My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Thursday, December 24, 2009

Senyum seindah suria...


Hadis Rasulullah menyatakan 'Senyum itu sedekah' adakah kita boleh bilang berapa kalikah kita senyumdalam sehari? Adakah semasa bangun dari tidur kita akan senyum? Jawapan nya senyumlah kerana kita tidak akan tahu bilakah kita akan kembali tersenyum dengan ikhlas..


Dengan senyuman kita akan disayangi, dengan senyuman juga kita akan disukai, dengan senyuman juga kadang kala kita akan dimusuhi. Ini kerana tidak semua yang kita buat disukai oleh semua orang.. Sesuatu yang baik juga kadang kala bisa disalah ertikan oleh manusia yang hatinya tidak pernah ikhlas.


Jika satu hari kita terlupa untuk senyum maka ingat kan diri kita bahawa kita sudah lupa untuk bersedekah. Akan tetapi awas senyuman juga kadangkal bisa menjadi racun yang cukup berbisa kepada kita. Dengan senyuman boleh membuat kan si teruna suka akan si dara, dengan senyuman juga si dara terpesona dengan si teruna.


Akan tetapi senyuman yang diberikan seorang guru kepada muridnya dan juga senyuman yang diberikan seorang murid kepada gurunya itu lah seikhlas2 senyuman yang lahir dari 2 insan yang diciptakan memerlukan antara satu sama lain.. Dalam sebuah keluarga juga peranan senyuman amat lah penting, ini kerana seorang bapa yg tidak senyum kepada anaknya maka dia bukan lah seorang bapa yang mesra dan pemurah.


Setiap anak akan menjadikan bapanya idola kepada diri mereka kerana bagi mereka bapa adalah ketua keluarga yang unggul kepada anak2. Tapi jangan dilupa pada masa kini banyak bapa yang lari dari tanggung jawab mendidik dan juga membesarkan anak2.


Oleh itu marilah kita semua sedar personaliti yang baik datangnye dari keluarga yang baik... . Wallahu A'alam

*lamanya ko cuti niza oi...tak ingat nak blk opis ker..rindu ler

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...