My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Thursday, April 4, 2013

Kepantangan......

Apa dia kepantangan....kepantangan pada istilah aku adalah sesuatu perkara atau perbuatan yg dilakukan sendiri atau orang lakukan pada diri kiter dimana kiter tidak boleh menerimanya...jika berlaku jua akibatnya amatlah buruk....sbg contoh

dua sabahat bergurau yg asalnya suka2...then tetiba si A tunjal kepala si B dan si B cakap  " kepantangan aku betul kalo orang main2 kepala nih"...asalnya tadi bergurau terus jadi gaduh...

nampak bersungguh2kan aku nak explain maksud kepantangan tuh...tak tau lar dalam kamus ada ke tak perkataan nih...ke orang kampung jer guna..Aku pun ada kepantangan

Kepantangan yg pertama: kejut orang bangun tido...

Kejut orang then org tu bangun...its ok..perkara biasa...
jadi kurang biasa bila kiter kejut lengah2 bangun..siap tarik selimut lagi...
jadi kepantangan aku bila kiter kejut, dah lar tak bangun then bila terlambat tanya plak balik "naper tak kejut"...masa aku bujang dulu slalu jadi camni

Kepantangan yg ke 2: janji nak jumpa

aku tak suka orang tunggu aku lewat...bila aku tak suka aku assume org lain pun akan faham yg kiter pun tak suka menunggu orang lambat...sbg contoh janji kat satu tempat jumpa kul 10.00am...kalo ko rasa perjalanan nak ke tempat tuh amik masa 30 min, ko kuar lar rumah dalam kul 9.15am...jangan pulak kul 10 tuh baru nak bangun tido...kalo terlambat, inform ler balik...call ker sms ker...gadget kan canggih2 skang nih...kena punctual macam kejar punch card tuh...kena fikir masa orang lain yg terbuang gara2 nak menunggu kedatangan kau..slalu org ckp 'janji melayu' nak bagi sedapkan ati....tak leh pakai dah istilah tuh skang nih...time is money..

kepantangan yg ke 3: buat kerja orang lain

kekadang ada org yg keje dia banyak...so kiter kesian dan kiter pun tolong buat keje dia....TOLONG ok...means bantu..bila dah bantu boleh plak dia relaks2 wat keje lain sedangkan keje dia kiter dah tolong buatkan..sudahnya keje kiter berlambak, dia lak yg senang lenang..sedangkan itu keje dia...boleh????
huh...sungguh menjengkelkan...

kepantangan ke 4 : makan dalam bilik tido @ atas katil

Dari kecik lagi aku memang dilarang oleh mak utk tidak makan dalam bilik..sebab takut semut datang...dah jadi habit sampai skang...anak2ku pun ku larang makan dalam bilik....kalo nak makan gak dalam bilik sila ke bilik orang lain...jangan bilik aku...i dont like...tapi kalo dok hotel nak tak nak terpaksa gak makan dalam bilik sebab dah tu jer biliknyer..takkan makan kat koridor kot....

tu jer kot kepantangan aku...yg lain2 tuh pantang gak tp pantang jumpa..macam pantang jumpa durian crepe....nak beli sajer walaupun mahal dan rasa tak tau lagi sedap ker tak....


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...