My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, August 21, 2013

Selesai sudah PTPTN...

Setelah sekian lama baru teringat nak cerita pasal PTPTN...kalo tak silap dah lebih 4 bulan aku settlekan ptptn...asalnya aku memang tanak settle, nak tunggu jer abis thn 2014 nanti..tapi sebab ada penyumbang dana yg baik ati, maka aku settle kan jugak lar...hutang masa tu ada 3000++...masa nak settle 2000 lebih jer...ok lar dari tak merasa rebat langsung...

Dan skang aku boleh tersenyum lebar tgk payslip yg dah tiada lagi potongan untuk ptptn...sibbaik aku settle awal sebabnya bila dah dok kuarters nih, potongam gaji sebanyak RM 330 ditolak dari gaji...kira macam bayar sewa lar...

bagi yg tak tau ptptn ada rebat 20% kalo kiter settle semua hutang dan potongan 10% utk yg bayar ikut scedule seblom 31 okt 2013..tinggal dalam 2 bulan jer lagi...

masa nak settle aritu nak dekat 3 kali gak aku mintak baki hutang...kali ke 3 baru ada duitnya...aku terus gi kaunter ptptn kat bangunan kem pengajian tinggi Presint 5...gi kat kaunter ptptn terus wat bayaran...disebabkan aku wat potongan gaji, gaji akan amik masa utk stop nanti..so ada lebihan bayaran lar...lebihan bayaran tu aku mintak deposit terus dalam akaun bank...so diorang nak buku akaun bank yg dah update...buku bank aku takder so kena lar gi cimb mintak penyata pengeshaan akaun...kena caj singgit rasanya...gi antar KPT balik...surat pengesahan selesai hutang dpt masa tu jugak


then beberapa ari lepas tu ptptn call suh datang amik surat stop potongan gaji utk diberi kepada majikan utk stop gaji..amik surat then antar admin..paling awal admin leh stop bulan jul 2013...kira ok lar cepat gak...masa tu ujung bulan mei rasanya..bila tgk gaji bulan jul dah clear dah...Alhamdulillah...dah settle ptptn nih sebolehnya aku nak elakkan wat loan lagi...wat masa nih ok lagi lar...harap2 tak wat lagi lar kecuali nak beli rumah atau kereta...wah...besar angan2...

aku ada mohon rumah PPA1M..kalo ada rezeki dapat rumah tuh leh lar merasa dok umah sendiri...takyah dok kuarters lagi...potong kuarters nih pun macam bayar sewa jer...rumah bukan kiter punya...kalo dapat umah sendiri,,bayar bulan2 pun rumah jadi milik kiter..leh wat aset...

Seeloknya kalo ada duit lebih beli lar rumah wat aset...rumah flat pun takper..kalo kiter tak duduk pun leh wat sewa...akan datang harga rumah makin naik...kalo umur panjang sok bila pencen, selain dapat duit pencen ada gak duit sewa rumah sbg income sampingan...


sebagai contoh beli rumah harga RM130k...kalo wat loan gov bayar bulanan RM 650....kalo sewakan dengan harga RM 500 sebulan, kiter cuma tambah duit RM 150 jer...bagaikan kiter bayar RM150 jer utk rumah berharga RM 130k...tp kena pastikan rumah tuh disewakan dgn baik lar...penyewa nih ragam macam2 gak...lambat bayar lar...bayar separuh lar, penyewa lari, yg tak bayar langsung pun ada...kalo nak disenaraikan memang boleh sakit kepala...

eh dah melalut plak...apa2pun menyelesaikan hutang adalah WAJIB tak kira lar hutang apa pun...bila dah selesai lega rasanya...selain selesaikan hutang, seeloknya ada simpanan tetap di bank...wat dua akaun simpanan tetap dan simpanan kecemasan...simpanan tetap leh wat ASB dan potong gaji bulan2...atas nama sendiri dan anak2...utk simpanan kecemasan bukak satu akaun, simpan duit sket, kalo tiba2 duit gaji tak cukup ker leh lar amik kat situ..takder lar kita kacau duit simpanan tetap...


Selingan: aku baru berjinak2 blajar makan dalam talam lepas dengar ceramah Ustaz kazim elias...dan ini ler hasilnya...


mula tgk batrisyia macam teruja tp bila ajak makan sama dia nak pinggan asing plak...bertuah sungguh...sudahnya aku makan ngan hb jer berdua...lichennn...agak tak baik utk yg berdiet...huhuh

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...