My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Friday, February 15, 2013

Jaundis dan Warded....

Aku plan berpantang kat kampung sampai lar dua bulan..sebulan lagi aku nak dok umah nilai...dalam 10 hari pertama, asik lar dok berulang alik ke klinik amik darah irfan sebab jaundis...kesian kat dia...dah lar kecik lagi..hati aku agak sebak bila dgr dia menangis...kupujuk2 ati nih...

Masuk hari ke 11 berpantang, aku plak demam...asalnya hb demam then berjangkit kat abah sudahnya abis sebuah rumah demam...Sibbaik baby tak..Disebabkan aku risau baby demam sama, aku pun gi lar check kat hosp dah alang2 irfan amik darah masa tuh...mak pun sama skali demam dan nak amik ubat...


Skali doktor tuh suspect aku kena flu H1N1...aku dah kata aku demam biasa jer...doktor berkeras suh aku admit ward...takper lar nak sihat nyer pasal...Aku masuk ward skali ngan baby ngan mak aku skali...batrisyia hb bawak balik nilai...yer lar saper nak jaga takkan atuk plak...

masa dlm wad sungguh hebat dugaan bila wayar berselirat kat tangan..dgn pakai oksigen lagi...kena pakai facemask plak...adoyai...kesian aku...dah macam apa ntah...ntah brapa kali masuk ubat, masuk air, amik sample darah, cek tekanan darah, amik sample urin...katanya nak antar ke HKL utk kepastian...result lagi seminggu baru tau ..maknanya seminggu lar aku kena dok situ....masuk ari ke 3, doktor nak transfer plak jarum tuh ke tangan kiri...dah tu caner aku nak ke toilet...dah lar dia suh aku minum air sebanyak2 nya...kejap2 ke toilet...Sudahnya mengamuk aku kat doktor tuh...aku tanak dah cucuk nih...terus aku call hb suh amik aku skang jugak...aku tak kira, aku tak tahan dah...doktor tuh pujuk aku suh aku bertenang dulu nanti dia datang balik...aku siap ugut kalo doktor tak bg sy kuar arini, saya lari dari hospital..


bila hb sampai ntah apa dia bincang ngan doktor tuh, doktor tuh setuju untuk tanggalkan semua jarum..ubat akan diberi dalam bentuk pil...baru lar rasa lega sket...nak dekat 7 hari aku dok hospital baru lar dibenarkan keluar...itu pun result H1N1 tak dapat lagi tuh...tp apa2 pun Alhamdulillah....balik rumah packing baju zass balik nilai...disebabkan asik dok berulang alik dari nilai ke kampung sebab irfan jaundis dan aku demam, maka hb aku nyer cuti pun habis...aku balik nilai sebab kalo kena gi klinik lagi, atleast hb leh amik timeslip then gi keje...kesian mak...sedih dia sebab aku plan asalnya nak dok kampung sampai 2 bulan...

Seminggu selepas tuh, doktor tuh call aku balik mintak datang hospital untuk buat ujian darah lagi...katanya sample darah yg dia amik aritu ada jangkitan kuman sket...bila aku tanya kuman apa...dia boleh jawab yg kalo dia sebut pun aku tak tau...ntah2 dia yg tak tau nak sebut...eleh....aku tanya ler aku nyer result caner..

"result H1N1 tu negatif...."

kan.......aku dah kata, aku nih kalo batuk selsema memang macam tu..org lain sehari dua boleh sihat, aku nih makan minggu..kekadang 2 kali gi klinik baru ok...aku allergic habuk..tu jer...dan mudah berjangkit ngan org lain...
tapi dia suh gak datang klinik amik darah...aku pun pi lar hospital tuh, sampai jer, dia takder, doktor lain yg amik darah aku...takut lar tuh...heheh...katanya sample darah akan dihantar ke HKL gak...dia bagi aku antibiotik untuk bekalan 2 minggu...penyakit tak tau lagi ada ker tak tapi ubat dah bg siap2...tp takper lar nak sihat nyer pasal...ku turutkan jua....


 Mari lihat pic sepanjang aku ditahan dalam wad



aku dapat bilik 1st class sebab ada baby skali...




kena tulis bape ml air minum dan bape ml membuang

ubat2an yg diberi

cawan penyukat air..

sikecik yg penuh ruam dimuka...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...