My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, August 6, 2013

Alahai Mercun.....

Bersiaran secara langsung dari kaunter pusat...aku standby jaga kaunter arini..skali memang kena turun pun sebab 2 petugas cuti...redho jer lar...demi tugas pada negara...hahah...pagi nih tak brapa ramai orang ...tak tau lar tengahari kang...

kat fb aku ada bgtau yg taska irfan tutup arini sampai 13hb...batrisyia lak tutup esok sampai 18hb...so bincang punya bincang, hb cuti arini jaga irfan...aku cuti esok jaga anak2 sambil kemas rumah sambil wat kuih raya sambil feeling2 ari raya.....

So berkenaan tajuk diatas agak mendididh jugak lar rasa di hati ni mengenangkan sikap manusia...sepanjang bulan ramadhan nih rasanya dah ada beberapa kes ngeri akibat bermain mercun...yg cedera akibat kecuaiian sendiri tu aku takleh nak kata apa lar...tp kesian pada yg jadi mangsa aniaya...macam ada kes tu yg cedera pasal member bergurau baling mercun bole masuk dalam bakul moto...dia plak gi amik nak buang...tak sempat buang meletup dah...wah bukan calang2 cara ko nak bergurau ek...meh aku sumbat mercun dalam mulut ko nak...

aku kan dok kuarters putrajaya...ada gak lar dengar skali skala bunyi mercun bola dan macam2 bunyian lagi...actually aku tak brapa kisah sgt kalo budak2 nih nak main mercun ker bunga api...sukati korang lar...duit korang ...TAPI yang jadi aku geram bila dah dekat2 nak raya nih...makin kerap plak meletupnya...bukan bunyi yg biasa2 tuh...ni tahap kalo org sakit jantung, terus meninggal bila dengar...sakit telinga dan hati dibuatnya.....bukankah menyakitkan hati jiran itu berdosa....

kat paper smalam ada kata yg jenis mercun baru macam bom tangan yg bunyinya 5 kali ganda lagi kuat dari mercun bola...mercun bola tu pun dah kuat giler aku rasa ni plak  5 kali ganda...amboi...ko nak seronok2 org lain plak yg bingit telinga...pandai eh budak2 nih diorang main jauh dari rumah sendiri,....cuba ko main bawah kuarters sendiri mau tak bertempik mak masing2.....

yg paling aku geram bila lepas berbuka, lepas solat maghrib sedang elok lar netekkan irfan sampai dia tetido...aku nih bangun ler pelan2 tanak buat bunyi  bising sebab dia masih tido2 ayam lagi...kekenyangan plak tuh....tutup suis lampu pun slow2 jer...jalan pun macam terendap2 jer...batrisyia memang aku larang lar dari masuk bilik...batrisyia yg tgh tengok kartun nih pun aku larang gelak kuat2 biarlah citer kartun tu klakar camane pun...elok aku capai periuk nak masak nasik, BOOMMMM...bertuah sungguh.....aish kenangkan bulan ramadhan jer..kalo tak memang mencarut aku secara spontan sebab terperanjat...cepat2 tinjau irfan...dengar dia merengek...terkejut kot...kena lar sambung dodoikan dia balik...

tak cukup dengan itu siap bersahut sahutan plak...macam medan perang dah...jap gi dengar lar orang jerit dari atas...suh diam...kalo budak2 nih main bawah kuarters aku nih memang aku siram ngan air jer...air panas....biar basah dia dengan mercun2 skali.....diorang nih selagi tak putus jari selagui tu tak berenti...jangan ingat benda tak leh jadi pada diri sendiri eh...aku pun pernah main gak tp stakat bunga api jer lar...mercun pun tgk org main jer...jenis roket tuh...dia letup pun kat udara...tak kuat sangat...ni mercun bola nih meletup kat tanah...banyak kes yg meletup kat tangan seblom sempat lempar...kang ada yg raya tak cukup jari nanti...

memang tak jadi keje aku macam nih...jam nak dekat kul 10 dah..makanan tak masak lagi...gara2 mercun nyer pasal...apa aku leh wat sabar jer lar...yg herannya mana diorang dapat bekalan...yg menjual pun tak fikir ker jual benda yg memudaratkan...jgn fikir untung jer...parent pun macam redha jer anak main mercun...siap bg duit lagi...tak kurang jugak siap join skali...

So aku nak nasihat lar pada mak bapak yg tau aktiviti anak main mercun nih...pantau lar anak2..kalo sayangkan anak larang lar mereka main benda berbahaya nih...kena tangan boleh putus , kena muka boleh buta, boleh cacat,,,silap2 boleh bawak maut....sayangi lar anggota badan anak2 yg tak der jual spare part kat kedai...kalo ada leh beli baru..."toke bagi jari manis satu yg belah kiri....bungkus elok2 yer...letak ais lebih"...lagi satu mercun nih pun ada expired date...tp tak tau ada tulis ker tak mana2...tahun lepas nyer mercun bunga api toksah lar pakai lagi tahun nih...mungkin dah masuk angin...pernah jadi, mercun roket bila dibakar, dia tak naik menjulang seperti biasa tapi dia terbang tak tentu arah serendah 1 meter...sampai satu tahap dia akan meletup...bayangkan kalo mercun tuh meletup betul2 depan muka...ish...sia2 jer...

pihak polis pun ronda2 lar sket kawasan perumahan nih...ada budak2 main mercun tuh tasngkap dan rampas mercun mereka..kerajaan nak kena kuatkuasakan undang2...bukan stakat pengedar dan penjual mercun sajer tp yg bermain mercun pun kena amik tindakan...denda ker penjara sehari ker...bg pengajaran sket...mengganggu ketenteraman awam sungguh...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...