My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, July 11, 2017

Mari membebel.....Adab menziarahi rumah orang....


 Ni teguran chef wan yg aku cedok dari google....baca ni dulu bg yg x baca lagi....kalo dh baca skip je terus....
Setiap Hari Raya saya pasti ada masalah all this Rendang atau kuah kacang yg leave a stain on my dining chair.
My bro kata ada guests tadi anaknya jatuhkan di atas kerusi.

Over the years mcm2 tetamu yg ziarahi kami at times yg anak2 mereka yg kecil main2 ramas kueh dan tabur2 atas lantai mak bapak kisah pun tidak.
Off course saya akan tegur mcm saya tegur some guests yg ambil cakes dan cookies and left on the plate with out eating them.
Saya tegur mereka and said jika tak nak makan jangan membazir makanan mcm tu.

This goes with adults mau pun kanak2. Ramai lagi yg nak menjamunya lagi. Emak pernah tegur saya tegur anak2 tetamu as she said nanti mereka kecil hati. I told my mother guests yg behave that manner need to be told otherwise that bad habits mereka bawa ke rumah orang lain.
I dont believed in sweeping all that issue under the carpet and later mengata behind mereka kerana kita tak suka apa yg mereka laku kan.
Saya suka tegur depan2 secara baik.

I rather not have such a guests that does not learned how to menghormati rumah tetamu mereka. Segala adap nak masuk kerumah orang mereka mesti pelihara dgn baik. Saya pantang juga org bila datang kerumah saya suka meraba itu dan ini. Ada yg sering suka tanya berapa harga itu dan ini.
At time ada yg tanya berapa harga nilai rumah atau harga almari antique itu dan ini? Pasti saya bahasa kan” Nak tolong bayar kan hutang ke sibuk menanya itu dan ini harga berapa. Its so tacky to do that.
Yg guna tandas tetamu tak flush atau kencing bertabur pun ada. Mcm2 manusia yg tak ambil kisah. Baik apa pun tak la semua yg perangai mcm tu. Ini hanya segelintir sahaja that u see also di mana2 juga. Yg anak lari sana sini mcm di rasuk dik pelesit pun ada. Langsung tak makan saman. Kena jerit dgn saya a few years ago langsung tak dtg lagi.
Mana tidak emak bapak boleh pandang mcm tunggul lagi. Jika cucu2 saya lama dah kena tangan mcm my arwah dad did to us masa kecil.
Emak cubit adik2 sampai lebam yg saya ingat. Pelik bila kita jadi mak bapak tak boleh lentur anak2 sejak kecil lagi.

Anak2 pagi2 kena lepas masjid beri peluang pada Tuan rumah untuk bermaafan bersama keluarga dahulu baru after 10.30am nak ziarah rumah tetamu itu.


Ok dh baca teguran dari chef wan kan....ok aku setuju dgn apa yg chef wan katakan...dia bercakap dari pengalaman dan pemerhatian dia...mungkin agak laser tp tu la yg kena kiter hadam dan faham...teguran ni ada 2 cara...cara baik dan kasar....kalo dh tegur cara baik xjalan maka mendapat la ngko disitu....

Mcm Ustaz azhar kata....bunyi hon kereta adalah sama...tp harkat kepanjangan bunyi hon tu berbeza maksudnya...cth kat trafik liter merah ke hijau....kete depan xjalan lagi...kete blakang pun hon

"tinn" maksudnya jalan la dh ijau
"tinnnnnnnnnn!!!!!!!!!!" jalan laaa ijau dah tuuuu
"tiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" wei jalan la ko tunggu apa lagi...ijau lama dah tu...pekak ke

Macam tu jugak la teguran...ada masa kiter tegur cara baik...xjalan....cara kurang baik sket...dan akhirnya cara kasar...tu pun kalo gerak.....

Aku punya anak2 yg lebih kurang perangai mcm chef wan cakap ni....tp kiter ni tau dh perangai anak macam mana...sebab bukan skali skala bawak diorang g umah org....slalu dah...mmg itu la peel yg diorang buat...panjat sana sini melompat2....

Kalo org yg x biasa akan tgk aku ni mcm mak yg garang, mak yg x sporting, mak yg asik nak maraht je, mak yg x professional....eh ada ke emak professional....

Anak aku sorang 9 tahun sorang lagi 5 tahun...yg kakak ni badannya macam budak tingkatan 2...just imagine kalo org xtau umur dia dan tgk dia terkinja2, org akan ingt dia kanak2 istimewa....sob sob....bukan aku cakap ya,....sebab ada org tegur....dia peramah kan len macam...siap salam cium tangan....borak mcm dah lama kenal...badan je tktan 2 tp umur dia masih darjah 3....

Anak2 aku ni kalo g umah org cek tiap bilik...masuk dalam bilik...bukak peti ais....x amik apa2...survey dulu...kang dia tanya la...nak eskrim nak mainan...kalo kiter kata xde...dia akan ckp ada....sebab dia dh tgk....tu blom bergaduh dua beradik lagi....bayangkan badan kakak yg debab tu kejar adiknya tgh2 org bersembang....ko rasa....

aku ni kat umah org kena la control ayu sket....kalo kt umah sendiri mmg dah kena jerit kena cubit....masa ni mmg xleh nak marah nak jerit dah sebab diorang tau mak dia kan xkan wat camtu...jadi lagi la dia mencabar kesabaran.....slalu nya aku akan bgn cekau salah sorang bisik kat telinga....

"nakal2 macam ni mak xbawak g legoland"

Biasanya diorang senyap...kejap...

xjalan gak...bisik lagi "balik kang 2 rotan"

kekadang diorang senyap ...kejap....

xjalan gak....dari 2 rotan up lagi 2 rotan...biasanya kakak akan senyap tp irfan sampai 20 rotan pun xmakan saman gak...

Lama sket diorang akan buat balik....tu yg aku lebih rela anak aku dok pegang tab main game atau tgk utube atau video kartun....

Sebenarnya walau apapun kiter buat akan ada org yg akan komplen itu xelok ini x betul ....dan yg komplen bukan org yg sama....tu kena faham....berbillion netizen...bukan semua ada pendapat yg sama

Ada org komplen anak yg lasak
anak yg selongkar barang org
anak yg menjerit2
anak yg dok diam menyelit celah ketiak emak takutkan org
anak yg asik ngadap tab x bercampur ngan org....seriusly....ko nak macam mana sebenarnya.....

setiap anak xsama dan org yg komplen pun xsama....kalo kiter nak puaskan ati semua org mmg xleh la....

Yg chef wan angin adalah dengan  MAK BAPAK YANG BIAR SAJER ANAK DIA WAT PERANGAI  tanpa ada apa2 tindakbalas dgn alasan "ala...biasa la budak2"...aku sendiri yg ada anak lasak ni pun bengang dgn org mcm ni....

ko kena tunjuk effort bila anak2 ko ada wat apa2 "KESILAPAN" kat umah org...kena ingt ini rumah org bukan rumah sendiri

Ayat  " Jemputlah masuk....buat macam rumah sendiri"

bukan bermaksud ....masuklah buat sepah macam kt umah sendiri....pecahkan brg..tumpahkan kuah atas sofa...amik makanan byk2 pastu xmakan...biarkan  anak2 berlari2 menjerit2 huru hara...sampai langkah2 org"

Bukan itu maksudnya....

Buat macam rumah sendiri ni maksudnya macamana ko kt rumah ko....makan kat meja....amik makanan habiskan.....dh makan pinggan mangkuk anta dapur basuh...lap meja lepas makan...ada air tumpah lap...kang kok tertonggeng anak yg berlari......tu maksudnya....

ini tidak....ayat buat umah sendiri ni dijadikan alasan utk menghalalkan perbuatannya kononnya tuan umah dh bg green lite buat mcm umah sendiri....

Apa yg boleh kiter buat bila anak2 melasak pecahkan barang buat benda2 yg menjengkelkan, kiter as parent kena ada effort utk elak dari terjadi atau kalo dh terjadi kena ada effort mohon maaf bersihkan dan kalo perlu ganti....dgn duit....nak balik kang salam kaut duit raya

Dan biasalah ada tuan rumah yg...

Ala xpela budak2
Ala sikit jer tu
Biarlah nanti boleh lap
Ala skali skala je....

Itu bukan tuan rumah xkesah ya..itu adalah adab ...xkan tuan rumah nak cakp....

"Astaghfirullah Al Azim...abis la mangkuk kristal yg aku beli kat morocco berharga 20K tu...dah la tu je tinggal dalam dunia ni...."

kalo anak tumpahkan kuah...cari kain lap...kalo jenis anak makan sepah...suapkan....yg jenis melasak bawak dia kat ruang lapang sket....jauh dari brg berharga....atau last effort bg dia main tab....biar jari dan mata dia jer melasak....kalo xboleh kontrol gak...bergilir la makan dgn suami...ataupun segera la minta diri selepas selesai makan....

Dan biasanya tuan rumah akan cakap "eh nak balik dah ....kejap je datang"

Jgn pulak ko melabuhkan punggung semula.....tu namanya adab....org melayu ni kan penuh dgn adab sopan....kata berkias berlapik....

Takkan la tuan rumah nak cakap

"Elok la balik tu....seblom banyak lagi harta aku yg rosak"

Hb aku ada pakcik yg dlm rumah dia mmg macam rumah pameran dgn pasu kristal pinggan2 ceper dari serata dunia diletakkan diatas meja hiasan...yg mmg kalo tolak sket je mmg jatuh berderai....sofa kerusi meja berwarna putih bersih

Satu je ayat pakcik dia cakap " takpe main la...kalo jatuh pecah nanti abah kamu ganti kat atok balik ya"

heheheh....jd kiter pun paham la kan natijah nya kalo apa2 jadi kat brg2 tu....

mungkin juga lepas ni setiap rumah boleh letak sign "once broken considered ganti balik"
Baru ada akai org yg xpaham bahasa ni

Ada org kata...jgn la letak hiasan macam tu kalo takut budak2 langgar...eh boleh pulak.....just imagine macam kiter g pasaraya bahagian pinggan mangkuk la...adakah owner pasaraya nak sorokkan brg kaca hanya kerana risau pengunjung pecahkan brg yg dipamerkan...ofcoz la tak...dia nak jual nak tunjuk...jadi kalo pecah sila ganti...jadi apa yg kiter buat bila lalu tempat macam ni...pegang tgn anak...jalan slow atau pun elakkan lalu tempat tu....kekadang budak2 ni ...lagi kiter cakap  jalan slow...lagi la dia nak berlari....jd tugas kiter la utk control diorang melainkan ko ada duit byk utk ganti blk....

budak2 mmg lasak selama usia nya masih kanak2...ko ada tgk budak lelaki 15 thn terkinja2 kt umah org....xde kan sebab dh bukan umur dia nak melasak lagi..umur mcm ni pun dia ikut mak pak g beraya pun xnak dah.....jadi slalu la bawak diorang gi taman mandi kolam supaya diorang boleh salurkan kelasakan mereka tu ditempat yg betul...kalo dh kat umah asik hadap tv dan phone je...pastu skali skala bawak g umah org g shoping kompleks mmg huru hara  la dia...dia nampak benda baru benda yg menarik perhatian...mesti nak usik nak pegang nak panjat....



Anak aku camtu gak.....bila dilarang.... "saya tgk jer"
Dan biasanya ayat aku adalah :"tengok dgn mata bukan dgn tangan"

Aku pun penah wat open house...xla besar...kecil2 an je...mungkin sebab anak tetamu xselasak anak aku maka aku tgk anak org lain baik jer....huhuhu....aku cukup salute dgn org yg dia jegil mata je anak dia berenti melasak..rasa cam nak menuntut je...anak aku xjalan mcm tu.....

kalo wat makan2 kt umah, aku sediakan 1 bilik khas utk budak2 ni...pasang econ pasang tv citer kartun...pandai2 la anak aku melayan kawan2nya...skali skala aku tinjau kot2 ada yg bergaduh ke ada yg bertumbuk ke....slalu nya apa kejadian x diingini ada jer tukang report yg dtg bgtau....jd xder la risau sgt....

Rumah aku mmg xde perhiasan yg mahal, jd mmg xleh la nak compare la dgn perasaan org yg brg2 pecah ni tp umah aku masih ada pinggan mangkuk perkakas elektrik yg mungkin boleh jadi rosak....jadi aku mmg tegur je kalo ada budak2 panjat rak tv ke panjat sofa ke...mcm mana aku tegur anak aku mcm tu jugak la aku tegur anak org cuma xde la sampai ada body contact...tegur marah dan jegil mata je la.....
aku suh dia bergambar dia sibuk nak belek bontot minion tu


Mak bapak pun kalo org tegur anak jgn la sentap ya....org tegur sebab sayang....kalo xsayang dia biarkan je...tau2 anak ko dah tersembam tergolek terluka dan macam2 terrr lagi...Aku xkesah kalo anak aku ditegur...cuma jgn sampai tunjal2 kepala la....over la pulak...Lagi satu kalo anak bergaduh mak bapak better leraikan...jgn ikut bergaduh skali pulak....

ni contoh baik nya dia...ajak bergambar xnak...bila nak snap dia sibuk letak benda depan kamera....
cekau ajak bergambar mesti nak melasak gak....muka pun xnampak...adeh

ok tu je la kot ulasan dari sudut pandangan aku insan yg serba kekurangan ini....sebarang komen membina amatlah dialu alukan heheheh



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...