My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, January 3, 2011

Hari baru tahun baru di kampung halaman

Disebabkan ari jumaat aritu diisytiharkan cuti umum maka petang jumaat aku sekeluarga dah bertolak balik ke kampung halaman setelah 6 minggu tak balik kg...baru nam minggu blom 6 bulan lagi..hahaha..kesian kat abah aku yg rindukan batrisyia...Aku? ada dia rindu takder maknanya...menantu apatah lagi...

Malam tuh tanpa disangka2 aku tido kul 2.30 pagi buat hantaran kawen deqla dgn membiarkan suami ku tido kesejukan bersama anaknya...kejam kan...takper...aircond semula jadi...Masa aku nak masuk tido aku tgk hb tido dgn tak ber bantalnya..anak plak separuh badan ada atas perut abahnyer...mungkin dia confuse antara bantal ngan perut...sama empuk sama sedap di peluk...

Malam thn baru berlalu begitu sajer...aku mmg tak pernah nak gi celebrate new year kt mana2 sebab takder org nak bawak..huhuhu...Actually aku mmg tak suka tempat yg sesak2 dgn manusia..pernah skali aku ikut member gi sambut merdeka kat KLCC...aku cuma teringin nak dihujani percikan bunga api secara langsung jer....nak parking susah, jalan jam, penuh dgn org...masa nak pergi tu ok lagi..jap gi lepas abis bunga api tuh..nak balik...penuh dgn lautan manusia..yg kitorang nih sumer jalan rapat2 cover dada memasing...masa nih mmg byk jer manusia berlainan jantina nak amik kesempatan...mana tau dah ramai2 tuh..saper yg meraba dan kena raba tak tau dah saper...tanah mmg tak nampak langsung...main redah jer....dah lar masing2 ketinggian lebih sket jer dari budak tadika...lepas jer dari sesak2 tuh, kitorang pun masuk kete, nak kuar satu hal...yg mat rempit hon2 sambil kibar bendera...apa ke hal lar diorang...konon2 semangat kemerdekaan tp takder sivik...hon2 org macam dia sorang jer ada hon...ramai2 plak tuh...huh..ngeri tul...tu lar first and the last...tak hingin dah aku pergi...lebih baik aku dok kat umah baring2 depan tv sambil tgk bunga api...nak lagi best tgk buletin utama tv3..jgn kan bunga api kt KLCC...kat sydney, UK, US, uruguay sumer merata dunia leh tgk.....

2010 kutinggalkan penuh kenangan...yg mana banyak pahit manisnya...kalo nak dikenang tak terkenang dah...byk sgt..yg paling takleh lupa, masa besday batrisyia...1st time dalam hidup arrange kenduri di rumah sendiri...yg pahitnyer plak masa kete gen2 rosak tepi jalan...

Masuk tahun 2011 nih, cuma 1 azam ku...menjadi yg lebih baik dari tahun sebelumnya..
means isteri yg lebih baik, anak yg lebih baik, ibu yg lebih baik, pekerja yg lebih baik...kalo tahun lepas masak 2 kali seminggu, tahun nih 2 kali sehari...kalo dulu balik kg sebulan skali, kalo nih sebulan 2 kali...eh....boleh ker bang....?

mari kiter review azam aku thn lepas....

first skali mesti lar pasal badan..bukan tuk cantik ker tp utk sihat..skang ni pun sihat Alhamdulillah tp nak lar langsing sket..apa aku kena buat..nak masuk biggest loser jap gi kena buang keje lak...ahaks
-yg nih toksah citer lar...mcm2 cara dah aku buat turun pun sket jer..takper lar yg penting sihat kan

azam yg ke 2, solat awal waktu, mengaji
-yg nih masih perlu diperbaiki..ada gak kadang2 termalas dan terlepas pandang...terlambat buat dan terlupa..
then nak cepat ganti puasa
-yg nih so far ok...tp masih ada baki lagi
pastu nak masak ari2 (amacam bang... leh ker?????)
- yg nih pasang surut...tiba mood memasak tahap gaban dtg maka siang malam lar aku masak...dtg mood kurang rajin datang...maka berminggu2 lar makan luar...eh...?
nak try resepi2 baru...
- resepi nih aku byk dan try..aku byk try resepi dari blog cik mat gebu...



Start arini taska batrisyia pindah kerumah yg lebih besar...bagaikan bom atom jatuh atas kepala apabila cikgu dia cakap
"kak, start esok sumer kids umur setahun keatas kena mandikan seblom antar taska"
aku just reply ok jer...lately batrisyia slalu tido lewat dan pagi mmg dio tido dgn lenanya sampai lar kt taska...Aku cam tak malas sampai ati nak mandikan dia pepagi buta...
maka perjanjian usahasama aku wat ngan hb...gilir2 mandikan anak..minggu nih aku minggu depan dia...hahaha...berkira ok...mesti lar..mengadakan anak sama2, beranak aku sorang, susukan anak aku sorang, mandikan anak kena lar sama2...

nampak gambar kat atas tuh...khamis lepas masa aku amik batrisyia cikgu dia ckp
" sori ler kak, kalo akak tgk batrisyia nyer rambut kerinting kitorang kerjakan...seronok wat tocang kat rambut dia sebab rambut dia sorang jer yg lurus...yg lain sumer kusut masai"..
amboi tau kat parent lain...kecik ati diorang...hahha...rambut anak aku lurus dan cantik sebab ikut rambut mak dia...takder lar..aku pakai syampu gohnson tak pedihkan mata...bukan stakat rambut jer..bdn pun aku pakai syampu gak...tgk bulu roma dia...halus jugak...

aku agak heran macam mana cikgu dia boleh tocangkan dia sedangkan aku nak ikat 1 ponytail kt dia pun punya lar azab sampai kengkadang kena cekau dia br dapat...cerita cikgu dia, cikgu bg dia pegang apa2 mainan yg dia suka pastu2 ramai2 lar mengerjakan rambut dia...masuk jer dalam kete ngadu kat aku...suh bukak rambut dia...amboi...depan cikgu kemain lagi menurut kata...

kalo bapaknya yg bukak abis sumer getah tu di cantasnya...kalo aku bukak elok2 jer sebab nanti aku boleh pakai balik...jimat itu penting wpun pada benda2 yg remeh...membazir tuh kan amalan syaitonnirrojimm...
Apa2 pun slamat tahun pada semua...Marilah kiter sama2 memenuhi impian tun Mahathir merealisasikan wawasan 2020 dgn menaikkan  populasi rakyat malaysia kepada 70 juta....sekian

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...