My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, September 29, 2010

PTPTN.....

Seblom aku bercerita ttg tajuk entri dgn lebih gigih...ada baiknya aku mukadimah kan dulu status aku skang..Smalam aku cuti sebab tak brapa nak sihat...pregnant kah...? oh tidak...blom lagi...akan diusahakan InsyaAllah...Sakit kepala ya amat sampai tak larat nak wat apa...Anak tetap di posting ke taska sebab jgnkan kata nak jaga anak...nak jaga diri sendiri pon blom tentu...Tapi Alhamdulillah setelah berehat seharian. dan dgn izinNya kesihatan beransur pulih..Uphamol 650 melegakan sakit kepala dgn 1 tablet sajer telah ku telan 2 biji...1 tablet konon...mungkin aku byk fikir sgt kot...tu yg paler otak terbeban sgt tu..nak kata fikir masalah negara tak jugak...Dan hari ini aku kembali bersiaran...

Tentang tajuk diatas, tentu ramai yg tau PTPTN tu singkatan dari Perbadanan tabung pendidikan tinggi nasional...kan..aku pun terbabit gak ngan loan nih sebab masa study kat Uitm dulu, duit tak brapa nak ada..Almaklumlah, keluarga aku sederhana jer..adik lak ada 2 org masih sekolah..kakak plak baru nak mula bekerja...Jadi aku amik keputusan utk amik loan nih dgn harapan bila aku grad nanti aku akan dapat gaji riban2 dan leh byr loan nih dgn jayanya...

Apa aku buat dgn duit nih...beli buku, belanja makan, tambang, simpan, dan segala macam lar..bygkan 1 sem aku cuma dapat RM2500 jer...tp oklar kan dr tak dpt langsung..dgn makanan yg dibekalkan oleh dining dan nota2 potostat senior...aku pun tak tau kemana duit tu pergi...cuma benda paling mahal aku beli adalah PC siap ngan printer berharga 3000 lebih...harga pc masa tuh mahal tul...skang nih leh dapat laptop 2 biji dgn harga tu..aku beli masa part 5..final year kan..assignment melambak..tak larat nak perabih duit pegi CC dan tak larat dok meminjam pc org lain...herannya aku tak beli hp masa tuh sedangkan member2 lain sumer sambar phone sorang sebiji..yg lelaki mesti beli motor...aku takder bf kan..stakat nak call mak bersepah public phone kat bawah kolej nih...

Itu kemanisan mendapat duit free setiap sem dan akibatnya bila bekerja...habis final, aku terus keje kilang lebih kurang 8 bulan...dan terus dapat offer keje aku skang...Kalo ikut perjanjian aku kena byr balik loan 6 bulan lepas grad...apa yg aku buat...wat bodo jer...heheh...ingat..tapi wat2 lupa..gaji ciput..masuk gomen lak masa tuh gaji kecik lagi..nak2 lak aku dapat keje bukan ikut kelulusan aku...dan...apabila aku dapat surat dari PTPTN tanya status aku, aku pun menyerah diri dengan mengisi borang beserta butiran lengkap majikan bg membolehkan potongan gaji dibuat....surat tu sampai kt kg...abah aku advise suh aku byr penuh jer loan tuh memandangkan aku takder apa2 komitmen lagi...2 bulan seblom tuh aku ada amik insurans dgn byran balik 100 tp selepas seminggu, aku batalkan sebab mengenangkan takut tak cukup gaji...

Dan bila potongan gaji bg byran balik PTPTN bermula, aku terkejut sebab gaji aku dipotong 2 kali ganda..Bila cek ngan Admin kata lagi satu potongan adalah utk insurans 130 lak tu...aku pun gi lar syarikat insurans tu..disebabkan aku cuma tau nama agen tu sajer, jadi susah utk diorang detect siapa punya keje (tak batalkan polisi sedangkan aku dah antar surat rasmi)...sykt  insurans tu janji akan pulangkan semula duit yg dah dipotong tuh...selama 7 bulan aku menderita dgn baki gaji yg tak seberapa..mana nak byr sewa rumah, transport gi opis, makan,ish..memang hampeh tul budak tu..lepas 7 bulan aku dapat balik setiap sen yg dipotong dari gaji aku..Alhamdulillah..dan untuk memperingati kejadian itu, sebahagian duit refund tu aku beli almari dan ada di kampung sampai skang..

Aku dah start byr PTPTN nih sejak Dis 2004..masa tu kos pentadbiran RM50 sebulan..dan skang RM 20 lebih jer...wpun kos tu dah diturunkan kpd 1% tp tak turun2 pun..dan bila aku cek ngan PTPTN nyer laman web, penurunan tu hanya dinikmati oleh mereka2 yg bayaran balik lancar..aku kan sangkut 2 thn..lagi ada hati nak kurangkan...dia tak bg notis suh bayar berganda pun dah cukup baik...dan skang aku tgh buat bayaran lagi...bila potong gaji nih tak rasa sgt...mula2 dulu jer...sakit sket la

So nasihat aku pada korang2 yg ada wat loan PTPTN dan blom start bayar pun lagi...slagi korang tak byr, kos pentadbiran tu akan di caj kedalam akaun korang..korang nyer hutang bukan menten tp makin bertambah...kalo korang bayar RM 50 jer sebulan maka, korang byr kos pentadbiran jer la...hutang tak kurang2 gak...Seeloknya korang byr full...Dalam masa 10 thn habis lar...nak bandingkan loan nih dgn conventional loan mmg jauh lebih murah...bygkan lar ko pinjam RM 15000. ko kena byr 18000...kalo kat bank, cek sendiri ler...pinjam 15000 nak dekat 30000 kena byr balik...Bagi mereka yg bekerja lar...tp bagi yg further study, korang leh antar surat kat PTPTN bgtau status korang...bg yg menganggur bwk2 lar cari keje..kalo bukan ikut kelulusan pun, kerja jer apa2 pun yg penting halal...bg yg bergaji  sederhana, boleh buat surat rayuan pada PTPTN minta tempoh...dan yg suri rumah tangga sepenoh masa, korang mintak lar hb tolong settlekan...tak pun wat keje dari rumah...

Benda nih mungkin tak effect pada korang skang...bila dah sampai surat mahkamah nanti, jenuh lar nak menjawab..mana nak cari duit, lawyer lagi..Lagi satu, kalo korang nak gi oversea naik kapalterbang, diorang akan cek..ada loan ptptn tak byr, korang akan di sekat dari terbang...kalo berenang tu lain lar...

Kenangkan lar adik2 anak2 kiter yg tgh blajar kat universiti...dulu masa kiter blajar, kiter guna duit tuh..skang ni diorang lar pulak..kalo kiter tak bayar nanti dari mana PTPTN nak dapat dana lagi...sesungguhnya hutang tetap hutang walaupun satu sen...kiter wajib kena bayar...


* PTPTN takder ura-ura ker nak jadikan loan nih sbg biasiswa kalo student tu grad CGPA 2.75 ke atas...heheh...ada 51 bulan nak byr lagi nih

4 comments:

dhr said...

bagus la kau ni maria..den da blacklist baru terhegeh-hegeh nak bayar..itu pun sb nak kene pg oversea. Memang lagi sakit bile kene byr lumpsum!

Mummy said...

oho....ko byr abis lar ek..ko byk duit tak po la..heh

dhr said...

mano nak cokau duit byr habis..den byr sikit (byk la jgk bg den) lopeh u buat surat rauan kek CEO. CEO PTPTN ade kuasa tarik balik blacklist.

Mummy said...

skang caner dian, dah settle ker loan...hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...