My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, February 5, 2013

Pengalaman yg sangat berharga....

Ada yg terkejut bila tiba2 aku show gambar baby kat fb...ada yg kata "aik bila pregnant tiba2 dah ada baby"...Aku memang tak citer yg aku pregnant sebab yer la anak ke 2 kan...kecoh jer nak citer kat org hehe...yg tau aku pregnant pun kawan2 berhampiran jer...tu sebab masa pregnant aku kurang bergambar dan kurang publish gambar kat fb...banyak gambar batrisyia jer...

Apa2pun takder niat nak sembunyi apa2....sesajer jer tanak citer...ni nak citer pengalaman mengandungkan irfan...sangat berbeza dari mengandungkan batrisyia

Mabuk dan mengidam lebih kurang sama cam batrisyia...Alhamdulillah aku tak mabuk sgt macam org lain yg alah macam2...cuma masa pregnant 7 bulan aku kena minum air gula dan bacaan sgt tinggi...so aku disahkan mengidap GDM (diabetis masa pregnant) ...kena wat BSP setiap 2 minggu...so far bacaan semua ok..aku kena kontrol diet jer la...tp bila kontrol makan, berat tak naik lar pulak...kan sepatutnya bila pregnant berat kena naik sket2 setiap bulan...
Masa ni aku dah mula stress...nak makan byk takut bacaan gula tinggi, nak kontrol makan takut berat turun dan HB rendah...adoyai...memang kena jaga betul2 lar...

Sebulan seblom due aku dah tak boleh nak solat berdiri...nak kena duduk..tak larat nak bangun...masa pregnant yg dulu sampai nak bersalin aku boleh solat cam biasa lagi...pastu tiap kali gi scan mesti tak nampak jantina baby...so aku redha jer la...yg penting baby sihat, slamat dan sempurna...hari2 doa supaya segalanya dipermudahkan...

pagi 30 nov tuh aku gi keje cam biasa jer...lagi seminggu nak due...tp dari malam tu rasa sakit dah..tp ingatkan sakit pinggang biasa jer...almaklumlah dah sarat nih...tp hati tu rasa cam nak beranak dah aritu...masa antar batrisyia ke taska pun aku pesan kat dia...

"kalo mak beranak arini, nanti petang abah amik batrisyia yer"
dia cakap "otey"

ni pada hari kejadian...

Sampai opis sakit makin kerap tapi aku gagahkan diri gak settlekan apa2 keje yg patut...hantar fail yg wat semalam...dah dekat kul 10, hb tanya aku camner....aku pun ajak gi hospital...dah masa kot...gi la hosp putrajaya..awal2 lagi dia dah cakap wad penuh, tp dia akan cek bukaan cm...cek punya cek dah bukak 2 cm...doktor refer ke hosp lain, katanya memang aku dah masa nak bersalin tp sebab bukaan baru 2 cm, so dia suh ke hospital lain tp takleh balik rumah...katanya kalo aku nak ke kajang atau HKL ambulans boleh antar...aku tak rasa yg wad betul2 penuh..mungkin diorang reserve utk kes kronik macam dah bukak 8 cm ker atau yg datang dgn ambulans...stakat macam aku nih yg boleh riang ria berjalan ke wad bersalin dia tolak mentah2 jer...

hb pun nak try serdang dulu...so kitorang gi sendiri kesana...penuh gak...last choice ke kajang la plak...ni dah macam "jalan2 carik hospital" lar pulak...masa tuh dah kul 1.00pm...nak makan pun tak selera...sibbaik aku dah breakfast bersungguh2 pagi tuh...cek kat sana dah bukak 4cm...apa taknya nak carik parking kat hospital bukan senang..nak kena jalan lagi...hujan plak tuh...

Aku dok kat situ nak dekat 2 jam menunggu giliran ke labour room...hb kat luar memang resah gelisah tak tau apa perkembangan aku...kalo kat putrajaya hb boleh teman tp kat sini tak boleh...katanya ada kes..mungkin sebab ada hb yg tumbuk doktor kot...

nak dekat kul 3.00pm baru masuk ...aku takleh nak ingat saat2 melahirkan...trauma rasa...yer lar, org lain bersalin normal atau caeser tapi aku bersalin otomatik...Alkisahnya masa aku nak masuk tuh memang ada sorang patient nih tgh sakit nak beranak...ngeri jer aku dengar....masa baring tuh aku cuba lar baca apa2 yg patut kawal pernafasan...bila sakit dah makin kerap aku mintak sedut gas kat nurse...aku dah start mamai...tau2 jer aku dah beranak disebabkan aku terikut2 skali patient lagi sorang tuh meneran...rupa2nya takder sesiapa pun berhampiran ngan aku masa aku meneran tuh...bayangkan lar doktor ngan misi boleh tinggalkan aku sensorang..anak plak dah kluar...kelam kabut diorang sambut potong tali pusat sumer...aku dengar lar yg nurse ni cakap.

"anak awak dah kluar nih awak tak sedar ker...??
" tadi akak tgk perut dia kembung lagi, so akak gi lar sembahyang dulu"
" dia sedut gas nih tu yg tak sedar tuh"
"naper tak panggil nurse"
"kul baper lahir yer"
"ni dah 6 suku...6 lima minit kot"

aku rasa aku dah jerit2 dah panggil nurse...aku tgh tahan sakit boleh plak diorang beramai2 memberi sokongan padu kat patient lain dgn membiarkan aku seorang diri...serius aku memang ingat diorang sumer kat keliling aku...

masa tuh dalam hari aku cuma berdoa semoga anak aku tak apa2...bila dah sedar sket baru aku tanya nurse anak aku ok ker..?
katanya ok...alhamdulillah...then baru aku tanya anak lelaki ker pompuan...
"nanti kejap lagi sy tunjuk..."
aku rasa nak dekat setengah jam baru dia datang bawak baby...dan tunjuk dia nyer "tut"
"Alhamdulillah lelaki" tu jer yg mampu aku ucapkan...
aku tanya nurse apa kabar patient lagi sorang tuh...katanya lepas aku beranak baru dia beranak...kesiannya bayangkan lar dia dah sakit seblom aku masuk lagi....

then nurse offer air kat aku..suam ker milo...aku pun mintak milo..nak dekat sejam gak baru dapat..tu pun aku remind skali lagi...bayangkan lar aku bersalin kul 6...nak dekat kul 10.00 baru aku masuk wad...nak masuk wad baru aku dapat pegang baby then jumpa hb....aku nampak dah batrisyia ngan fariez ada skali...

" anak lelaki ker pompuan???" tanya hb
wah...nak dekat kul 10.00pm  hb aku cuma tau aku dah slamat melahirkan seorang bayi sahaja...
detail sumer diorang tanak bgtau...aku cakap anak lelaki..masa hb nak azankan baby tuh aku tgk dia macam sebak...tersentuh gak ati nih...then batrisyia datang...dia tgk jer aku...nampak plak ada kesan darah kat kaki aku sket...

" mak sakit eh??"
"ya"
"mak bedarah eh??"
"ya"
"mak ada adik eh??"

muka dia cam nak nangis jer...hb bagi dia cium adik skali...suka lar dia...then aku wasuk wad...hb pun balik rumah lepas belikan aku bubur...bayangkan lar aku makan kul 8.00am...kul 11pm baru makan balik...huhuhu...







malam tuh aku tak tidur langsung sebab tgk baby asik terperanjat jer...tu ler pengalaman aku melahirkan bayi ke 2...Alhamdulillah segalanya slamat....




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...