My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, November 1, 2011

kemudahan awam....

dah macam tajuk karangan darjah 6 dah...ni kes masa aku pegi PD minggu lepas...aku kekadang heran naper tempat pelancongan macam kat blue lagoon tuh tak disediakan kemudahan asas secukupnya...

1. toilet...
memang ada tapi skali masuk kena bayar 50 sen. itu kalo masuk kejap jer..kalo mandi kena singgit...ok fine...takper lar, mana ada benda free la ni kan...tapi toilet ada 2 pintu jer..yg lain sumer tempat mandi yg tak berpintu...berlangsir jer...boleh? baik ko bina kolah besar jer...senang sket nak berenang...tak yah susah2 nak mandi sambil tercover2..tu blom lagi budak2 kecik main selak2 langsir sesuka ati....

2. surau
ada jugak tapi tempat wuduk takder..yg ada pili tanpa kepala paip...kalo nak amik wuduk kena pergi balik kat toilet yg bayar 50 sen tadi...takkan air surau pun nak berkira ? ker kepala paip dicuri oleh orang yg jaga toilet...oh..aku berburuk sangka...

3. paip air
yg ni memang takder..kalo nak wat masak2 ker, nak basuh kaki ker kena lar pegi toilet 50 sen tadi...dalam sehari berpiknik nak dekat 5 inggit utk gi toilet jer..tu sorang kalo sekeluarga...cer kira cer kira

blue lagoon tu tempat persendiriankah..? takder majlis perbandaran yg jaga ker....adoyai..lenkali kalo nak pergi kena bawak skali air setong besar senang sket...

Ni lagi satu perkara..aku nih jenis kerap gak ke toilet sebab banyak minum air...8 gelas sehari kan...aku pun pegi ler toilet 50 sen nih...beratur kemain panjang lagi...depan aku ada lar 4 orang kakak2 tgh beratur...muka memasing memang kelat ler..masing2 dgn masalah sendiri..mungkin ada yg nak terkucil, nak terkincit, nak ter tutt...skali pintu depan aku terbukak keluar lar sorang kakak dgn anak kecik dia..bersanggul dgn tuala, siap bawak baju basah, beg dan nampak gaya macam baru lepas mandi....nampak segar jer

Dia boleh buat muka selamba jer tanpa rasa bersalah melihat kitorang yg muka bermacam2 pesen nih...
oi kakak, kan itu toilet..dah lar toilet ada 2 jer..ko takleh fikir ker timbang rasa sket kat org lain...orang lain boleh mandi kat tempat mandi dgn beradangkan langsir...takkan ko takleh...seselamba jer dia mandi lalalal dalam tuh tanpa memikirkan orang lain yg beratur kat luar nih....aishh...menyirap tul aku...

Aku rasa cam nak syorkan kat Majlis perbandaran Port Dickson supaya sediakan kemudahan secukupnya...toilet 4, bilik mandi berpintu dan surau bersama bekalan air...surau kecik pun takper..tempat makan kemain gah lagi..takkan surau kecik pun takleh sediakan...

MPPD sila take note yer...woha


dia nih siap bawak air laut lagi utk wat basuh kaki...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...