My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, November 8, 2011

Aidil Adha.....1432 Hijrah

Kali ni giliran aku beraya kat kampung kolo pilah...disebabkan hb aku request kat mak mentua dia nak blajar wat lemang, maka mak aku suh kitorang gerak balik kampung malam jumaat tu jugak...

Nak dekat kul 1.00pg Alhamdulillah kitorang selamat sampai kampung...pepagi esoknya lepas breakfast dah sibuk dah kemas umah segala, basuh kain, basuh pinggan then mula operasi membuat lemang..mak memang dah siap sediakan buluh dan daun pisang...aku terlupa nak snap the making off lemang...dah nak buat unggun api baru teringat...



ni masa baru nak mula membakar...sumer skali ada 15 batang...

sesambil nak menunggu lemang masak kiter, menyiang cendawan busut....susah tau nak dapat cendawan nih


orang penting dalam pembuatan lemang kali ini...


sesambil tuh gi tengok anakanda tengah main ngan atuknya...



ni lemang dah nak siap masak...



tu kelihatan tangan mak tengah menghentak lemang ke tanah...nak bagi padat....



badan lemang dibasahkan bagi mengelakkan lemang terlalu berkerak....

tu dia..lemang panas...sebatang nih aku ngan hb makan dua orang jer....heheh...

raya kali nih memang meriah sebab semua adik beradik dapat kumpul reramai...malamnya wat ayam BBQ dan sate...disebabkan memori kamera dah full maka ini jer lar gambar yg aku amik utk raya kalo nih....


3 comments:

Unknown said...

gigih tu membakar lemang sendiri...

selamat aidil adha

DeQWa said...

cendawan tue beli ke kutip kt kg jer...huhuhu...cam best jer tgk lemang tue..hehe

Mummy said...

kak yong: tetiap tahun kalo ramai balik memang mak akan bakar lemang...takut2 sok2 kok takder pelapis tuh yg menuntut ilmu tuh

dewqa: cendawan tuh kutip ler...tgh musim...kalo nak beli 5 kuntum 2 ringgit...mahal pasal susah nak dapat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...