My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, January 26, 2011

Apa yg kanak2 takutkan...???

kanak2 seawal umur 2 thn sudah pandai merasai perasaan takut, sedih,cemburu, simpati...Aku pun masa kecik2 dulu slalu di beri amaran berbentuk ancaman yg aku rasa cam tak logik..tp sebab mak yg ckp maka benda itu terus menjadi logik...Contohnya

-jgn main sorok2 nanti kena sorok ngan hantu
Aku cukup percaya pada cerita nih dpt lar mak aku siap bg contoh lagi, pernah sorang budak nih main sorok2 sampai tak jumpa

-jgn tido tengah alam nanti kena langkah ngan hantu galah
Slalu masa budak2 dulu kan kiter suka main kat laman rumah...jap gi mula lar tido baring2 atas rumput...tu yg kuar amaran nih..maka cepat2 lar bangun...tau apa efek lepas kena langkah ngan hantu galah..ko takkan tinggi2..takat tu jer la...masa tu tinggi aku ada lar 1 meter kot..tak ker haru kalo tinggi tu jer sampai besar..

-jgn potong kuku ari malam nanti mak mati dulu
syg mak kan..mesti lar dijauhi perkara nih...takut mak mati nanti kang saper nak masak nasik...hahha

-jgn duduk kat tangga nanti org meminang sampai kt tangga jer..
sudah gatal...kecik2 lagi dah tau takut org tak meminang..padahal tanak menyusahkan org lalu lalang..tak pun takut kiter nih kot 'menjempulun' jatuh ke bawah

-jgn makan nasik beralih tempat nanti kawen ramai
semak weh kalo makan merata2 nih...itu sebenarnya yg mak kiter tanak..penat dia nak kemas...jadi dok makan setempat jer sebab tanak kawen ramai...saper2 yg berpoligami mesti suka makan nasik merata nih..

-jgn amik gambar bertiga nanti yg tgh mati dulu
yg nih aku mmg tak setuju...dari dulu sampai skang..tp yg herannya sampai skang pun masih ada yg beranggapan mcm tuh...mungkin dah sebati dlm diri kan..bila amik gambar bertiga jer, mesti nak kurangkan atau tambah lagi sorang...aduyai...nak settle masalah biarlar aku jer duk tgh...selesai masalah...

macam2 cara mak2 kiter wat bg mendisiplinkan kiter waktu kecik2 dulu..masuh relevankah aktiviti seperti tu zaman skang..???
Wat masa ini aku tak pernah lagi ajar si kecik ttg semua benda nih...means takut2 kan dia dgn kegelapan dan hantu..Pernah skali tuh aku tompangkan dia kat umah jiran...dia kan suka main pintu, jap gi dia masuk bilik tuh gelap..dia relax jer..jiran aku pun pelik..slalu budak2 takut terkunci, gelap..tp dia tak sebabnya aku tak ajar macam tuh..kalo kat umah selamba jer dok dalam gelap...sebab apa aku tanak ajar dia takut gelap dan hantu...Sebab aku penakut...hahaha...ingat lagi masa kecik2 dulu kalo nak kencing tgh malam mesti kejut mak suh teman...aku tanak nanti anak aku kejutkan aku tgh malam sebab takut nak kencing...boleh...???

tp payah lar pulak nak halang dia wat apa2 yg kiter tak suka..cam aku tgh masak pastu dia masuk bilik..caner aku nak larang dia masuk hanya dgn perkataan tanpa perlu aku masuk kedalam bilik skali..Stakat ckp..." batrisyia, jgn main dlm bilik"...dia wat dek jer..mcm angin lalu jer kat telinga dia...lagi dia tutup pintu ada lar...kalo boleh aku ckp satu perkataan terus dia keluar...

So skang aku perasan dia takutkan 2 benda...

1. weee...(vacum)
Bunyi vacum kan kuat...skali tuh hb sedut kaki dia, tu yg terus fobia kat vacum...Setiap kali aku nak kemas umah kena pastikan dia ada kat tempat slamat...kalo aku vacum bilik, dia dok kat luar celah ketiak abahnya..kengkadang tu suka lak menyakat dia..sesajer jer vacum kat bawah sofa tempat dia duduk...kemain takut lagi dia...kalo vacum ruang tamu, siap2 suh dia dok dalam bilik celah2 bantal dia menyorok...jadi kalo tanak bagi dia masuk bilik, aku akan letakkan weee tu kat pintu bilik...mmg dia tak masuk....kalo dia tak mau ikut apa aku ckp, aku akan ckp kt dia " nak weee tak..?? cepat2 dia ikut arahan...bagus...


2. mot (semut)
masa kat kampung aritu...yg fariez warded tuh...batrisyia tinggal ngan uwannyer...biasa lar umah kg mmg byk semut..jgnkan kata gula, air kosong pun di hurungnya..apa jenis spesies semut pun tak tau...dia bukan mau ditegah..kiter ckp ada semut, dia wat tak peduli jer..Skali kena gigit ngan semut merah tuh..terus dia takut...kalo nampak semut kecik2 tuh cepat2 dia lari...mot mot mot....kalo tanak bg dia main apa2 yg bahaya kiter ckp ler ada 'mot'...confirm dia tak usik...



semut yg menakutkan batrisyia...

dan bunyi vacuum cleaner..weee





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...