My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, January 5, 2010

Menolak ajakan suami

Kita dah sedia maklum bahawa dalam agama, seorang isteri ditegah dari menolak ajakan suaminya untuk mengadakan hubungan badan. Sekalipun si isteri tadi ingin berpuasa sunat, dia wajib memohon kebenaran dari si suami terlebih dahulu bagi mengelakkan permasalahan sekiranya si suami tiba2 berkeinginan utk bersama.

Isteri juga wajib membatalkan puasa sunat tersebut demi memenuhi kehendak suami yang satu ini...
Kita juga pernah diingatkan bahawa isteri harus melayani permintaan ini sekali pun diatas kenderaan. Tolakan yang dibuat tanpa asas kukuh hanya akan mengundang laknat daripada para malaikat. Si isteri tak seharusnya memandang remeh akan perhubungan badan dengan suami.. sekalipun suami anda itu seorang yang flexible... mudah bertolak ansur..

Nyata didunia teknologi ini..telah ramai isteri2 yang mengambil mudah akan hal ini.. dan ditambahkan dengan mereka yang berkerjaya.. ajakan suami seringkali ditolak dengan pelbagai alasan yang sebenarnya boleh diatasi, jika si isteri benar2 tahu akan tanggungjawab terhadap suami yang satu ini.
Sebagai isteri, anda harus membantu suami memahami keperluan2nya sendiri supaya dgn kefahaman tersebut...anda juga akan menerima manafaat darinya... dimana bantuan utk suami menikmati kepuasan yang mendalam setiap kali bersama.. sedikit sebanyak memberikan impak pada diri anda sendiri... Jika dilihat dari permulaan, tolakan isteri pada awalnya mungkin tak memberikan kesan yang besar... namun bila hal tersebut berlarutan, ia pasti akan menjejaskan perhubungan suami isteri dan juga kebahagiaan rumahtangga. Kita boleh lihat kesan dari beberapa sudut:-


1) *Kesihatan* - lelaki perlu menyalurkan keinginan seks mereka melalui saluran yang betul, sah dan halal. Kerana itu, mereka dituntut agar berkahwin sekiranya mereka mampu dan sudah bersedia utk menerima tanggungjawab. Dan sebaliknya jika masih tidak mampu utk beristeri,maka berpuasa itu adalah yang paling baik buatnyer. Ini kerana, dengan berpuasa (dengan sebenar2 puasa).. saluran nafsu itu dapat ditutup dengan ingatan akan azab yang bakal dihadapi sekiranya berkelakuan sumbang..

2) *Agama* - sedangkan para malaikat juga melaknati anda sehinggalah sisuami memberikan kemaafan pada anda.. ingatlah perbuatan anda menolak ajakannya mungkin akan menyinggong perasaannya. ..tolakan isteri kekadang bakal mengundang kemusnahan pada dirinya juga... sekiranya keimanan sisuami bukanlah sekuat yang disangkakan. . Mungkin ada para isteri yang menganggap suami mereka masih waras dan mampu mengawal dari melakukan perkara sumbang dan keji diluar pengetahuan mereka. Namun... jangan juga kita terlupa..bahawa disaat2 seseorang itu berkeluh kesah akan permasalahan hidupnya.. syaitan senantiasa berhampiran bagi menggoda mereka ini .. Kekadang ada yang telah tertutup mata hati kerna "iman yang tipis itu senantiasa dibiarkan berseorangan".. Kemungkinan juga ada para isteri yang lebih rela membenarkan suami mereka bermain mata diluar... kerna menyangkan hanya sekadar itu sahaja..diwaktu yang sama.. tidak ada tindakan susulan demi memperbaiki perhubungan diantara si isteri dansi suami..Apabila masalah ini tidak dirawat atau dicegah diperingkat awal...jangan salahkan sesiapa sekiranya ada yang lain ingin memberikan "Pertolongan" pada suami anda..sebaliknya salahkanla diri anda kerana mengabaikan tanggungjawab anda...

3)*Penampilan Lahiriah* - seks adalah makanan bagi jiwa seseorang.. seks yang baik dan mampu memberikan kepuasan, pasti akan mampu memberikan semangat buat empunya diri setiap hari.. Penampilan diri akan lebih yakin disamping wajah yang berseri2 kerana kepuasan yang dialami..Sekiranya permintaan suami seringkali diabaikan atau ditolak, bimbang kelak sekiranya tiba waktu anda(isteri) mengingininya, nafsunya telah hilang terhadap anda... Ini mungkin setelah sekian lama menerima tolakan anda, suami mungkin tidak lagi mahu memulakan seks kerna bimbang ditolak atau telah terlekat dikepala.. "minta pun tak dapat.. baik tak minta langsung"..

Ini boleh kita istilahkan sebagai "malas seks".. satu puncanya... kebimbangan yang berlebih2an sekiranya ajakannya akan ditolak lagi... Bila seringkali ditolak, lelaki kebiasaannya akan lama kelamaan tidak mengambil endah lagi dengan kehendaknya ini.. Secara sedar atau tidak, dia mungkin tidak mau memikirkannya apakah dia masih maukan seks...dan diwaktu ini , mungkin ada para isteri menganggap si suami sudah hilang minat terhadapnya. . atas alasan2 yang isteri fikirkan "patut" dilakukan oleh si suami.. umpamanya..adanya pengganti atau orang lain yang didampingi.. . Walhal, bagaimana hal ini boleh terjadi???

Tidak pula semestinya, setiap perubahan lelaki itu hanya kerna ada orang ketiga.. kadang kala kita tersalah tafsir.. dia mungkin sedang menunjukkan protes terhadap tindakan kita padanya.. Sisuami, mungkin akan mengalihkan pandangan mereka pada perempuan lain.. atau juga cuba mencari jalan mudah bagi memenuhi kehendaknya. ..Lelaki tidak lagi takut ajakannya ditolak, kerana bagi pelacur umpamanya... tidak ada istilah itu bagi menyara kehidupan mereka.. Si suami juga,akan memandang isterinya tidak cantik..sekalipun isterinya itu seorang bekas ratu cantik...sekiranya dia tidak dapat menikmati kepuasan seks bersama isterinya.

So fikir2 kan lah...kalo hb mintak tu..ready jer la..hatta tgh masak skali pun..ahaks

12 comments:

kakyong said...

salam kenal & selamat tahun baru,
terima kasih sudi follow blog kakyong...

Faridah said...

Kadang punca pon bermula dari suami jugak yang buat isteri ni menolak utk buat seks.

Contohnya tak puas. Suami tak reti nak melayan. Suami tak reti memuaskan.

Tau cucuk je. Ilmu seks takda langsung atau kurang. Doa tak amal.

Yang isteri pulak takda saluran nak bg tau masalah. Atau tak reti pulak nak bagi tau suami.

Dapat pulak suami ego. ye lakan bab bab seks ni kritikal sket emosi kalo tak reti caranya utk dibawa berbincang.

Suami pulak ingat asal cucuk je puas la pompan.

Segala permasalahan kelaurga harus SUAMI yang bertanggungjawab. Itu tugas dia.

Perubahan lelaki(SUAMI) diatas tindakan seorang wanita(isteri) TIDAK PATUT dihukum diatas bahu ISTERI (walapon isteri itu sah sah bukan isteri yang baik)

Kalo nak protes sekalipon itu bukan caranya. Bukan mencari wanita lain.

Prinsip perkahwinan Asas.

BAGAIMANA BURUK/JAHAT/ sekalipon isteri, dia tetap isteri. TANGGUNGJAWAB atas bahu suami utk mendidik dan bukan alasan untuk berpaling kearah lain.

Kesimpulannya saya kurang bersetuju punca suami pandang perempuan lain disebab isteri yang kurang beri perhatian pada suami. Itu bukan tiket seorang suami utk bertindak sedemikian. Dan jangan sesekali salahkan isteri (walo dia bersalah pada suami dia). Kerana yang gagal mendidik itu adalah suami.

kanda said...

Salam...

Saya nak juga beri pendapat. saya tidak pasti hendak bermula dari mana. Berhubung penolakan isteri terhadap ajakan suami untuk bersama (tanpa alasan yang dibenarkan syarak) sebenarnya amat memberi kesan terhadap suami. Kesan zahir dan batin. Sudah fitrahnya suami dan isteri 'bekerjasama' bagi menyalurkan keinginan masing-masing.

Jika dikatakan penolakan isteri disebabkan beliau tidak mampu dipuaskan oleh suami adalah amat rapuh. Jika bersama pun si isteri tidak mampu puas, adakah dengan menolak ajakan suami, beliau akan puas? Renungkanlah!

Pengalaman saya, kebanyakan alasan isteri menolak ajakan suami disebabkan keletihan bekerja, kurang bernafsu (sebab letih), gangguan anak2 kecil, kesihatan, malas nak mandi (basuh rambut), esok takut lewat bangun, merajuk dengan suami, esok nak puasa sunat, datang bulan dan macam2 lagi...

Antara alasan-alasan di atas, ada yang boleh diterima.. antaranya sebab datang bulan dan masalah kesihatan. Lain-lain alasan tu bagi saya tidak sepatutnya menjadi halangan. Kalau keletihan atau kurang bernafsu, cubalah ikhtiar mendapatkan supplement atau usaha untuk memulihkan kecergasan & keinginan badani.

Tetapi kebanyakan alasan yang biasa adalah malas nak basuh rambut waktu pagi, takut terlewat bangun, letih bekerja, merajuk dan sewaktu dengannya...

Kebiasaan kekerapan suami isteri bersama adalah antara 2 - 3 kali seminggu. Jika 2 - 3 kali seminggu, ajakan suami ditolak sekali, masih lagi suami boleh bertolak ansur. Bagaimana jika ada pasangan yang hanya mampu bersama sekali dalam seminggu (rentetan bebanan tugas, anak2 dll). Jika ajakan yang sekali itu pun mendapat penolakan, cuba fikirkan bagaimana hati suami, bagaimana perasaan suami?

Tekanan dan rasa amarah suami inilah nanti yang akan mendorong suami melupakan terus usaha untuk bersama isteri... tawar hati dan akhirnya mendatangkan masalah kepada rumahtangga. Walaupun keperluan seks bukanlah matlamat utama berumahtangga, tetapi fitrah manusia & perkahwinan tidak dapat lari daripada keperluan tersebut.

Anonymous said...

penolakan isteri terhadap ajakan suami...

sye jadi serba salah... bila diajak alasan banyak sangat, letih bekerjalah, malas nak basuh rambutlah, esok takot lewat bangun.. jaranglah dapat on the spot, nak kne tdo dulu, terus palingkan muka.. hati suami mana yang x remuk.. bila bagi macam x ikhlas plak tu, tanggal pakaian di hempas kelantai. aduh hai makin hancur rasenye hati .. nak ringan-ringan dulu bg sama-sama puas, di marah kate sakit.. baru nak on kne warning plak jangan lame-lame.. putus terus selera.. bukan sekali je kne macam tu.. selepas bersalin anak pertama terus berubah setiap kali di ajak bersama.. bila di ajak berbincang dia boleh kata dia x suke benda-benda macam tu.. sekolah agama menerlah bini aku belajar.. ayahnye selalu pegi surau & masjid, dengar ceramah, tp macam nie cra didik anak gadis layan suami.. mak mertua plak sokong anak dialah dia yang melahirkan..
ikutkan hati nak cari lain.. tp apakan daya x mampu nak bg nafkah kalau tambah sorang lagi.. nak tangong anak dah umur setahun 3bln.. semua kepala aku sakit..

Mummy said...

Setiap suami atau isteri kena bekerjasama dalam melayari bahtera rumahtangga nih...syaitan takkan berhenti menghasut menyesatkan kiter umat manusia..dari masa mula bercinta dihasut supaya melakukan maksiat...bila dah kawen dihasut supaya bergaduh hingga bercerai berai...untuk memperbaiki lagi hubungan suami isteri, kiter tak kira lar suami atau isteri kena memperbaiki diri dulu...solat, doa, tuntut ilmu,,,dgn usaha sebegitu InsyaAllah pasangan kiter akan berubah...nyatakan keinginan kiter..apa yg kiter suka dan apa kiter tak suka..dan begitu gak sebaliknya...

cahaya hidayah said...

setuju dgn en. kanda,

makan hati berulam racun.. saya kecewa sungguh.. kalau setakat 1 kali seminggu tu dah dikira baik.. kalau 2 minggu sekali apa nak ddikata.. kalau kita bersuara muncung tiga empat depa.. dua tiga hari tak bertegur sapa.. onanilah jawapannya..kadang rase xnak ampun sampai dia terima bala.. tpi hati kecil kasihan pula.. isteri kita biarlah sentiasa bahagia.. kita menderita takpa.. tgk org berdua bertiga terliur juga, tapi takut tak pandai nak bahagi kasih pula.. paling takut anak2 menderita..

Redbloodx said...

saya setuju walaupun sy xberkahwin lagi.. sbb tu perempuan di negara arab kebanyakan tak bekerja.. kepentingan dan kebahagian suami didahulukan.. sbb mereka faham konsep islam.

Abdul Rahim b. Ghazali said...

sangat setuju dgn en.kanda & cahaya hidayah,

suami bagi isteri kerja merupakan satu bonus utk si isteri. isteri lebih2 plak dgn kerja n cita2... suami di abaikan... kepada isteri2 dan perempuan yang bakal mendirikan rumah tangga, dalami lah ilmu & tanggungjawab sebagai isteri seperti mana yang digariskan oleh Allah & rasulullah s.a.w. ingatlah dunia ini sementara sahaja, akhirat jua kekal abadi... zaman sekarang utk mendapatkan ilmu ttg tanggungjawab isteri hanya dengan search & click sahaja... Allah itu maha adil lagi bijaksana... ingat lah suami berhak keatas isteri2nya...

siti said...

salammm..ade sesetengah pendapat ade betulnye dan ade jgk salahnya..mmg kita sebagai seorang isteri wajib melayan setiap ajakan suami,masalahnya klau dah hari2 sisuami mintak cammane pulak?bila diberi alasan suami terus buat muka,Bila diajak berbincang terus salahkn isteri.kadang2 isteri letih dengan kerenah anak2,x selalu mood anak2 tu sentiasa ok..so sisuami patut faham bila isteri menolak.so renung2kannlah..

wafi said...

Layman karenah Nanak boleh xkan nk layan suami sowang ja on xboleh.

eddy typeS said...

Klw sebulan sekali adakah isteri itu diketegorikn sbg Nusyuz?

Raf Pae said...

Nabi shallallahu ’alayhi wa sallam berkata : ”Seorang isteri itu belum menunaikan hak Allah selagi dia tidak menunaikan hak suaminya, jika suami berhajat kepadanya sedangkan dia berada di belakang tunggangan, maka janganlah dia menolak.” (Diriwayatkan oleh al-Thabarani dengan isnad yang baik. Berkata al-Haithami : Perawi hadis ini adalah perawi al-Sahih kecuali al-Mughirah bin Muslim, beliau adalah thiqah)

Nabi shallallahu ’alayhi wa sallam berkata lagi : ”Jika seorang suami itu memanggil isterinya kerana berhajat kepadanya, maka pergilah kepadanya walaupun ketika itu dia sedang membakar roti.” (Diriwayatkan oleh Ahmad, al-Nasa-ie dan al-Tirmizi ; beliau berkata : hadis hasan sahih)

Dalam hadis yang lain pula, Nabi shallallahu ’alayhi wa sallam berkata : ”Demi jiwaku yang ditanganNya, tiada seorang lelaki yang memanggil isterinya untuk bersama, lalu dia menolak, dan suami tidur dalam keadaan marah (tidak redha) maka malaikat akan melaknatnya hingga ke subuh.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim)

Dalam sirah Ummahatul Mukminin radhiyallahu ’anhunna pula, kita dapat lihat dalam sebuah hadis, ’Aisyah radhiyallahu ’anha berkata : ”Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha : ‘Aku perlu melangsaikan beberapa hari puasa Ramadhan (yang ditinggalkan), dan tidaklah aku mengqadha’nya melainkan dalam bulan Sya’aban (kerana menyediakan diri untuk Rasulullah shallallahu ’alayhi wa sallam).” [Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...