My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Thursday, August 4, 2011

Berbuka puasa: masak sendiri atau beli jer...???

Dari aku mula mengenal dunia sampai umur ku 16 tahun, masak2 bulan puasa nih memang mak lar yg uruskan..aku tau makan jer..ada gak tolong2 hiris bawang, basuh sayur, potong kentang...bila masuk hostel masa form 5, aku bersahur dan berbuka kat hostel ler...bila dah masuk Uitm sama gak, makan kat hostel dan kadang2 beli atau makan kat luar....

Apabila aku dah start bekerja , dok umah sewa..aku dah mula balajar masak sket2...tp slalunya utk berbuka mmg aku beli jer..sahur jer aku masak sendiri...bila dah kawen sama gak..sahur jer masak...berbuka still beli lagi...Sebab apa aku takleh nak masak utk berbuka...sebabnya penat, takleh nak merasa, masak tak brapa expert lagi dan alasan paling kukuh adalah M.A.L.A.S....heheh...itu dulu...skang dah berubah

Arini masuk ari ke 4 dah umat islam berpuasa,,,hari pertama dan ke 2 Alhamdulillah takder masalah bab berbuka dan bersahur..Semua aku masak sendiri..Untuk tahun nih aku berazam nak masak sendiri...nak dijadikan cerita, masuk hari ke 3 aku terjaga kul 6.15pg...itupun hb yg kejutkan..Mengucap panjang aku ketika tuh...terus terbayang nescafe panas, sakit kepala, ayam masak kicap, letih ,penat, dahaga, jam tak bunyi...aish....takkan tak puasa plak...kalo puasa ganti boleh lah di cancel, ini puasa wajib.....terpaksa lar puasa...

nak elakkan sakit kepala, terpaksa lar aku siap2 letakkan minyak angin utk elakkan rasa sakit...Alhamdulillah wpun badan lemah dan tak bertenaga, aku berjaya jugak puasa....Disebabkan tak larat, aku ngendeng2 kt hb mintak belikan ajer juadah berbuka.....hb pun  faham dah peel aku...balik keje terus terjah bazar ramdhan depan opis aku nih....baru aku teringat thn lepas aku beli bukan stakat utk berbuka skali dgn sahur....sampai jer kat bazar, kitorang singgah kedai nasik beriani dulu..nampak menyelerakan..ayam masak merah, daging kurma..biasalar perut tgh lapar...tak sahur plak, selipar jepun gunting kecik2 celup tepung pun nampak sodap...aku pun order nasi beriani kurma daging 1 set dan hb order nasi beriani ayam 1 set...pastu dia tambah lagi satu set utk fariez...jadi ada 3 set lar..slalunya aku suka beli satu utk rasa dulu sebab takut tak sedap...tp hb dah order takper lar...RM15.00

jalan sket hb beli
kuih putri ayu RM2.00,
then beli popia basah RM2.00
tepung pelita RM6.00 (hb mmg gilakan tepung pelita nih)
aku plak beli roti boom 2 keping RM2.00
dan utk tambah nasik sebab batrisyia ada skali aku beli nasik lemak Rm1.00
Sumer skali RM28.00..tu skali hadap tuh...

Sebab dah lewat sgt, kitorang terus balik..itupun nak dekat kul 7.00pm sampai rumah..sibbaik fariez amik batrisyia siap2..kalo tak, tak berbuka lar cikgu taska dia...

Seblom nak berbuka, aku prasan dah apsal nasik nih macam ringan jer...aku rasa nasik tuh ada lar secawan..macam sesenduk jer....dah lar tak sahur...aish...nak kena nih..masa makan, aku amik roti boom kongsi ngan batrisyia..hb ngan fariez makan nasi beriani..fariez ckp apsal nasik nih macam hangit jer...aku pun bedal nasik lemak..tanak aku makan nasik hangit..jadi nasik aku bg kat batrisyia..Dia nih sumer dia makan...tak kira lar hangit ker hangus ker...yg penting boleh di kunyah...

Hb pun geleng2 kepala jer sambil makan...takper kekanda..esok adinda masak yer...Disebabkan tanak terlajak macam pagi tuh, aku pun suh hb belikan jam loceng macam zaman aku dok umah sewa dulu...yg bunyi "kkkrrrriiiiiiiinnnnnngggggggggggggg"...slagi tak tekan kepala dia, dia bunyi lagi...stakat lagu waka2 kt hp aku dan lagu nanny kt hp hb tak memberi kesan pada aku...kat hb apatah lagi...dia jangankan jam nak bangunkan, aku kejutkan dia sampai bertenggek atas dia pun, dia boleh tarik selimut lagi...

Masa aku bujang dulu aku dok serumah ngan fuziyan...kitorang slalu terlewat bangun nak pegi keje esp keje pagi...nak masuk keje kul 6.00...kul 5 lar kena bangun..kalo terlewat terlepas van plak...so aku pun beli jam loceng nih..bunyi dia mmg kuat...letak jam tu jauh2 sket...bila dah berjalan jauh nak padamkan jalan otomatik mata pun jadi celik...maka takder lar terlajak lagi...Ada sorang kakak nih dulu bg petua, bila nak tido tuh tepuk bantal 3 kali, baca selawat dan bisikkan kat bantal tuh nak bangun kul baper...Kekadang menjadi, bila dah dekat kul yg kiter bisik tuh, rasa cam ada org gerak kiter suh bangun.....tp kekadang terlajak gak sebab dah terjaga pastu tido balik...tau2 ayam dah berkokok.....

So pagi tadi, jam tuh  bunyi skali jer...ha...terkejut aku..siap melatah skali aku terus bangun..terus jer zas...ke bilik air....segar bugar...Alhamdulillah dapat lar bersahur dengan jayanya....
Menu sahur pagi tadi adalah udang goreng kunyit dan ayam masak kicap sahur smalam yg tak sempat dimakan....heh...jimat dan berkat....

So pesanan aku pada peniaga2 bazar ramadhan, kalo rasa masak tak sedap bawak2 lar blajar atau jgn meniaga langsung...buat aniaya kat orang jer...kiter sebagai pengguna nih beli makanan tuh utk berbuka puasa, utk dimakan, bukan utk dibuang..lagipun juadah itu dibayar...dah lar mahal. tak sedap plak...tu blom kira lauk basi, terlebih masin, terkurang masin, hangit, hangus....aku tak kisah kalo bayar mahal utk makanan yg sedap....tp kalo ada yg sedap dan murah, itu lebih afdhal...lagipun menyediakan juadah berbuka utk org berpuasa  tu kan boleh membuatkan kiter dpt pahala puasa org yg berpuasa itu tanpa mengurangkan walau sedikit pahalanya...dgn syarat kiter pun puasa lar...

Pada sesaper yg rasa sempat nak masak tuh, elok lar masak sendiri...lauk simple2 pun takper..lebih baik makan nasik ngan telor masak kicap daripada makan sambil mengomel2...heheh...nak sedap dan jimat masak sendiri kan....kalo takut terkena, buat eksperimen dulu...beli sket, hafal kedai mana kiter beli then rasa dulu...kalo best esoknya leh beli lagi...kalo tak best, sila blacklist kan kedai tuh untuk kunjungan seterusnya....

So masak sendiri ker beli ker bergantung pada diri kiter sendiri..kalo pandai masak, ada masa, larat dan nak jimat elok lar masak sendiri
tapi kalo tak larat, masak pun amik masa 3 jam baru settle, elok lar beli jer...elok2 berbuka kul 7.30mlm, kang ada yg berbuka skali ngan sahur nanti...maghrib ntah kemana, tarawikh ntah kemana...

Kalo yg  family meriah elok lar masak sendiri...macam aku ni ha..skali beli juadah berbuka nak dekat 30 inggit...tu biasa2 jer tu..kalo aku amik ikan bakar sekeping 6 hengget tuh, mau dekat 50 inggit skali blanja...30 inggit sehari...sebulan dah brapa...tak ker gaji ko abis ke makan jer...lagipun masa beli juadah berbuka tuh elok lar berpada-pada...kalo rasa makan berdua jer...just beli nasi berlauk utk 2 org, kuih 2 jenis utk  sorang makan....mesti cukupnya...tak membazir dan perut takler sengkak sgt..sedang2 elok jer kenyang nya...nak solat pun senang...ni tak membeli macam nak makan untuk 5 org..air 3 jenis, lauk pauk lagi, kuih muih lagi...bila dah kenyang sangat tak larat nak habiskan...sudahnya ke tong sampah...cuba korang bayangkan makanan tuh bertukar menjadi duit semula bila korang nak buang tuh...cuba kira baper inggit yg membazir...beli nak dekat 30 inggit..buangnya nak dekat 10 inggit...sayang duit tuh....agak2 lar kan..kalo utk makan sorang nasik ayam satu set, air sejenis dan kuih 2 ketul...lebih kurang 6 inggit jer....

Masa aku dok segambut dulu aku slalu pesan kat budak umah...kalo beli juadah sampingan macam desert atau kuih beli utk makan sorang jer..pasal makanan ruji memang takder masalah sebab masing2 beli utk sorang makan...tp bila kuih nih payah sket nak kontrol...sebabnya duk rumah 7 org penghuninya..kang sorang beli sejenis kuih utk 7 org makan kekonon nak blanja member makan ramai2..7 org beli macam tuh dah brapa...elok sorang beli utk 7 orang atau memasing beli utk sorang makan....kumpulkan semua, makan ramai2...syok woo....sambil borak, gosip2..alas dengan surat khabar...sambil nak menunggu azan tuh, masing2 sibuk lar dok terteleng2 nak baca berita kat alas tuh...tu mmg habit....kekadang baru prasan...la..surat khabar arini rupanya....

ni adik aku yg dok dgn aku kalo tak silap lebih setahun

kak tiha yg banyak bagi nasihat dan tunjuk ajar pada aku..dan siti housemate yg paling rapat ngan aku...

fetty..rakan serumah merangkap rakan se opis gak...

kak ani: tak dok serumah ngan aku tp akrab gak lar ngan kitorang
azie: sikecik yg pandai masak...kalah kitorang yg lebih kakak dari dia nih..dia kalo masak laksa, terangkat beb
yanie: kawan baik fetty...diorang nih slalu gaduh tapi kejap jer dah berbaik...heran tul aku

tak lupa jugak
kak ija, kak sal, ema, zurina, suriani (1st batch)
kak za, kak zila, da yg keje kat arkib negara
adlina dan kak sue dan ada lagi yg aku tak ingat nama....bila aku pindah dari rumah tuh thn 2007, masa tuh tinggal siti, deqla, fedt ngan azie...lepas sorang2 keluar berpindah....
tetiba rasa rindu plak dgn zaman muda remaja dulu....
miss uols very much....
bila nak wat reunion yer...? any suggestion

1 comment:

Mia-Ina said...

pd mia..msk lbh jimat..mia klu g bazar selalu msk nasi putih sendiri.nak budget..lauk je beli kat bazar..kdg2x ada makcik gelak tau..mia beli kerabu 50sen je..hehe..nak sikit je mknn tue

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...