My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Thursday, April 4, 2019

Ujian buat kami sekeluarga

2 Apr 2019- Jam 12.15 aku dapat call dari cikna bertanyakan tentang rumah mak di kampung yang khabarnya terbakar... Cikna dpt info  dari wasap group...kelam kabut aku tengok wasap group...

Masa tengah buat keje aku tak tengok phone sgt...aku tgk wasap pun kejap2 je kot2 ada arahan bos dalam group wasap...yg lain tu aku just biar je...tp kalo ada call masuk memang aku angkat la...lagi pun dah nak masuk waktu rehat...ingat nak cepat settle keje seblom waktu rehat....br la tgk phone

Tengok2 group wasap sahih la berita yang aku dengar tadi...terus call no jiran...dapat cakap ngan dikman...dari suara dia jelas kedengaran kesedihan....aku cuma tanya mak abah dikman ila dan nadim je...Alhamdulillah semua selamat....rumah total lost...xde tinggal apa...aku redha...aku taknak cakap byk...tergamam...mungkin masa aku bercakap dengan dikman tadi suara aku kuat...jadi officemate tanya ler....kenapa???

Aku masih tergamam.. speechless xtau nak buat apa... tiba2 member cakap "maria balik kg ke???"
Baru aku macam tersedar....terus call hb, maklumkan dia....isi borang half day...terus gerak amik anak2 kat sekolah...

Wasap berderu2 masuk...dengan gambar lagi...runtun dan pilu hati mengenangkan mak dan abah...rumah tu dari mak kecik lagi dah ada...Aku tau la serba sedikit sejarah rumah tu....dulu jalan masuk kg sempit...tak boleh masuk kereta apetah lagi lori....mak abah dan arwah uwan pikul kayu untuk bina rumah tu...jalan kaki....tu sebab rumah tu sgt sentimental value pada mak dan abah....

Sampai sekolah gi terus pejabat sekolah isi buku...kebetulan dah abes skolah sesi pagi...aku pun cari irfan...tak jumpa kat kantin...naik kelas jumpa dia tengah main kejar2...bertuah sungguh...cari kakak pulak...x jumpa...cari kat kantin pun xjumpa..wasap cikgu... tak balas..naik kelas dia...irfan cakap dia tau kelas kakak...ntah mana2 dia bawak aku...tengah aku dok melilau cari kat kantin baru nampak dia...tunjuk pic rumah terbakar terus dia berlari naik kelas amik beg..

Blk umah jap packing bj apa yg patut....terus gerak blk kg...tiba2 teringt nak call kak ita...kak ita cakap dia dlm ERL otw nk blk...terus deal amik dia kt ERL putrajaya...

Aku kt highway lg dikla da sampai kg dulu....sampai je kat kg ingt nak gi tgk umah dulu baru nk g umah jiran...skali tgk semua ada kat umah....abah je kt umah jiran...sampai2 je dikman peluk aku...aku seboleh nya nak bertabah tp x boleh...apetah lg bila pelok mak...adeh....meruntun jiwa...terasa lemah pelukan mak....masa ni tgk sanak sedara jiran2 org kg semua ada....

Aku just tengok2 rumah dari jauh je sebab irfan sibuk nak ikut...aku risau dinding roboh je...td panas tetiba ujan.... Aku dah bincang ngan hb ingt nak bawak je mak abah adik2 balik putrajaya...tp mak cakap jiran kami abg dollah suh stay kt umah dia je...YaAllah syukur sangat...mak abah pun masih trauma lagi...kete moto tinggal...mesti la dorang xnak tinggal kan kg...byk lagi urusan nak buat...report polis buat ic kad bank semua...ubat2 mak abah lg


lepas maghrib kami sit on table...adik beradik bincang nak beli brg apa...rumah jiran ni kalo ikutkan memang lengkap...jadi kami just beli brg dapur dan kain baju je....tu pun ada jiran2 org kg bg kain baju tuala toiletries....org x putus2 dtg bagi semangat bg sumbangan....terharu sangat


ni pic dapat dari group wasap...masa ni bomba ada lg

ni depan rumah

rumah atas

pandangan dari sisi rumah

Menurut cerita abah dan mak... pagi tu dikman cam biasa la gi kelas...dia amik STAM tahun ni...kelas kat seremban... klinik pulak call ila suh datang klinik jumpa doc pakar...Asalnya ila nak tinggalkan nadim dengan mak...tp dia risau nadim meragam so bawak la mak ngan nadim skali merempit naik moto....tinggallah abah sorang kt umah...

Dalam kul 10 lebih macam tu abah dengar letupan dari bilik aman dan tetiba keluar asap...abah cuba padamkan api tp api marak terlalu cepat terus abah keluar mintak tolong....pastu baru la jiran datang dan call bomba...bomba sampai pun lewat sebab jalan nak masuk rumah aku ni selorong je...jentera bomba tau je la gedabak macam mana.... masa tu separuh rumah dah tebakar...bomba masuk dapur keluarkan tong gas dulu sebab nak elakkan tong gas meletup...moto abah sempat selamatkan...kereta park 2 meter dari rumah...so bomba pancut air kat area kereta dulu bg sejuk dan taknak api merebak kedepan..tu pun lampu blakang melecur gak kena bahang api.... bilik aku ada econ...econ meletup dengan dinding2 skali terbarai....bilik aku tu baru je buat bulan Jul tahun lepas kalo xsilap....

jiran call dikman bgtau umah terbakar...dia dalam kelas masa tu terus pecut balik...dikman call mak dan ila bgtau pasal rumah...terus mak blk gak tp rumah dah totally burn...ila citer mak sampai longlai berpapah ..sebab terkejut sangat tgk keadaan umah macam tu....




malam tu gak dalam kul 11 lebih aku blk putrajaya angkut dikman skali...jemput kete aku...kete dia kunci lebur dalam umah....sob sob....tu je yg termampu aku bantu....dikla n kak ita stay kt kg temankan mak abah...nak dekat 1 lebih kot baru sampai putrajaya...


Doakan kami sekeluarga tabah dan sabar menghadapi dugaan ini....Terima kasih atas sumbangan dan doa dari semua...hanya Allah yg mampu membalasnya....

Disebalik dugaan yg melanda aku bersyukur kerana mak abah adik2 anak buah selamat tanpa sebarang kecederaan....
aku bersyukur kereta moto selamat wpun lampu blakang cair
aku bersyukur toilet luar masih boleh digunakan kerana jauh dari rumah
aku besyukur kerana ada sahabat dan jiran2 yg datang membantu mendoakan...dari jauh dan dekat
aku bersyukur kerana mampu beri pinjam keretaku pada adikku untuk kegunaan mak abah
aku bersyukur andai inilah cara Allah nak ampunkan dosa kami sekeluarga....


SETIAP MUSIBAH YANG TERJADI PASTI ADA HIKMAHNYA
ALLAHU AKBAR....

raya terakhir kami dirumah ini☺😢

* Berita tentang musibah ini dalam Sinar harian

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...