My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, November 15, 2017

Shoping kat ikea


Last week gi ikea cheras...asalnya nak gi awal lagi tp sebab hb tak brapa nak sihat maka kena tunggu dia sihat dulu la.......aku memang dah bajet nak beli apa.....aku pun dah survey caj penghantaran dan caj pemasangan perabot....aku dah penah beli almari buku seblom ni dari ikea....angkut bawak balik pasang sendri...memang azab rasa sebab kete aku kete sedan jer..otw blk tu anak2 dok 1 kerusi ngan aku....irfan tak pe la...yg kakak ni adeh....kepet aku.....pastu amatur plak nak pasang sendiri.paham2 je la tahap keamaturannya tu..aku ni nak pasang lego pun meleleh air liur ini kan pulak nak pasang almari....tlg pegang2 boleh la.....

pasang satu hal nak mengangkut satu hal...kat ikea xpe la ada troli besar tu....aku ni dok apartment...nak mengangkut dari kete nak ke rumah memang terkincit dibuatnya....dgn kaki hb aku baru je nak sembuh memang tak la aku nak amik risiko.....jadi aku pun pujuk2 la hb upah ikea pasang dan hantar.....mula2 dia tak nak tp bila aku bentangkan pro and cons nya maka dia pun bersetuju....Dari survey yg aku buat, caj penghantaran adalah RM80 sekitar lembah klang termasuk la putrajaya skali....1 barang ke 10 barang ke selagi muat 1 lori memang bayar 80 je la....jadi kalo beli sket mmg rasa mahal sket la...tp kalo ko beli penuh 1 lori memang berbaloi....sebab dia hantar sampai dalam rumah....caj pemasangan adalah 10% dari harga barang....kalo barang ko 1000, ko kena bayar 1000 + 100 = 1100 la....

Jadi aku pun cam biasa masuk bilik pameran amik no kod setiap barang yg aku nak...mana yg kecik2 dan muat kete aku terus amik je macam karpet, cadar, box.....abis tawaf ruang pameran terus la nak gi bayar....tak pulak bertanya  terus je g kaunter...kat kaunter baru nak tanya heheheh....rupa2 nya kena gi kaunter khas order barang dulu....pastu amik brg tu bawak kat kaunter bayar then baru anta ke kaunter delivery.....brg yg aku nak beli ni besar gedabak...takkan nak angkat sendiri....cashier cakap, nak mintak staff angkat boleh gak tapi dengan caj RM25.00....tak kira banyak mana barang......adeh....caj lagi

Jadi aku pun bayar barang yg ada dalam troli je la.....hb cakap datang next time la....dia masih berbelah bagi lagi nak upah org mengangkut dan pasang tu....aku kira kan total caj semua RM 250.00....aku gi kaison cari barang lain lak...then agak nya dia dah fikir lama, hb cakap proceed je la.....kalo order arini (sabtu) InsyaAllah ari selasa sampai.....terus la gi order....pejam mata je la.....lebih ke tak sabar sebenarnya...apa tak nya aku dah cash kan duit sebab tak nak amik risiko debit kad takleh guna kat kaunter....paham2 je la kalo dah cash dalam tangan ni ...mana leh tahan

Hari selasa, hari yg ditunggu....aku balik awal sket coz org tu sampai dalam kul 5 macam tu.....yg datang anta ni aku tengok mcm bangla je....tp laju btol dia pasang...dah biasa agak nya....nak dekat sejam lebih gak diorang pasang 3 barang.....kalo aku yg pasang sendiri 3 ari pun blom tentu siap huhuhuh.....

Rak kasut ni nak kena tebuk drill sebab dia kurus tinggi....memang design dia drill kt dinding....kena caj lagi...1 lubang RM5....total RM20 heheheh....adeh...

Ni la barang yg di pasang dengan caj angkut, delivery pasang dan tebuk sebanyak RM 270.00


Almari budak2 bertuah

rak kasut dalam

dan sofa 2 seater

Sofa lama aku anta balik kg....Sofa ni memang selesa duduk....aku pilih kelabu sebab nak match kan dengan langsir dan karpet...


karpet pun baru beli.....


 Selain tu aku ada beli set cadar ikea....aku memang dah lama teringin nak beli selimut yg boleh tukar sarung ni.....quilt namanya....aku beli yg harga biasa2 jer....dia ada mcm2 jenis material....nyaman la sejuk la hangat la....yg aku beli ni yg nyaman nyer....Asalnyer bilik nak tema purple....sudahnya jadi tema putih corak2 kecik lak....dengan wallpaper mcm tu....cadar pun gitu gak kekdahnya....x pe la....
nampak tak aku nyer threadmill tu...memang sajer letak dalam bilik sebab senang aku nak workout....tp percaya lah sejak renovate umah 2 bulan lepas ada skali je aku sempat naik.....huhuhu....
selagi tak settle kemas ni selagi tu la tak senang ati....tak per buat masa ni kiter ternak lemak dulu....sok leh hapuskan semula hahahah

Aku plan nak alihkan ke kanan sket....threadmill letak belah kiri....baru la centre...ni macam berat sebelah je rasa.....

dan macam biasa la...dia ni mana boleh nampak aku nak mencantik sket...mula la dia nak merasmikan....tu pun jenuh aku suh dia baring elok2 sebab nak amik pic...kalo tak macam2 aksi stunt dia buat....

Tu je la citer aku shoping di ikea....bukan shoping banyak sangat pun....buat sikit2 je dulu....dah kawen 10 tahun ni nak la ada kelainan sket....dulu anak kecik2 takleh nak deco2 sgt....ni anak2 dah besar boleh la hias2 sket mana yg patut.....


Selingan.......

Setiap pagi ni la keje dia....lepas mandi jer dia bergulung atas sofa ni.....sejuk katanya....biasa lepas mandi siap pakai baju dia tengok kartun dulu then baru la bf.....kalo tak sempat sangat aku akan bawakkan bekal...bf simple je pun...roti nutella roti cheese roti butter.....slalu dalam kete lagi dah bukak bekal.....ceh....



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...