My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, September 15, 2010

The making of raya...2010

Arini 1st day masuk opis selepas seminggu cuti raya...Aku amik cuti raya 4 ari jer campur jumaat sampai ahad dapatler cuti seminggu...

8 Sept
Plan nya pepagi nak balik kg beraya, raya kt kg kan haruslar bertolak awal..takut jammed padahal macam jauh sgt jer kg aku...kolo pilah jer pun..Tapi disebabkan hb ada keje kat KL, maka nak sdekat kul 6 petang baru ler bertolak balik...Aku dah siap packing baju sejak 2 ari lepas punya lar bersemangat waja...heh...
Kitorang balik tak ikut highway sebab confirm jammed..kitoraqng ikut highway LEKAS kuar kat simpang 4 firama then ikut jalan baru bukit putus, ulu bendul, dan sampai umah..kalo tak sesak tak sampai sejam dah sampai tp sebab agak sesak masa nak masuk highway dan sesak kt area ulu bendul, maka aku sampai umah dalam kul 8.00...berbuka air kosong jer kitorang..Pengumuman mohor besar diraja mengesahkan raya ari jumaat...so esoknya kena bgn sahur lagi...

9 sept...
sahur pagi nih ayam rendang, daging rendang. sambal udang, gulai ikan smalam...rendang sumer tu adalah lauk raya...tp siap2 dibelasah sbg menu bersahur sebab malas dah nak masak...dan natijahnya..pepagi tu, lepas jer kemas, basuh baju segala, maka bermula lar aktiviti membuat lemang...Acara wajib setiap tahun dapatlak tahun ni, kitorang beraya kt kg...disebabkan deqla keje (ko sajer je keje time org sibuk2 ni kan), maka aku ler jadi ad hoc merangkap org suruhan utk buat lemang...buluh, daun, kayu api, sumer dah siap..aku tukang tuangkan beras pulut dalam buluh...nampak cam senang jer nak wat lemang nih...mak aku suh blajar..katanya sok2 kalo mak dah takder, boleh lar wat lemang sendiri....uish mak nih...moga2 panjang umur sihat tubuh badan...


17 batang semuanya...



memula letak lemang ni, api nyer haruslar besar camni...dah nak jadi bara baru lar dekatkan sket bara kelemang tu...bila tgk api besar camni, rasa insaf lak..yer lar macam mana lar kan api neraka yg membakar panasnya...Allah jer yg tau..ni punya jauh aku snap gambar pun, terasa perit bahangnya...dah lar pose...heheh..


Lemang siap sedia masak paa jam lebih kurang kul 4 petang...bakar start kul 12 rasanya...Disebabkan sahur yg bermacam2 rasa pagi tu, maka natijahnya aku sakit perut yg teramat sampai ntah braper kali ke toilet dan nak tido pun sakit..dah rasa cam nak berbuka dah...bilan gadu kt hb, dia suh berbuka jer makan pil chi kit teck on...tp sayang lar pulak puasa...so tahan jer la..Aku ingatkan aku sorang jer, mak pun sama..deqla ngan akak pun tp diorang bleh thn lagi...Yg kesin nya mak, sampai tak lalu nak berbuka, dia kata mcm contraction nak bersalin tuh...Aku pun rasa camtu gak...Aduyai, dugaan hari terakhir berpuasa...


Org kuat merangkap tukang kebun...rajin giler...asalnyer dia tgh menyapu nampak jer aku nak snap pic dan2 terus pose camni...heh...Sibbaik lar dia cuti 2 bulan, bleh gak wat apa2 yg patut...


Malamnya lepas solat maghrib, kami sekeluarga takbir raya beramai2 di ketuai oleh adikku aman...sekian ler the making of menjelang raya...Selamat tinggal ramadhan, panjang umur kiter jumpa lagi di tahun depan InsyaAllah..

1 comment:

dhr said...

dah lamo den meninggalkan zaman bakar lomang ni..sojak arwah wan meninggal..tapi xpola, masak rendang n ketupat pulak samo2 ngn mak n adik2 kek kg.tp tahun ni den masak rondang, kuah kacang n ketupat sorang2 kek Sudan! Menitik air mato den!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...