My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Thursday, July 6, 2017

Menu sebulan berpuasa...masak dan makan


Seblom mula bulan puasa aku akan beli barang dapur dulu....
1. lauk- ayam udang daging ketam sotong lala ikan
2. sayur- carrot cauliflower brokoli sawi kobis taugeh kailan kangkung
3. barang kering- bawang putih merah oren, ikan bilis udang kering cili kering halia kentang
4. buah- mangga anggur epal pisang betik
5. barang basah- mee kue teow fish cake

Slalu barang2 ni aku akan beli di pasar malam presint 2 (buka setiap selasa & jumaat ) tak pun pasar borong selangor atau kalo nak cepat mydin presint 15 je....duit standby dalam 100 ke 300 bergantung pada lauk.. slalu tahan dalam seminggu ke 2 minggu tgk kekerapan aku masak...mcm bulan puasa aritu seminggu je lauk abis......lauk mahal giler huhuhu....kalo jarang masak 3 bulan pun tahan hehehe

Balik je dr pasar terus bersihkan semua lauk masuk bekas bertutup dan simpan dlm fridge...mcm mee dan kue teow aku letak luar je sebab kalo simpan fridge nanti dia keras dan hancur bila nak masak...tp kena masak cepat la...sehari ke 2 ari boleh lagi.....sayur balut suratkhabar simpan

ni lar rupa lauk yg telah dibersihkan dan di tupperwarekan...belah atas aku letak ice cube dan brg2 frozen mcm cheese fish ball fish cake nuget hotdog...bawah baru letak segala jenis lauk...kalo nak smart lg boleh labelkan....

macam rencah2 utk mee bihun semua boleh letak dlm bekas kecik2...bila nak pakai just cairkan 1 bekas kecik je...

diantara kuih raya yg aku buat...popia nestum


popia simpul
tada.....sebunkus kulit popia dpt la 3 balang setengah...kuih siput buat dgn mak dan popia simpul 2 bekas
 Aku xreti wat kuih bakar...jadi wat yg goreng2 je la....bawah ni diantara menu sahur dan berbuka yg aku sempat snap gambar...aku sahur mmg meriah mcm makan tghr...apetah lagi berbuka.....tu yg x kurus2 tu

lala pedas masak serai, udang sotong goreng tepung sup sawi

ketam masak lemak sayur campur stg grg tpg

sambal sedap & ikan bakar je aku masak yg lain lauk kenduri tahlil

nuget ,ikan bakar, udang bollywood  & popia

sambal udang & kari ikan merah

masak lemak ketam sup sawi

karipap frozen, paprik ayam, tenggiri goreng & sambal udg kecik

papadom, udg kecik, fishcake kicap
Kebanyakan lauk adalah berulang...mcm yg masak berbuka ada lebih aku akan panaskan utk sahur....kalo abis maka aku goreng la telo dadar atau sayur utk buat tambah...Alhamdulillah suami ku jenis tak cerewet makan...apa aku suka dia pun suka gak...biasanya aku akan bincang dgn dia apa nak masak dan makan...sambil telan2 air liur bercerita...just imagine dah la puasa....huhuhu

sesekali kali ada hal kami akan berbuka diluar....skali tu makan kt food court alamanda....aku makan roti john irfan makan macaroni cheese batrisyia nasi goreng dan hb makan kue teow goreng..tu je la ..aku kalo makan kat luar amik makanan sorang satu...x cukup order lagi...tp biasanya irfan makan x abis...jadi always cukup je....berkat dan jimat....


ni menu kt manhattan...x abes dan tak sedap dan mahal....dh la aku yg pilih...berbulu je laki aku...maap ye bang...boleh ya sebelah panas sebelah sejuk...padehal waiter tu dh warn dah aku...tp org puasa kan bukan boleh berfikir dgn waras...bayangkan ayam dan spageti tu sejuk....ko rasa....salad tu ok lagi...aku dh la xmakan sayur...buntang2 mata nak ngabiskan...disini menyesal
ni menu breakfast lepas raya...1st time buat spageti carbonara...Alhamdulillah sedap

bihun goreng....
tu je kot pasal makan dan masak ni....azam lepas raya adalah masak setiap hari...buat masa ni baru smalam kot aku dapat masak di hari kerja...huhuhu.....

Aku kalo nak masak dihari kerja boleh ...tp dengan syarat balik kerja terus blk umah jgn singgah mana2...biasanya kalo xsinggah lepas amik kakak kt skolah kul 6 atau 6.15 dah ada kt umah...defrost lauk...sambil tu g solat kalo xsolat lagi...kemas uamh alakad...masukkan kain dlm washing machine...anak2 hb monitor diorang mandi....dlm kul 6.45 aku start masak...nak senang masak sejenis je...cth mee grg bihun goreng kue teow halia roti sosej...kalo masak nasik dgn lauk lambat la makan jawabnya....herannya bulan puasa boleh plak siap masak nasik berlauk seblom maghrib....ajaib kan....

lepas solat maghrib, setting meja makan dan makan....settle....biasanya seblom 8.30 siap makan...paling awal boleh tdo 2 jam lepas makan iaitu 10.30....

anak2 aku x makan sayur tu sebab aku kena pastikan diorang makan buah....tu je la citer pasal masak dan makan....semoga terhibur...sekian









No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...