My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, March 9, 2011

Menyalang ke balakong

Sabtu lepas pepagi buta lagi si kecik dah kejutkan aku dgn siraman air mawar...sumer gara2 aku tertido awal malam tadi...hb plak tak tukarkan dia pampers malam...maka terjadi ler perkara yg tak diingini..Skang nih aku guna 2 jenama lampin sebab drypers daya serap kurang sket dari huggies...nak beli huggies semata2 rasa cam tak berbaloi plak...maka siang aku pakaikan drypers dan malam huggies....apa ker melalut sampai ke lampin plak nih...bila aku tukar lampin dia makan aku ngan dia skali kena mandi..cadar sumer siap basuh...kesian hb kena tido kat sofa...tp takper..dari bergelumang dgn kencing anak...mana nak...pilih

lepas abis mengemas sumer, kitorang gerak balik kampung jam 10.30 pagi..sampai sana nak dekat kul 11.45..mak tgh masak rupanya..biasalar nak meninggalkan suami tercinta makan kena lar masak dulu..abah aku tak ikut skali sebab kambing tinggal...Alasan jer tuh..memang payah nak bawak abah nih berjalan..lebih2 lagi kalo bermalam...so esok abah akan tompang maktih roha dtg dari seremban...dah siap masak makan sumer..kitorang gerak terus gi kajang umah paklong...Sampai sana takder org plak..rupa2 nya maklong ada sedara meninggal kat ipoh..umah sebelah pun takder org maka gi amik kak ita plak..nak dekat kul 7pm baru sampai kajang balik...mencabar sungguh perjalanan ari nih..malam tuh ramai2 ler bungkus bunga telur utk wat bunga pahar....malam tu gak kitorang di balakong..ada sanding2 dan persembahan...adat budaya melayu negeri sembilan dan org balakong nih amat berbeza skali aku rasa...

kitorang aritu just ada karaoke jer utk hiburkan org ramai tp diorang nih siap ada berzanji, maulid, konsert lawak, siap ada pentas besar lagi...sungguh2 meriah...lain tempat lain budaya...masa kami sampai deqla mmg dah ada kt pelamin..dok bersanding berdua pakai baju merah..dia duduk jer kat situ cam patung...hahaha...rasakan...diorang nih tak giler bergambar cam kitorang..kameraman plak ada hal tak boleh dtg..maka dok lar berdua kat situ jadi tatapan umum...yg herannya org bukan tgk pengantin sgt tapi tgk persembahan yg sedang berlangsung...sibbaik ada aku ngan akak jadi kameraman..kalo tak ada pengantin yg jadi camwhore nanti amik gambar muka sendiri..tp takper lar dah style diorang macam tuh...

Ada jugak tukar2 baju malam tuh..aku naik atas dan aku jumpa benda nih...

tangkal hujan...hahaha..Dah dekat kul 11 kitorang pun balik..masa tuh tgh berlangsung konsert lawak..kalo tak mengenangkan rumah org mmg bersapau aku kat situ...best gak tgk..klakar..tp lupa amik gambar

Esoknya nak dekat kul 11.45 kitorang gerak ke taman Setia Balakong..Ingatkan sampai terus berarak..rupa2nya berarak kul 1ptg..sementara tuh kitorang dok lar kat umah kakak Din..aku dok dalam kete jer pasal si kecik bubum...

kak ita comel

abu yg comel jugak

ni nak berarak dah nih...disebabkan abah tanak bawak hantaran..maka dia kena bawak cucu...tetiba ada sorang kakak nih tarik aku mintak aku tolong jadi pengapit deqla...pasal diorang sumer sibuk...pulak...berkejaran lar aku kat deqla jadi bidan terjun...rupa2 nya pengapit lelaki pun main cekau jer

ni persembahan kompang...bukan cam adat melayu biasa...stakat tepuk2 kompang jer...diorang nih siap menari bergelek segala..dari mula berarak sampai lar pengantin dah naik pelamin...nak dekat 10 minit baru berenti...dah lar panas terik...si batrisyia nih pulak tak leh tgk mak jadi pengapit..dia pun sibuk gak nak menyelit...sampai menangis dia
jadi aku bg dia air sejuk...memula minum pastu...
celup...bertuah punya budak..

gambar diorang bersanding takder sebab aku sedang bersantap...lapar giler

ni pengantin nak gi makan beradap

makan jgn tak makan..aku siap tolong kopekkan kulit udang lagi..

kak long n kak ngah



siap ada live band lagi..

raja ber hari hari

bergambar kenangan dgn kawan2 din..


Selesai lah sudah rentetan majlis pernikahan, persandingan dan perkahwinan deqla n din
Semoga korang bahagia hingga ke akhir hayat...Amin...



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...