My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Friday, January 21, 2011

Jangan jaga tepi kain orang...jaga tepi kain sendiri...

Situasi 1
Dikampung yang aman damai tiba2 digemparkan dengan cerita yang mengatakan anak pak mamat ujung kampung kena tangkap khalwat dgn org tua mail kg seberang

Situasi 2
Budak bujang rumah ujung tuh slalu bawak jantan masuk rumah ari malam...ari ni orang lain esok orang lain

Kedua2 situasi diatas adalah fenomena yang biasa di dengar dimana cuma bezanya situasi 1 berlaku dikampung dan situasi 2 berlaku di pekan..(cerita hanya rekaan yer)...ok back to the topic...Jaga tepi kain orang...???perlu ker tak perlu...??

macam2 persoalan timbul...
Mengata orang jap gi kena kat diri sendiri plak
kalo yg diceritakan betul terjadi, dapat dosa mengumpat
kalo yg dicerita tak betul, jadi fitnah plak
ker nak buat bodoh jer...jaga tepi kain sendiri....

Serba salah kiter dibuatnya kan...Slalu yg jadi bahan bualan nih adalah benda yg tak elok di dengar...yg sedap di dengar cthnya

"Anak si rubiah tuh dapat 8A PMR...mak nyer keje noreh getah jer...bapak dah lama meninggal...adik2 ramai plak tuh...pandai dia blajar yer"
Percaya lah cerita begini jadi bualan dalam beberapa hari sahaja...

tapi kalo cerita buruk yang dibawa oleh astro bergerak...cthnya

orang pertama cerita kat org ke 2
" Anak rubiah yg dapat 8A PMR tuh rupanya amik tusyen dgn cikgu skolah dia..lelaki plak tu...dgrnya slalu gi rumah cikgu tuh malam2...patut lar pandai...ko jgn citer saper2 lak ek"

org ke 2 cerita kat org ke3 dan ke 4
"Anak rubiah yg dapat 8A PMR tuh rupanya amik tusyen dgn cikgu skolah dia..lelaki plak tu...dgrnya slalu gi rumah cikgu tuh malam2...dgrnya cikgu tu bujang lagi...apa lar dia buat yer malam2 blajar...ntah iyer ntah tidak blajar...jgn2 wat benda lain...ko jgn citer saper2 lak ek"

See...nampak tak keburukannya biler citer hal org nih...cerita atas bibir yg ditokok tambah bagi menyedapkan cerita...Spekulasi demi spekulasi dibuat sehingga lar menjadi fitnah yg belum diketahui kebenarannya...

Apa yg kiter perlu buat bila dapat cerita macam nih...nak nasihatkan org yg bercerita tu jap gi dia kata kiter poyo plak...nak selamat jumpa cik rubiah...tanya dia sendiri dgn cara berhemah...

Jgn pulak kiter menambah : aku dgr orang ke 4 ckp kat aku anak ngko tu pandai sebab menggatal ngan cikgu dia...ko jgn serang org tu plak ek...aku menyampaikan ajer"

Berhemah means jumpa mak dia dan anak dia...niat kena baik..nak membersihkan nama baik diorang..tp berapa ramai yg sanggup buat macam tuh???

Berbeza dgn org pekan...lebih suka menjaga tepi kain sendiri dgn alsan sibuk dgn kerja dan rumahtangga..kadang2 jiran sebelah rumah pun tak kenal...kalo nampak jiran kuar cepat2 masuk dalam sebab malas nak tegur...

Macam aku sendiri lar..Aku cuma kenal jiran sebelah menyebelah rumah, blakang umah dan depan umah jer...yg satu lorong ngan aku kebanyakannya aku tak kenal...tp aku slalu tegur lar kalo berselisih...dapat lak kitorang nih muda belia kena lar beramah mesra dgn org lebih lama...

Nak berkenalan dgn jiran tetangga masa diorang pelawa dtg makan kenduri, open house, kenduri tahlil...masa nih tgh2 sembang sambil makan2 boleh lar tanya keje kat mana, anak baper org, yg mana anaknya, yg mana isterinya...
jgn plak gi tanya isu sensitif..." aku dgr ko ni bini no 2 eh..yg no satu tu ko penah jumpa ker" amboi tak syg mulut ler tu...borak2 punya borak..Skali terbukak cerita pasal fb...ada fb rupanya jiran2 nih...masa nih baru tau nama glamer apa..Slama nih panggil akak sebelah, abg depan umah, ustas bumbung hijau,

Disebabkan baik ngan jiran2 sampaikan satu ari tuh akak blakang umah aku nih antar msg kat aku "maria, ada kat umah ker, macam ada org tak kenal kat dapur nih"
masa tuh aku tgh plan nak renovate dapur, cina tuh just datang nak tengok dan ukur kabinet.tp my BIL ada kt umah cuma akak tu tak nampak....anjing masuk dlm pagar blakang  rumah aku pun dia sms bgtau...baik kan...

See, nampak kan apa kebaikannya bila baik ngan jiran..dia concern ngan kiter..Dibuatnya betul2 ada org niat jahat, tentu ada dah org tolong reportkan polis...Ada skali tuh, aku cuti duk dalam rumah...hb gi KL, kete takder kat umah..Masa tu gerimis aku tak prasan sebab langsir sumer tutup...tetiba aku dengar bunyi org bukak pintu pagar dan tarik aku nyer ampaian...punya lar terkejut sebab tgk takder pun kete hb...rupa2nya abg sebelah rumah nih tolong teduhkan baju aku..so sweet...abg ok...lelaki bukan perempuan...kalo org lain rasanya biar jer baju tuh basah...aku bior jer lar..kang aku kluar kang terkejut plak dia...time kasih yer bang...

Mak bapak kiter zaman dulu kalo nampak anak org lain buat jahat, dihambatnya budak tuh wat macam anak sendiri...pastu siap adukan kat parent budak tuh...jap gi kena marah lagi plak ngan makpak kiter...jgn wat camtu zaman skang, mau anak tu mengadu ngan parent, kang siap bergaduh masuk balai nanti...

Jadi kesimpulannya, jaga tepi kain sendiri dulu, pastu kalo nak jaga tepi kain orang kena berhemah dan berilmu, niat nak betulkan keadaan dan bukan nak memburukkan dan menjaja aib orang lain...kalo tak mampu cukup sekadar doakan semoga orang itu kembali kepangkal jalan dan insaf....Sama2 lar kiter muhasabah diri...


*Watak rubiah diatas adalah rekaan semata2..saper2 nama rubiah jgn terasa ati ek...

3 comments:

Anonymous said...

Jelas ada banyak tahu tentang hal ini. Saya pikir Anda membuat beberapa poin baik di Fitur juga. Tetap bekerja, pekerjaan yang besar!.

wan nurul hezrina abd halim said...

banyak betulnya ttg perkara kat atas..mmg mengumpat tak selesai2 kalau seminggupun.bersambung2 umpatnyertuh..hikhik

btw mummy mcm kenallah mummy batrishyanie.keje kat perumahankan?pernah tgk.ur hubbypun keje kat bpp gak=)jumpe dlm blog kiter=)

tp mummy tak taulah mummy batrisyia kenal mummy ker tak..hukhuk

Mummy said...

dah kenal dah...tgk muka hb baru prasan...tak sangka awak pun ada blog gak..leh kenal lebih rapat lagi...thanks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...