamdulillah Allah sahaja yang membalasnya...bila mak kat kampung aku mmg xleh nak contact sebab line phone kt kg xde, selama ni pakai wifi...

sumbangan dari geng sekolah SMDAS

sumbangan dari wakil penduduk kg Talang

sumbangan dr ex opismate masa kat jalan duta dulu

Lepas 3 minggu dikman inform ada rumah sewa di tanjung ipoh. Kuarters Peladang... Ada orang bantu dapatkan...


dapur

laluan ke bilik...bilik ada 3

toilet dan bilik air

salah satu bilik





ruang tamu


ruang meja makan bersambung dengan ruang tamu

Alhamdulillah 

Rasanya 3 ari je kot aman basuh umah, bersihkan cat, pasang tikar getah... 
hari keje masa tu jadi kami memang takleh nak balik bantu...kena amik cuti

in progress

warna yg menjadi pilihan





bilik aman

bilik mak mentua aman dan dik shira

setelah siap cat dan pasang tikar


heaven la nadim dpt main sepah2

dapur 

Dok je umah tu 1st skali wat kenduri doa selamat dulu tanda kesyukuran memulakan hidup baru dirumah baru dengan semangat yang baru...Moga Allah permudahkan...


juadah ringkas yg disediakan 



sekitar majlis doa selamat....

Aku tak balik masa ni sebab dikman pun plan last menet...ahad malam lak tu...mmg xsempt ler nak blk

kak ita je amik cuti seminggu utk tolong mak abah pindah dan lengkapkan keperluan rumah...
buat permulaan mak abah masih stay umah jiran...seminggu lepas tu kot baru totally pindah semua...
terima kasih kak sedah sekeluarga dan adik beradik yg lain...banyak sgt bantu kami sekeluarga....


sesi mengepow maklong hehehe

tu dia...total 3 troli


almari kain

manja ler nadim ngan maklong...nak apa semua dapat

Next 2 week lepas tu  baru aku balik lg...masa ni umah sewa da complete sket...aku blk kg jengok tapak umah sekali....

rata dah...tinggal bilik air je


 Sedih tengok abah yang masih tak betah dok umah sewa...dia cakap rasa mcm dok kat umah aku...aku paham la maksud dia...boleh duduk tapi sehari dua jela...bulan puasa ni seawal pagi dah balik kg...abah stay kat situ sampai la waktu nak berbuka nanti..solat mandi semua kt sana ..kalo dapat bina semula rumah kat tapak umah sekarang mungkin boleh mengurangkan kesedihan abah....



kat khemah ni lar abah lepak dan solat....sob sob
rutin seblom puasa aritu, pg abah dan mak akan blk kg...wat keje kat kebun ...tghr br balik umah sewa...

masa aku balik, geng uitm pun dtg melawat skali...fuziyan dari senaling dan siti aisah dari shah alam....skali gathering...tq korang sudi dtg melawat...ceria sket nampak mak dan abah

ni la aktiviti nya...tdo main game

setelah dah lama x tengok tv hehehe...


pasang myTV....free jer utk penerima bantuan BSH



ni bilik aman yg telah dideco sket2

sumbangan dari geng ex opis aku belikan langsir dan beberapa kelengkapan rumah dari ikea...beli yg simple2 murah2 je..yg penting cantik dan berkualiti






disebabkan umah sewa ni byk tingkap mmg kena banyak la langsir nya...jenuh gak aku nak kira baper keping langsir nak beli untuk 26 tingkap nako

barang dari ikea

plus mr diy

Akhirnya dapat lekat tv kat dinding....

Kebanyakan barang kelengkapan rumah disumbangkan oleh rakan2 jiran2 dan sedara mara yg dtg melawat....terima kasih sekali lagi...Hanya Allah yg dapat membalas budi baik kalian....

Mak ada mohon umah PPRT, masih dalam proses. Mohon doa semua semoga rumah ni segera dapat kelulusan dan dilakukan pembinaan secepat yang mungkin....

InsyaAllah raya tahun ni kami akan beraya di rumah sewa ini, mana2 yang nk datang melawat/ jalan raya, rumah sewa tu sebelah kubur sebelah Sek Men Dato Abd Samad Tg, Ipoh.







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...