My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, June 29, 2011

Akhirnya........

Rentetan peristiwa sepanjang aku amik lesen kereta dari Dis 2010 sampai lar Jun 2011...kalo mengandung dah nak beranak dah...huhuhu

amik lesen kereta

KPP apa tu?

Study utk test komp JPJ

Ujian Komp JPJ

.1st 2 hours in driving class

2nd Class


Pra test JPJ: QTI

And then 31 Mei 2011 adalah ari test aku....1st time nak amik nih...debar toksah kira lar...macam nak tunggu result SPM kuar...Aku dapat sesi ke 2 bermula 11.30am...selepas sesi taklimat kitorang tunggu giliran dipanggil...lepas sorang sorang kena panggil dan akhirnya sampai lar giliran aku...

Naik bukit 1st time tak sampai turun balik dan naik kali ke2 ok...angkat tgn, turun bawah terus gi parking..parking pun ok terus gi kat 3 penjuru..masa tuh depan aku ada sorang calon baru jer lepas keluar...aku yg begitu excited terus jer masuk ...skali tgh nak membelok tuh aku kena jerkah ngan JPJ...punya lar terkejut

JPJ: saper nama awak
aku: Rosmaria
JPJ: saper suruh masuk!!!
Aku: sengih jer
JPJ: saya ada suruh masuk ker???
Aku: geleng
JPJ: keluar balik!!!
Aku pun reverse ler..Slama aku blajar nih cikgu takder plak ajar aku caner nak reverse keluar dari 3 penjuru tuh...tayar dan body kete dah tak lurus macam mula2 aku wat tadi...aku kedepan kebelakang pun camtu gak...makin lama makin senget...kereta calon lain dah bersusun kat blakang...rapat plak tuh ngan kete aku...aku pun dah panas ati, terus jer masuk...masuk tuh ok..bila nak undur terus langgar tiang...tergolek tiang tuh...terus jer JPJ tuh suh aku keluar...dgn muka masam mencuka aku gi sign kat dia...

JPJ: naper awak masuk saya tak panggil lagi...kertas awak tak sampai lagi kat saya macam mana sy nak tanda
Aku diam jer...sign kertas tuh
then aku cakap time kasih cik sebab gagalkan saya...Wpun tgh marah aku masih lagi menerapkan nilai2 murni dlm berkata2...mesti org JPJ tuh tak lena tido malam tuh...haahha...kalo ikutkan boleh jer dia suh aku berenti sekejap...tunggu kertas sampai..then sambung balik...tp tu lar..nak jadi kan...dah takder rezeki aku nak lulus...
Perasaan masa tuh toksah cakap lar...marah, sedih ,hiba,geram,menyesal,rugi..dah terbayang dah nak mengulang, nak kena bayar 80 inggit lagi......tghr tuh aku call hb sambil nangis2..makan pun tak selera...nak amik test jalanraya ptg tu pun aku tak semangat...ptgnya jam 3 lebih kurang giliran aku utk test jalanraya...mula2 jer dah kena marah pasal aku bunyikan hon tp hon rosak...ni sumer gara calon seblom nih pesan suh cek hon skali...
Aku: cik, hon nih macam rosak lar
JPJ muka ketat: Kalo dah tak boleh guna takyah lar ditekan2..sampai tercabut pun hon tuh takkan bunyi..
Permulaan pemanduan berjalan baik...sampai lar kat separuh jalan aku tak ingat dia suh jalan 1 ker jalan 2...aku beranikan diri bertanya...Sibbaik dia jawab jalan 2...dah nak sampai bulatan kecik tuh,
JPJ: awak nih bawak basikal ker!!!???
Aku: kereta cik
JPJ: abis tu naper perlahan sangat...awak tau tak cara awak nih menyusahkan pemandu lain
Aku diam jer masa dia membebel tuh.....Aku still bawak kereta dgn sehabis hemah yg boleh...Alhamdulillah semua traffic light mesra alam ngan aku...samaada traffic light sedia merah atau hijau lama...sampai jer depan nk masuk sekolah..aku punya lar hati2 nak masuk tuh..tgh mencari2 garisan putus2 utk membelok, skali JPJ tuh suruh melintas...aku pun terus membelok dgn kaki aku dekat clutch jer...slow jer lar kete aku..JPJ tuh marah lagi...:"tekan lar minyak..awak ingat kete boleh jalan ker kalo tak tekan minyak"...aku pun tekan lar minyak..masuk kawasan sekolah aku main clutch jer...bila nak parking tuh aku nak masuk kat celah kereta yg dah sedia ada..kena marah lagi.." kat tempat sempit ni lar awk nak parking..parking hujung sana...aku pun parking lar kat hujung...parking tuh muat sebenarnya utk 1 kete kancil tapi bila dah parking aku rasa takleh nak bukak pintu...hahaha...bila bagi kertas tuh, baru lar aku tgk muka pegawai JPJ tuh...dia snyum...bg kertas 16/20...cukup2 jer markah lulus...Alhamdulillah..terubat gak duka aku yg gundah gulana tadi...Terima kasih Cik Hasrulnizam sebab luluskan saya..

Lepas abis test terus masuk opis booking test seterusnya iaitu pada 28 Jun 2011...Aku amik masa 2 minggu utk terima hakikat yg aku gagal ujian JPJ tuh...



Dan smalam 28 Jun 2011..Aku gi test dgn debaran yg macam aritu gak...kali nih aku dapat sesi 3...Kali nih aku berkenalan dgn NurAminah student USIM...dia 1st time amik dua2 test..Lepas brek tghr dalam kul 3.30 baru lar sampai giliran aku..masa tuh ada 4 org senasib ngan aku..sorang cina 2 melayu...sampai giliran kitorang ..yg cina tuh tak lepas bukit...yg no 2 pun tak lepas gak...tinggallar aku ngan sorang lagi calon nih...

Aku naik bukit 1st time sampai..tp tak menyakinkan..aku turun balik..naik kali ke2 cantik...elok jer terletak...angkat tgn, then teruskan perjalan...terus gi parking..pun ok....terus gi 3 penjuru...setiap seksyen tuh aku tunggu jer JPJ tu panggil...kat 3 penjuru nih aku wat betul2..masuk belok tuh ok dah..skali senget plak kete..kalo aku oter kang jadi lebih olahgerak fail plak...aku yakinkan diri sendiri..putar kiri habis...reverse kete..stop...luruskan body kete terus drive keluar....Aku dah senyum sket...lepas..tp tak lega lagi selagi tak parking kete kat tempat aku amik tadi...wpun dah lepas 3 seksyen tuh, kalo terjadi kemalangan langgar org ker, naik atas divider ker tetap dikira gagal...bila dah parking elok, dah free gear...tarik handbreak... kuar dari kete..perkataan pertama yg aku ucapkan...Syukur Alhamdulillah....Dengah happynya aku call hb then gi opis...isi borang utk lesen P....InsyaAllah isnin depan siap...Dgn hati yg berbunga2 aku balik kerumah...tak sia2 menunggu giliran dan menahan debaran hampir 7 jam...memang berbaloi....

Terima kasih kepada Semua warga Akademi Memandu Nilai esp cikgu mala, cikgu shamsudin...terima kasih pada semua petugas JPJ dan terima kasih paling banyak skali buat suami tercinta sebab sanggup tanggung semua perbelanjaan nak mendapatkan lesen nih..hantar aku pegi balik kelas dan amik 3 hari cuti utk kelas dan test JPJ...

Tinggal lagi 70 inggit nak kena bayar bila amik lesen nanti...jgn lupa yer bang

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...