My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, August 17, 2011

Ramadhan berbeza dari bulan2 lain...

Dari pemerhatian aku bila tiba ramadhan akan terjadi lar perangai, kelakuan, perbuatan dan peel yg slalu bila bulan lain kiter tak buat tp bila bulan ramadhan kiter buat...contohnya

1. Mengaji
- Masa aku mula2 belajar mengaji masa tuh umur aku 10 thn..gi ngan member baik aku...baru nak baca muqaddam...Alhamdulillah masa tingkatan 1 aku dah khatam AlQuran..start balik sampai juz 6 aku dah berenti sebabnya dah mula dtg period, jadi malas plak nak pegi mengaji sebab bila aku period dia tak pegi dan bila dia period aku pun tak pegi..dalam sebulan 2 minggu jer pegi..lama2 jadi malas....Sejak keje gomen nih aku ada beli Alquran baru..dah dekat 6 thn dah aku keje tak khatam2 lagi...tp bila masuk bulan puasa aku join geng tadarrus yg opis aku wat...jadi waktu tengahari terisi lar dgn aktiviti bermanfaat..masuk jer waktu terus solat sebab ada wudhu lagi..kalo ari biasa asik dgn fb jer la...Kalo khatam nanti aku plan nak baca tafsir plak...InsyaAllah

2. Berbondong2 gi masjid
- ni memang sinonim dgn solat terawikh..tp tular sejak kawen dan dah ada anak aku tak berkesempatan nak pegi solat terawikh..masa bujang dulu slalu lar...gi ngan kekawan rumah..bila ari cuti sabtu ahad lepas sahur, ramai2 gi masjid segambut solat subuh dan dengar tazkirah...syahdu jer rasa pagi2 tuh ramai2 gi masjid...

3. Berpakaian menutup aurat
- Ini sudah semestinya....tak kira bulan apa pun...slalu kiter lihat jarang ada wanita islam berpakaian seksi di bulan mulia nih..sebabnya menghormati org lain yg berpuasa...

4. Bangun kul 4.00pg
-aktiviti nih hanya boleh dibuat apabila nak puasa jer...hari biasa jgnkan kata nak bgn kul 4 pagi, nak bangun gi keje tuh pun seksa...dah berkali2 jam berdering, wat tak tau jer...tau2 dah terlajak...tu yg bulan lepas nak dekat 8 kali aku lewat....sila salahkan batrisyia sebab slalu dia yg wat aku lambat...heheh...nak kena pujuk bangun tido, dah bangun nak pujuk gi mandi plak, pastu pujuk lagi suh pakai baju...tu yg kekadang dah lambat sgt aku tukar pampers jer pastu sengih2 kat cikgu dia bagitau yg sikecik nih tak mandi lagi....

5. Masak
- Tahun nih adalah pertama kali yg aku berusaha masak setiap hari untuk sahur dan berbuka...seblom2 nih memang kalo tak menapak ke bazaar ramadhan. mesti makan kat luar...tak pun tapau 'makanan laju'...hb aku pun bagi galakan suh aku masak...bila dah slalu buat jadi seronok plak..tambahan lagi bila tengok hb dan anak makan dengan seleranya...setiap ari aku akan masak 2 jenis lauk yg mana setiap hari adlah menu yg berlainan...takder lar boring...aku jugak blajar buat desert yg slama nih aku tak terfikir pun aku boleh buat....bila dah boleh masak jadi tak selera dah nak beli kat luar...

6. Cerita drama tv unsur pengajaran
- cerita kat tv sumer unsur2 islamic jer...bagus lar camtuh...bagi pengajaran dan teladan pada kiter...kalo bulan lain bersepah2 citer hantu....sampaikan nak bukak tv jer aku bukak siap2 channel katun baru onkan tv...

7. Kurang mengumpat
-Apa taknya topik perbualan hot di bulan puasa nih adlah menu sahur dan berbuka, resipi2, berbuka dimana dan yg berkaitan dgn raya...baju raya baper pasang, biskut raya, raya balik kg mana

8. Makan berjemaah
-bila waktu sahur dan berbuka aku akan hidangkan semua makanan kat meja jepun...pastu makan sama2..sampaikan sikecik pun tau dah kalo aku dah hidang tuh dia akan cakap " danan ucik"...sebab setiap kali aku hidang makanan tangan dia dah menggagau nak mencapai lauk..aku akan cakap " jangan usik" banyak2 kali...bagi faham...

9. Waktu maghrib ada dirumah
- saat yg dinanti2 kan oleh yg berpuasa....hafal btol jam berapa masuk waktu berbuka...alangkah nikmatnya bila masuk waktu berbuka, baca doa, makan kurma, minum air, senyap jer...menikmati makanan yg terhidang depan mata...Aku seboleh2nya bagi makanan tu cukup2 jer...kalo boleh tanak membazir...nasik cukup2, lauk cukup2...berkat...lepas berbuka terus solat...pinggan mangkuk biarkan bertimbun dalam sinki dulu...lepas solat baru basuh...macam tu jugak waktu sahur..dah abis imsak baru aku kemas dapur...nak amik berkat melewatkan bersahur dan menyegerakan berbuka...tp jgn pulak ikut waktu berbuka sabah sarawak....


Kalo nak disenaraikan memang banyak lagi lar...Seeloknya apa perkara baik yg kiter lakukan dibulan puasa nih, menjadi permulaan kepada kiter untuk berubah kearah yg lebih baik dimana aktiviti2 ini diteruskan sepanjang tahun...nak istiqamah senang jer...cthnya

1. Mengaji- setiap kali lepas solat baca 1 muka surat ...sehari dah 5 muka...
2. Solat di masjid- para suami, anak lelaki seeloknya solat saf depan di masjid dan para isteri, anak perempuan solat awal waktu dirumah...
3. Tutup aurat, asal nak menapak keluar rumah jer terus capai tudung.....bila dah slalu buat, lama2 terbiasa lar...
4. bangun 4 pg-yg ni kalo nak praktik pun boleh gak..puasa sunat isnin dan khamis...leh bangun sahur...tp pastikan puasa ganti kasi habis dulu
5. masak sendiri- Sentiasa cari resipi baru dan cuba...bila dah slalu buat, perbaiki skill memasak, mesti masak nih akan jadi aktiviti kesukaan para isteri...hb pun ringan2 kan lar mulut puji masakan isteri..kalo ada kekurangan tegur lar dgn cara berhemah...
6. Drama tv- nih stesen tv nak kena take note ler..
7.Bercerita buruk hal orang- ni nak kena elakkan..kalo cerita yg kiter sampaikan betul akan jadi dosa mengumpat..kalo tak betul akan jadi dosa fitnah...kalo nak citer gak, citerlar hal sendiri ataupun citer yg baik2 sajer...nampak simple tp memang susah nak praktikkan...memang sifat manusia macam tuh...ingatan utk diri sendiri jugak...
8.makan berjemaah- bila dah masak kat umah, maka bila makan tuh hidang lar macam kat restoran tuh...atur pinggan, sudu, gelas, air sedap...pinggan mangkuk yg cantik2 tuh jgn simpan jer wat perhiasan..masa ni lar nak guna...baru lar ada feel...
9. dok kat umah waktu senja- anak nih dari kecik lar kiter nak didik hormat waktu maghrib...waktu2 begini kan byk benda2 tak elok berkeliaran..nyamuk aedes lagi...apa2 aktiviti pun kiter buat petang tuh, pastikan menjelang maghrib jer, dah masuk dalam rumah..tutup pintu tingkap, mandi dan sedia utk solat...


BETULKAN YANG BIASA, BIASAKAN YANG BETUL......BETUL?

BETUL BETUL BETUL

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...