My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, March 14, 2011

1st 2 hours in driving class....



Sabtu lepas maka bermula lar rentetan perjalananku dalam pemanduan kenderaan bermotor...giler skema punya ayat...Yaaaa...sabtu lepas tepat jam 5 petang...for the 1st time in my life, aku diberi kepercayaan oleh seseorang untuk membawa nyawanya didalam kereta yg dipandu oleh aku...memula tuh mmg takut giler...dup dap dup dap macam tunggu giliran nak masuk labour room...rasa cam nak terkencing pun ada, rasa nak lari dari skolah pun ada aduyai...excited ada 5% jer dlm mindaku...

maka nak ilangkan gugup aku just bayangkan deqla pun dah amik lesen, kawan aku yan pun dah boleh amik lesen...niza yg halus mulus pun boleh bawak kete waja...takkan lar aku yg dah masuk 3dekad nih takleh bawak kan...maka dgn semangat itu kurang lar sket perasaan negatif tuh...

Aku mmg berdoa semoga dpt cikgu pompuan sebab kalo kena marah pun aku bleh tabah lagi...tp kalo cikgu lelaki mau aku meraung2 balik jalan kaki nanti...pastu cancel amik lesen...jadi aku pastikan yg aku dgr setiap arahan cikgu tuh dgn betul...

cikgu: buat 5 perkara seblom mula
aku: er..betulkan seat, pakai tali pinggan, cek cermin...apalagi yer...
cikgu: cuba buat

aku pun betulkan seat, pakai tali pinggang, usik2 cermin

cikgu: sy tak nampak pun awak betulkan cermin sisi belah kiri nih
aku pun try tp tgn plak tak sampai sebab tgn kurang panjang bdn terikat kat seat belt...hahaha....
cikgu: tak sampai kan...sebab itu , u kena betulkan cermin dulu baru pakai seat belt...lepas tu apa lagi 5 perkara
aku : cek wiper, gear dlm keadaan bebas, start enjin
cikgu: seblom tuh u kena on kan dulu kunci tp jgn sampai start...tgk indicator minyak, bateri, apa lagi (masa nih dia renggangkan pintu sket)...disebabkan aku nih mmg alert sesangat bab pintu tak rpt nih maka dgn excellent nya aku menjawab...pintu tak rapat...mesti cikgu tu bangga dpt anak murid bijak macam aku...hahahaha

so kesimpulannya 5 perkara seblom mula bawak kete
1. kerusi
2. cek 3 cermin
3. seat belt
4. on cek indicator, wiper, lampu
5. gear bebas start enjin


see...baik kan cikgu nih..aku mmg ingat ler pasal benda nih...perempuan india...dia ajar simple jer...senang nak faham..nampak cam grg tp baik..caner tuh...dia kasi ceramah dulu kejap pastu dia suh aku bawak...dia ajar main2 ngan cekam clutch... bila dah start bawak ok lar...takder lar takut sgt mungkin sebab bawak perlahan dan takder kete besar...paling canggih pun viva jer...masalah aku ialah aku tak pandai kawal stering masa membelok...bila kete dah belok aku stil pusing stereng lagi..sepatutnya bila bdn kete dah lurus aku kena straight kan stereng...tetap fail...bebrapa kali gak cikgu tuh tlg betulkan stereng aku...tapi takper sy budak baru blajar..ambil galah tolong jolokkan...weh..apa jolok2 nih jatuh kang.

Pastu cikgu ajar naik bukit tp takder lar berenti kt garisan kuning tu...pastu ajar side parking...So far Alhamdulillah ok lar..takder lar mati enjin, takder pun langgar divider dan paling ok aku tak menangis...hahaha...seblom mula tadi macam2 perkara buruk melintas di fikiran..bila dah alami takder lar sukar seperti yg dibayangkan...harap2 next class dpt cikgu ni lagi...

Punya lar seronok blajar sampai dah dekat kul 7pm pun tak terasa...next class will be on 24th march 1.00pm....sebab yg lain fully booked...payah sgt nak booking maka aku booking skali gus 4 kelas...sonang cito...

2 comments:

DeQWa said...

wah,dah ambik lesen....nnt senang la nk g shopping alamanda/mydin n sewaktu dgnnyer...lagi panjang r kaki....hehehe...soh kak ifa ambik gak..

Mummy said...

kak ifa mmg dah ada lesen ler..tak caya cek wallet dia...hahaha..amik lesen jer nih...bawak kete blom tentu lagi...hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...