My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, December 3, 2014

Persiapan batrisyia masuk darjah 1

Bagi parent yg kali pertama anak nak masuk skolah mesti rasa apa yg aku rasa...setiap perkara ada 1st time...semua nak kena amik tau...tapi aku rasa aku jer...hb tak pun dia relax jer...aku dah fikir skolah batrisyia ni masa umur dia 3 tahun lagi...masa tu aku kan dok nilai keje putrajaya...aku dah fikir nak bg dia skolah mana...dekat nilai or putrajaya..bila cakap kat hb, dia kata...ala lambat lagi....lambat tak lambat tinggal beberapa minggu lagi nak masuk skolah....now dah pindah pun putrajaya..memang skolah kat sini jer la...

Diantara persiapan yg paling utama dan penting

1. Daftar sekolah 2 tahun seblom umur anak 7 tahun..
-aku dah daftarkan dia masa tahun 2013 lagi...utk kawasan putrajaya leh bukak laman web ni
ada lar dia nyer syarat2...isi form dan bila dah sah. print form tu gi ke sekolah yg dipilih then kena bawak beberapa dokumen penting like ic parent my kid anak sijil nikah surat beranak bil api...
Actually aku mintak sekolah presint 18 sebab dekat ngan tempat keje...tp dapat kat presint 14 dekat ngan umah.. boleh wat rayuan kalo nak...tapi thn depan opis aku kan nak dikorporatkan...ada kemungkinan dpt tukar maka adalah lebih baik skolah dia dekat ngan umah...leh imagine tak dibuatnya aku dapat tukar ke parcel ..tak ke jenuh aku nak berulang presint 14 presint 18 parcel...oh tidak...lebih baik sekolah dekat umah...pagi antar skolah...tghr bawak blk umah bg makan then antar kafa...ptg kang amik...

2. Kelengkapan sekolah...blom beli lagi...InsyaAllah 13hb ni baru nak beli
- yang ni aku baru nak survey dan senaraikan barang keperluan...yang pastinya mesti ada
baju sekolah
kasut sekolah
beg skolah (mama dah beli)
alatulis
baju sukan
kasut sukan
stokin
Cop nama
tudung
buku2
dan lain2 yg blom terfikir lagi...mungkin dah masuk skolah baru tau apa yg perlu dibeli lagi...

3. Kelas kafa/ transit
-yg ni aku tak decide lagi...rasa macam nak kena gi skolah tu jer tanya tp cuti skolah plak skang.....ke ada saper2 cikgu leh bg pencerahan bab ni...plan nya kalo ada kelas kafa aku akan masukkan dia ke kelas kafa...tp kalo ada transit yg boleh amik dia dari skolah lagi elok tp tu la tak jumpa plak tempatnya...tak cari pun lagi...tak tau nak mula dari mana

4. Persedian fizikal dan mental
-bagi aku sendiri...aku cuma mantapkan lagi skill memandu aku...cuti skolah ni dah mula refresh balik bawak kete...ngelat kan...cuti skolah pasti kete x byk...masa ni la aku nak berlatih...aku dah boleh bawak cuma berani2 takut jer...mungkin kena lebih rajinkan diri wat bekal utk batrisyia bawak gi skolah...
- persedian utk batrisyia plak aku dah mula latih dia wat homework sket2 kat rumah...selama ni memang aku biar jer dia blajar kat skolah...balik rumah tgk tv jer...kali ni aku akan amik masa dalam 30 minit waktu malam hadap dia balajar. suh dia refresh balik apa yg dia blajar kat tadika......dan ofkos lar menyinga aku sepanjang masa...adoyai...kesabaran setipis kulit bawang bila dia mula bg macam2 alasan tanak blajar...

tu jer kot wat masa ni...anak nak masuk skolah mak yg lebih2 gabra nya...adoyai...




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...