My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, December 14, 2010

Mangkuk tingkat....

Masih relevankah mangkuk tingkat zaman skang nih...Masa dulu2 jer kiter biasa tengok benda nih..Bagi anak2 yang tak pernah tengok benda nih..ini lah dia mangkuk tingkat besi...Lately aku slalu masak kat rumah dan bawak bekal...Dengan penuh bersemangatnya aku pun beli mangkuk nih...bukan apa senang nak bawak, tak tumpah pastu senang nak basuh...kalo pakai plastik jap gi berminyak2...

tadaaa...yg belah kiri tu aku punya dan belah kanan hb punya..kenapa aku punya bekal tinggi dan kurus hb plak gemok dan pendek...utk aku nyer bekal bawah skali nasi ngan lauk kering, yg tengah tu lauk berkuah dan yg atas skali buah...tp kalo terlebih rajin aku wat breakfast skali..maka kenalar bawak lagi satu tupperware..heheh..eloknya aku beli 5 tkt aritu..
yg hb plak bekal utk makan tengahhari jer...buah dia makan ari malam jer

Aku slalu layari laman web mat gebu nih dan amik resepi dari sana diantaranya



mee udang

ikan siakap 3 rasa


ayam goreng berempah serai

jemput jemput...

Ada banyak lagi resepi yg aku try tapi tak sempat nak snap gambar dah abis...hahaha....




Nih aku nak bagi tip2 berjimat cermat dari beberapa kategori

1. Jimat elektrik
-pastikan tutup lampu dan kipas/ aircond bila keluar dari bilik
-kalo sumer family dok kat ruang tamu, tutup lah lampu kat kawasan lain yg takder orang
- iron baju seminggu skali


2. Jimat air
-sediakan satu kolah atau tong untuk tadah air, pakai shower pun ok tp pastikan masa sabun tuh, tutup shower
- bg yg pakai mesin basuh, basuh kain bila agak2 kain penuh 1 mesin
-pastikan seblum kuar rumah semua pili air di tutup
-jangan biasakan anak bermain air

3. Jimat belanja makan
-masak sendiri
-bawak bekal ke tempat keje
-tanam sayur sendiri seperti daun bawang, daun sup, daun kari, daun pandan, cili api
-beli lauk mentah di pasar malam atau pasar basah. jgn beli kat pasaraya sebab slalunya tak segar dan sedikit mahal

4.Jimat topup (tip ni aku praktikkan masa bercinta dulu)
-topup sebulan sekali RM30..jgn guna lebih dari RM1.00 sehari
-pastikan kalo call cakap yg perlu sahaja
-kalo nak borak panjang baik jumpa jer
-tak pun sms jer...taip lar berjela2
-dan yang penting jangan bagi hb pinjam phone kiter....heheh



2 comments:

Unknown said...

Mane nak beli mangkuk tingkat cmni

Mummy said...

kat mana2 pasaraya ada....tesco giant aeon big
cari kat area pinggan mangkuk stainless steel
beli yg mahal sket sebab tebal dan tahan lasak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...