My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, April 18, 2011

QTI: Pra test JPJ..

Smalam aku menghadiri kelas terakhir utk jam yg ke9 dan 10...kalo aku lepas QTI nih maka boleh lar aku hadapi ujian sebenar JPJ...kelas aku mula 1tghr...dah ;ar panas giler..punya lar gemuruh sampaikan aku makan pun tak selera...siap daftar segala then gi toilet membuang apa yg patut..kalo boleh dibuang rasa gemuruh nih alangkah baiknya..Aku buka takutkan bawak kete, yg aku paling takutkan cikgunya...hahah..kete tu takut gak tpjatuh ranking ke 2...mintak2 lar dpt cikgu yg baik...means baik dan mesra alam...kalo dpt yg garang maka aku akan balik rumah jalan kaki....hahaha....

So, rezeki aku dpt cikgu yg baik lagi..memula dia suh aku anggap dia macam pegawai JPJ...dia tanak ajar2 dah..sumer aku kena buat sendiri...dgn wajah yg confident aku memulakan pemanduan berhemah...first skali naik bukit...Awal2 lagi dah kantoi...huhuhu...apa tak nya, dah berenti kat line kuning ok dah..tayar sumer ok..confident angkat tgn..skali tekan minyak nak jalan, kete tu undur plak...cuba skali lagi baru boleh...cikgu tak puas ati suh aku ulang balik..kali ke 2 br ok...gi parking plak...yg ni pun fail gak...aku ikut sumer step yg cikgu ajar...tetiba leh senget plak...wpun masuk dlm petak parking tp aku cam tak puas ati jer...slalu ok jer...

gi pulak 3 penjuru..yg nih sibbaik ok...cikgu suh pegi parking balik...dah ok sket dr tadi, terus dia suh aku gi jalan 1...mula dah debar masa nih...dah suh aku imagine test JPJ...betul2 aku feel cam test JPJ...dah buat 5 perkara aku pun mulakan pemanduan...asalnya cikgu tuh mmg tanak ajar apa2 dah...tp sebab dia baik ati maka ada lar sket tips2 penting dia bg...jalan 1 aku redahi dgn jayanya..wpun tak brapa ingat jalan tp boleh lar...pastu aku tanya nak balik sekolah ker nak gi jalan 2...cikgu kata ikut aku...kalo nak blajar lagi pegi lar jalan 2, kalo nak balik boleh jer balik terus...kalo ikut hati yg berdebar mmg aku balik skolah jer tp mengenangkan sy budak baru blajar...

maka aku pun sambung jalan 2 plak....jalan 2 nih jauh sket..siap ada bulatan segala, ada lar simpang yg aku tak ingat jalan...byk gak cikgu tuh komen esp masa nak berenti kat traffic light..dia suh aku jaga jarak kereta sambil brek pelan2...tp kalo aku tak brek abis kang mmg atas garisan putih tu aku berenti...lagi lar major dia nyer kesalahan..maka aku buat keputusan sendiri brek kuat sket..takder lar mengejut mana...mengejut lagi kalo hb yg brek...hehehe...

Dalam perjalanan balik cikgu siap suspect aku nih dah biasa bwk kete sebab aku cam rileks jer bawak kete...kalo boleh di terjemahkan tahap norveous aku nih dalam bentuk graf rasanya mmg bercelaru turun naiknya...aku pun citer lar yg aku bukan gemuruh nak test JPJ jer..tiap kali dtg kelas aku gemuruh...masa nih cikgu tuh baru nak cari nama aku...apa nama awak..maria..sy dah byk ajar student, macam2 kerenah dah sy jumpa..kalo macam awak nih kira ok lar nih cuma adakala awak guna gear tak sesuai ikut kelajuan jer..yg lain sumer ok...ada student yg sepanjang masa sy nak kena marah dia..sumer yg tak betul...

skali sampai depan pintu pagar skolah, masa nak melintas tuh, skali enjin mati..aku dah panik, start2 plak tak mau..dgn kete depan blakang menderu2..cikgu pun pasang hazard light...start2 enjin tak mau idup plak..cikgu dah marah2..aku cuba kawal emosi..ok skang dgr sy ckp..ikut sumer arahan cikgu dan aku lepas...yeay...baru cikgu tuh slow sket...sibbaik aku tak makan dlm...patut lar cikgu marah...sori yer cikgu...sy tak boleh dipuji...maki pun jangan...

dalam litar, aku sambung balik berlatih yg lain2 tuh...Alhamdulillah tepat kul 3pm..selesai lar sudah ujian QTI dan aku lulus...17/20 dan 17/19...yg cikgu tuh tegur adalah
1. gear tak sesuai ikut kelajuan
2. signal lambat bagi
3. brek mengejut
4. side parking melebihi 3 minit
ada lar bebrapa kesalahan lagi...dan natijahnya sampai kesaat ini sakit kepala masih terasa...gara2 bawak kete tengahhari buta...wpun dok dalam aircond tp bhg kepala aku still panas..dah 2 bijik uphamol melegakan sakit kepala dgn 1 tablet sajer aku telan...Allah masih tak izinkan kepala aku sembuh sepenuhnya...Cuma beransur kurang sket lar..tp sengal2 tuh masih terasa...

Ujian JPJ will be on 31st may ari selasa...6 minggu dari skang...kalo aku lupa caner..kena lar aku belatih ngan kete fariez pasni.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...