My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, June 5, 2017

Perginya seorang adik ipar

3 jun 2017....sabtu

Aku terlewat bangun sahur...masa tu jam dah menunjukkan kul 5.30 pagi.....ada beberapa minit je lagi azan nak berkumandang...........
kelam kabut aku bancuh nescafe makan kurma minum air......
maka berpuasalah aku..

Lepas mandi solat terus kemas rumah...aku ni memang xleh penat2 sangat dibulan puasa ni.....jap g xde tenaga plak nak berpuasa......dah siap kemas umah  basuh dan sidai baju segala.....xde apa nak buat maka aku pun buatlah popia simpul..........sepupu hb request .......budak2 ni tgh tgk tv .........dlm kul 10 macam tu aku rasa mcm mengantuk sgt....simpan semua dlm fridge aku pun tdo....terjaga dalam kul 11 kalo xsilap............tetiba mak call sampaikan berita yg sgt mengejutkan

Din suami adikku telah kembali ke rahmatulah accident di johor...aku jadi tak tentu arah....dah tenang sket terus siap2 g umah mentua dikla di balakong... sampai kat sana dikla dah bertola ke johor utk tuntut jenazah.....dah sah kejadian ni baru la aku wasap ahi keluarga yang lain.........then kami terus ke rumah kak ita di sentul, jemput dia dan bawak ke pj umah makcik....Actually kami dah janji dgn mausi utk berbuka bersama2 pd aritu.......kiter merancang Allah jua merancang dan sebaik2 perancang adalah Allah jua.

Disebabkan dah janji kami pergi juga berbuka di umah mausi........lepas maghrib kami ke balakong semula. Jenazah blom sampai mungkin 4 pg baru sampai sebab ada nak buat postmortem........mak dan abah dah ada kat sana dari kul 6 lagi.......lepas 10.30 kami beransur pulang sebab nak anta kak ita yg terpaksa bekerja keesokan harinya....aku sampai putrajaya nak dekat kul 12.30 gak

sejak bulan puasa dah 2 kali aku kesiangan......jam loceng sekuat alam pun boleh xdengar.jadi aku masukkan jam tu dalam baldi kecik dan baldi tu aku letak kt kepala aku....kalo jam vibrate secara xlangsung kepala aku akan vibrate skali...


4 Jun 2017...
Alhamdulillah esoknya aku terjaga 4.30pg   walaupun kepala masih miong2 kugagahkan diri menyiapkan sahur........panasan KFC je pun..pastu masak nasik je..........

lepas sahur mak call bgtau jenazah dh sampai kul 2.30 pg...maybe nak kebumi kul 10 pg......aku pun iron baju kemas2 umah sket.........skali dlm kul  7 lebih mak call bgtau nak solat jenazah dh....akupun zass terus gerak g balakong......sampai sana jenazah sedang disolatkan....aku nampak dikla sedang duduk atas lantai.......aku g kt dia "laki den ngah.." tu je yg dia mampu cakap sambil menangis .....aku turut sebak..aku pelukk dia suh sabar dan sama2 baca durah fatihah bisik ke telinga dia...masa jenazah nak bawa masuk van..tasha anak dikla yg sulung (6 tahun ) nangis2 sambil ditenangkan sanak saudara....... baby imani (6 bulan) ada kt rumah mentua...dari situ terus gerak ke kubur di cheras..........perjalanan mengambil masa 30 min...sempat la aku membacakan surah yaasin utk arwah...........sambil baca berlinangan air mata........

Alhamdulilah cuaca yg redup seakan mengerti kesdihan yang melanda tanah perkuburan....selesai dikebumikan dan ditalkinkan.....keluarga terdekat membacakan yaasin di situ.... tasha naik kereta aku masa blk dari kubur.pelbagai soalan keluar dari mulut bijak sikecil ini.dia sangat rapat dengan ayahnya.......

soalan dan ungkapan seperti

bila abah nak balik?
siapa nak hantar makanan utk abah?
tasha rindu abah
tasha nak tdo dengan abah

setiap persoalan dan pertanyaan hanya menambahkan lagi sebak dalam hatiku...kami bawa dia kekedai bg makan....anak2 ku pun xmakan lagi..........kelam kabut nak dtg nyer pasal...

kembali ke rumah mertua dikla...suasana hiba menyelubungi bila mak din terus terusan  menangis ..hati ibu mana yg tidak sedih bila jadi macam ni pada anak sendiri......din ni diantara anak yg diharapkan membawa ibu bapa nya pergi berubat...dia berusaha enyewa berhampiran dgn rumah ibunya supaya udah menjengok selalu.....

tak lama kemudian wakil tempat kerja datang memberi kan sumbangan dan menyampaikan salam takziah dan menerangkan kepada dikla perkara2 penting yang perlu diuruskan untu claim socso dan kwsp..........

Allahu Akbar.... beratnya ujian yang menimpa........semoga adikku tabah menghadapi hari mendatang...mungkin dia akan balik bekerja dikampung selepas menyelesaikan perkara2 penting disini......

Dik......angah dan abg fahmi sentiasa ada kalo ko perlukan apa2...

kalo ada sesiapa nak buat sumbangan boleh la berbuat demikian di akaun maybank RUSZILAWATI BINTI RUSLI (155023297285)

Sebenarnya 4 jun adalah hari lahir suamiku yang ke 34 tahun..kami tangguhkan dulu sebarang keraian bagi menghormati pemergian adik iparku.....

Selamat hari lahir abang........semoga abang panjang umur sihat tubuh badan murah rezeki dan sentiasa berada dalam rahmat|Nya InsyaAllah........

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...