My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, June 28, 2010

tragedi di pagi hari

Kiter merancang tuhan yg menentukan....apa sebenarnya yg terjadi pada aku dan hb pagi tuh adalah...

nampak itu jejaka tampan..sedang berdiri di belakang keretanya dan si isteri yg takut sgt dok dekat2 ngan kete tuh dgn slambanya amik gambar...heheh...

Pagi tu kitorang gi keje cam biasa jer...sampai kat kawasan nih tetiba kereta nih gerak semakin perlahan, macam takder minyak...dah lar selekoh..atas jambatan lak tuh...tetiba bau minyak petrol menusuk idung...kelam kabut kitorang kuar dari kereta..then hb tgk kat bawak kete dan nampak minyak menitis keluar..Ah..sudah..jam masa tu kul...7.30pg....

then aku call lar beberapa org yg aku rasa boleh membantu tp hampa...Teringat insiden minggu lepas bila kawan hb nyer kete kehabisan minyak..masa tu dah lar kitorang kejar masa nak amik anak, pastu nak terus balik kg..tetiba member dia cal bgtau kete abis minyak...terus jer kitorang gi membantu..sampai sesat2....hb cakap takper lar kiter tolong, ini ari dia...dan hari kami pun tiba...tp takder saper pun nak tolong...kete2 sumer pakat bawak laju...bila lori besar lalu...bergegar jambatan tuh...

yg hb lak kejap2 nak tinjau kat bawah kete tuh..aku dah pegi jauh2 dah dari kete tu...tetiba aku rasa sebak...Aku baca lar ayatulkursi..moga2 ada lar yg menghulurkan bantuan...

hb masuk dalam kete balik try hidupkan enjin...yg aku nih nampak tang jauh petrol keluar mencurah2 cam air paip tiap kali dia cuba hidupkan enjin...dah jadi macam drama sebabak bila aku melambai2 panggil hb suh kuar dari kete pasal petrol dah mengalir kat jalan...still takder saper gak yg berenti...dan masa nih aku dah menangis...

aku pun secara separuh sedar mendail no 999...

AKU: hello polis (masa nih macam takut2 jer nak cakap)
AKAK POLIS: ada kecemasan apa cik? (suara tak clear sgt, aku agak2 jer apa yg dia ckp)
AKU: saya kat tepi highway nih, kereta rosak

AKAK POLIS: kalo kete rosak kena hubungi tow truck atau mekanik (mana lar aku tau no mekanik kat atas jambatan nih, yg hafal no 999 jer)
AKU: ooo...camtu ek..polis takleh tolong ker...sy ingat kalo kete rosak polis leh tolong kawal lalulintas..sy kat atas jambatan nih..selekoh lak tu, kalo apa2 jadi kang camana? (bakat membebel aku pun bermula)
AKAK POLIS: sebentar yer cik...(sori yer akak takder niat nak membebel..dah panik kan)

lepas jer aku bgtau akunyer destinasi, terus kakak tuh sambungkan aku ke balai berhampiran..dan polis pun janji akan dtg sebentar lagi..aku pun tgk jam...nak tgk secepat mana polis tu akan datang...kat bawah jambatan nih pulak anjing tgh menyalak2..aduyai lengkap penderitaan...

tak lama lepas tuh ada lar sorang akak nih (opismate tp tak rapat sgt) pelawa aku naik, aku ajak hb skali dia tanak...takde mananya aku nak gi keje dgn meninggalkan suami tercinta bersama kete kesayanggnanya kat tepi jalan tuh...tersadai lagi lar kitorang...aku bgtau hb yg aku call polis dan dia tak percaya...ceh..

20 minit kemudian....
kereta peronda polis pun sampai ...patutlar lambat, dia tak pasang 'neno neno'...heheh...tp ok lar drpd tak datang langsung..aku nyer plan nak suh polis tuh temankan kitorang sampai tow truck dtg...jap gi hb mintak tlg polis tuh antarkan kitorang ke bengkel kat dengkil..(apa lar bijak bestari nya aku nih..takder kejenya polis tuh nak dok bersidai ngan kitorang kat tepi jalan tuh)..

2 orang abg polis nih dari balai polis sepang...yg sorang tu nama azmi..lagi sorang tak ingat nama...1st time aku naik kete polis..heheh..sampai kat bengkel tak bukak lagi, kitorang just duduk jer lar kat tepi longkang tuh...Dahlar aku tgh puasa...huhuhu...Seblom terlupa, time kasih abg polis...jasamu dikenang...

wpun dalam masalah tetap ceria di depan camera...

kesian tgk hb aku nih..termenung jer mengenangkan kete biru dia tersadai kat tepi jalan...bengkel lak tak bukak...cash lak takder banyak..ATM machine pun takder...sibbaik aku ada cash...

Bila bengkel bukak dlaam kul 9.00 tuh, abg mekanik nih antar kitorang amik kete kat tepi jalan...apa benda ntah dia usik, leh la kete tu jalan tp slow jer...baiki kete sampai lar tghr , hb pun takder mood dah nak pegi keje..So kitorang EL jer lar...walau apapun..Alhamdulillah semua selamat..kete pun selamat...

standby la no mekanik dlm phone...kalo tak ingat sgt call jer 999...skang nih macam2 kes jadi kat lorong kecemasan...mintak2 dijauhkan..InsyaAllah polis leh tolong nyer..

kalo jadi pada korang, saranan aku adalah
1. keluar dgn segera dari kereta setelah matikan enjin
2. pasang signal lampu amaran dan letakkan kon amaran
3. ambil brg berharga
4. jauhi kereta anda, kalo boleh trafik nampak kiter dulu baru kereta....aku fikir secara logik lar
5. call kawan2, sedara mara yg agak2 leh tolong kiter
6. tak pun call 999
7. tunggu bantuan tiba..jgn memandai2 pegi masuk bawak kete nak tgk apa benda yg rosak melainkan anda adalah mekanik...

Ini hari saya, esok lusa ntah siapa...Saya amat bersyukur kerana pada masa itu, ari tak ujan, kalo tak minyak akan mengalir ke jalan dan boleh menyebabkan jalan menjadi licin...pesanan saya, banyak2 lar berbudi pada org lain masa diorang susah sebab bila kiter susah, tak semestinya org yg sama akan tolong kiter, mungkin juga org lain...buat baik berpada2 buat jahat sekalipun jangan...saya maria melaporkan untuk tv10...sekian


2 comments:

Unknown said...

malang tak berbau kan.. mujur takde apa2.. apa sebenarnya masalah tu, tangki minyak bocor ker...??

Mummy said...

yup...tangki minyak bocor..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...