My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, June 7, 2017

Ajar anak berpuasa.....


Aku tengok skang ni masih ada lagi mak bapak yang paksa anak kecil berpuasa... Dalam islam kiter tak diwajibkan menyuruh anak berpuasa tetapi kiter wajib suruh anak solat....

Kewajiban tu bukan anak mendirikan solat tapi kewajiban tu adalah pada kiter...kiter wajib suruh.
Aku ada dengar ceramah agama ustaz tu mengulas tentang insiden parent di sweden yang didakwa memukul anak sebab tak solat tu.....
Ustaz cakap kalo dari umur budak tu 7 tahun kiter suruh dia solat 5 waktu sehari semalam InsyaAllah menjelang umur dia 10 tahun dah tak perlu disuruh lagi dia akan biasa. maknya nya ada masa 3 tahun untuk kiter melatih mendidik dan menyuruh anak2 ni solat. tetapi tiada kewajiban untuk menyuruh anak puasa....

"Suruh lah anak mu solat seawal usia 7 tahun dan pukullah ia kalo dia enggan menjelang umurnya 10 tahun"


tak salah kalo nak suruh dia puasa tetapi ikut la kemampuan budak tu....kalo dah melempeng sangat bagi la kelonggaran untuk dia berbuka.... Aku dah ajak dan ajar batrisyia solat dan puasa seawal 7 tahun lagi....dia darjah 3 baru dio betul2 faham apa itu puasa....Ada baiknya juga kartun upin ipin...kan ada episod pasal puasa dan raya...jadi aku tak perlu nak explain lebih2 sgt

skang irfan dah nak masuk 5 tahun....dia pun nak puasa...bila aku tanya dia nak puasa tak???

dia jawab
"irfan nak kuasa"
"irfan nak kuasa biru, power rangers"
Adeh

Image may contain: 4 people, people standing and child

Batrisyia dah faham puasa tak boleh makan dan minum....masa darjah 1 ada la beberapa jam dia tahan lapar dan dahaga.....masa tu dia transit lagi....pagi sahur kul 6...kt skolah tak makan....kat transit mintak nasik kat teacher wawa.....pastu sambung blk....senja nanti baru makan....

masa darjah 2 up sket...sahur kul 6....siap bekal air dalam beg....aku pesan kat dia minum sorok2...jgn bagi kawan nampak...bukan sebab takut kawan ejek tak puasa tapi awak kena hormat orang yg berpuasa...jgn bagi dia terasa nak minum gak...kesian dia kan tengah puasa......bulan puasa xgi transit....kt skolah minum air kalo betul2 dahaga...sampai rumah kul 5 lebih dah mengadu lapar....

tahun ni Alhamdulillah dah ada perubahan...sahur tetap kul 6 tapi berbuka sama dengan kiter....cuma tengok mood dia jugak la...ada masa irfan suka tayang makanan depan dia...dia xlapar sebenarnya tapi selera tgk...esp kalo sabtu ahad....

Ada yang tanya kenapa tak bangkitkan dia sahur sekali...aku bukan taknak....nak kejut bapak satu hal...kang nak kejut dia tanpa mengejutkan irfan satu hal...kang tau2 je dah azan subuh...jadi aku tak nak menanggung risiko...jadi lepas aku sahur...kejut dia suh mandi siap pakai baju terus makan....

Berpuasa ada kelonggaran tak seperti solat....solat selagi kiter masih waras hatta hanya mampu mengelipkan mata sahaja pun kiter WAJIB solat....lain dengan puasa....musafir boleh berbuka, kerja berat boleh berbuka, ibu mengandung dan menyusu boleh berbuka....jika tak larat la....

Kang bila raya ada la yang berbangga anaknya berpuasa penuh sehingga diberi saguhati atau upah tetapi bila waktu solat...lebur......pastu dia siap bandingkan pulak dengan anak org lain...siapa lebih penuh puasanya.... .

kiter taknak generasi akan datang puasa tapi tak solat......sebab jarang kiter dengar org yg hari biasanya solat tapi bila bulan ramadhan dia tidak berpuasa.....yang banyak kiter dengar puasanya penuh siap tarawikh di mesjid tetapi solat fardhu nya di abaikan...samaada tak buat atau sengaja dilewat2 kan......kalo dapat ajar anak buat semuanya adalah lebih baik..... Batrisyia dah boleh solat cuma ada beberapa bacaan yang tak berapa betul bacaannya...biasanya aku akan tegur sikit2 dalam satu masa...contoh aku prasan yang dia tak sebut dgn lafaz alfatihah...dengar mcm dia sebut tu tak jelas, aku tegurlah suh dia baca satu2....kesalahan lain aku biar je dulu...next time aku tegur pulak lipatan jari kaki masa sujud tak betul....macam tu la...kena banyak sabar sebab biasanya bila ditegur dia akan merengek.... irfan pulak dari mula solat sampai dia baca bacaan duduk antara 2 sujud je...geli plak ati aku tgk....


teringt kenangan masa kecil dulu...abah aku mmg tak bagi kitorang puasa sebab kesian...dah macam mumia bergerak masing2...dulu2 kan panas lain macam...balik sekolah plak jalan kaki nak dekat 3km jauhnya.....memang melepek la...ada orang kalo anak tu tak puasa tak dibaginya makan bersama atau kacau masa orang berbuka....dok jauh2...tp bapak aku dia suh kitorang makan dulu....masing2 dah kenyang baru dok jauh2.....bayangkan betapa heavennya...dah la tak puasa...dapat makan awal plak tu hahahah.....

aku seriously memang tak tahan sangat berpuasa...ada kala aku muhasabah diri...dalam keadaaan kelaparan tu cari hikmah disebaliknya....sekurang2 nya kiter lapar 13 jam je....org miskin tu lapar tak tau la ada ke tak makanan utk dimakan...kiter jap gi ada jer makanan sedap yg nak dimakan sewaktu berbuka puasa nanti....orang miskin jgn kan kata sedap mungkin dia ada roti keras je utk berbuka

hikmah lagi satu....makanan ada depan mata tapi tak boleh nak jamah...apa perasaannya???macam tu la rasanya orang miskin yang hanya mampu melihat makanan sedap tapi tak mampu nak membeli....sedih kan...jadi bersyukur dgn apa yg kiter ada....

Aku kalo bulan puasa memang tenaga tu diperuntukkan untuk gi balik keje dan menyediakan  juadah berbuka...jangan la ko ajak aku gi Jalan TAR disiang ari bulan ramadhan...kang ada yg berbuka masa azan Zohor nanti....biarlah sales 70% pun mmg aku tak jejak punya....melainkan tempt tu berhawa dingin....xkena panas...parking dlm bangunan.....hehehe

Selain ajar anak solat dan berpuasa kiter boleh gak ajar dia bersedekah.... jumpa tabung masjid bagi pada dia duit dan suruh dia masukkan sendiri dalam tabung tu...lama2 dia sendiri akan mintak duit kalo nampak tabung.....

lepas solat boleh juga semak bacaan iqra anak2....batrisyia dah baca hingga iqra 5...aku dah janjikan nak beli alquran kaler pink lepas dia khatam iqra 6 nanti...mana la nak cari alquran pink.....

Ingt 3 perkara yg kiter lakukan masa hidup yg xputus pahalanya
1. sedekah jariah
2. ilmu  yg bermanfaat
3. Doa anak yg soleh

3 perkara ni kiter boleh lakukan dengan mendidik anak2 kiter dengan baik....mudah2 an amalan kiter diterima oleh Allah.....

Image may contain: 3 people, people smiling, people sitting, child and indoor




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...