My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, March 26, 2012

Pembantu rumah dengan gaji minimum RM 700.00 dan melakukan 1 tugas sahaja...Apa pendapat saya???

Aku bukan lar orang kaya yg mampu hire maid tetapi aku pernah lar merasa ada maid masa mula2 kawen dulu...Hb amik maid sebab jaga arwah mak yg masa tu kena stroke...menurut cerita hb maid yg ke 5 nih adalah maid dia yg pertama...

Maid ni diambil dari ejen dgn bayaran 4000 lebih....mula2 datang katanya tak pandai masak, tak pandai buat kerja dan cuma boleh jaga orang tua sahaja..ok fine..tukar orang lain..maid ke 2..keje ok tapi dia ingat hb tipu duit gaji dia...padehal hb aku bank in duit kat agen nanti agen byr duit dia...kira macam dia ada hutang dgn agen lar...lari ikut saper ntah tinggalkan mak sensorang kat rumah dgn pintu berkunci...maid no 3, yg ni baik keje bagus...sumer ok tp ada masalah ngan pasport...terpaksa pulangkan balik..maid nih siap ckp kalo dia dpt masuk malaysia balik dia still nak keje ngan family kitorang...siap nangis2 masa nak antar balik...maid ke 4 dah tua tp still kuat lagi...masalahnya dia suka wat helah...sakit itu lar sakit ini lar...tp bila dgr macam hb nak kuar jalan..terus jer sihat...siap dia plak tanya hb jadi ker tak nak kuar...skali tuh, jiran dpt detect dia nih macam ada aniaya mak..bila hb balik dgn nasik bersepah2...tukar maid lagi dan dapt ler maid yg no 1 tu balik...wah kali nih dah pandai masak dah...konon2 dah blajar lar padahal yg masa 1st tu dia tipu...dia pandai sebenarnya...siap pandai speaking lagi...maid yg nih mintak balik indon..anak dia ker hb dia problem..sakit ker macam tu lar...terpaksa kami hantar balik...hb tak percaya sebenarnya kekadang diorang ni wat helah...dah tanak keje ngan kiter tp dia tanak balik kat agen semula..nak pastikan yg dia betul2 naik kapal kat port klang nuh...aku ngan hb siap amik cuti belikan dia tiket hantar dia balik...masa balik tu pun dia tak salam pun mak...sampai kat port klang...pegawai imigresen tuh terkejut tgk kitorang antar sendiri maid balik..dia kata betapa bertuahnya maid tuh dpt kitorang as majikan...

dgn agen hb tak dpt apa2 lar sebab maid tuh tak kembali pada dia...then adik ipar amik cuti satu sem jaga mak sampai lar akhir hayat dia...

Masa ada maid kat rumah memang keje rumah sumer dia buat...masak, kemas rumah, basuh baju mak, sidai baju, jaga mak...tp sumer tuh dia buat masa kitorang gi keje jer...bila kitorang balik...hb lebih suka dia yg uruskan mak...maid cuma tolong2 jer...makan pun makan kat luar..masa tu aku tak pandai masak lagi....heh...rumah pun kecik jer...2 bilik 1 bilik air...kira tak banyak mana lar keje dia...baju aku ngan hb basuh sendiri...bilik tido pun kemas sendiri...

Makan dia sumer kiter tanggung..kalo makan kat luar takder double standard...makan semeja..kalo kiter makan kfc..kfc jugak lar dia makan...siap offer nak makan apa...sama jer..sebab kiter faham dia pun manusia biasa jugak...kitorang memang layan dgn baik...tak pernah lagi lar aku marahkan dia tak buat kerja ker apa...aku anggap dia macam kakak yg tolong jagakan mak...tu jer...tak rasa pun dia nih macam hamba ker org gaji ker...

lepas mak dah takder kitorang pun memang tak perlukan maid lagi sampai lar skang...
bagi aku sendiri, maid nih memang untuk orang berada sahaja...yg gaji laki bini 4 ke 5 angka..stakat gaji macam aku nih memang tak layak lar...tapi kalo dah ada anak kecik umur bawah 5 tahun seramai 5 orang...kalo antar taska dah dekat 1500...berbaloi ler amik maid...tapi kalo anak sorang dua takyah ler...antar taska atau pengasuh pun boleh gak...

bukan apa...nak bayar ejen jer sekian, nak bayar bulan2, nak bagi makan minum, kebajikan, ubat2an...bagi org berada rasanya 700 sebulan tu tak jadi hal...yg banyak bunyi nih adalah golongan pertengahan yg rasa diri mampu nak hire maid tp sebenarnya tak mampu...perlu difahami..maid nih adalah pembantu rumah bukan hamba abdi...Cer letakkan diri sendiri kat tempat dia...mana nak kemas rumah, masak, jaga anak (kalo sorang ok lagi)..kalo 5 anak kecik

tu sebab suami2 yg mana isteri dia suri rumah sepenuh masa...jgn ingt isteri tuh tak bekerja...tak penat...dia kerja lagi teruk sebenarnya...yg kiter nih abis jer waktu keje kira settle...balik rumah leh rehat...diorang..dari pagi kerja tak henti...bangun awal, wat breakfast, jaga anak, kemas rumah, basuh baju, basuh pinggan, masak, dan lain2 lagi lar.kang malam sambung lagi keje sampai lar tido malam...tu pun kang tgh malam anak nak susu, tukar pampers....yg hb tido lena jer.....kalo nak comparekan ngan maid 1 tugas bayar RM700.00...mau kena bayar ke bini tuh RM4900.00 sebulan..heh.....tp isteri nih tak berkira bab tuh...kalo isteri wat ikhlas leh dpt pahala...bayangkan lar kalo pahala tuh dikira seperti duit...sebulan dpt 4900......setahun dah 58K...kawen slama 20 thn lebih dari 1 juta...tak ker banyak tuh...tp Allah tak bagi isteri pahala dlm bentuk wang...pahala tidak boleh dilihat dan dirasa...kalo pahala dlm bentuk duit mesti dah lama kena rompak kan...Allah lebih mengetahui apa yg terbaik utk kiter...

baru2 nih aku ada beli VCD ceramah ustaz azhar idrus...bertajuk "wanita bahagia, impian atau angan2"
Menurut ustaz apa yg mengukur bahagia seorang wanita itu...wanita bahagia adalah wanita yg taat pada Allah, taat pada Rasul dan taat pada Suami...

Bagi isteri2 yg suaminya berkemampuan dari segi kewangan untuk menyara keluarga...seeloknya isteri tuh berhenti kerja dok rumah jadi suri rumah sepenuh masa...kalo rasa nanti boring dok umah ataupun takut bakat terpendam dan kepandaian berkubur begitu sajer..wat lar bisnes kecil2an...wat bisnes baju baby secara online ker , wat kek ker , menjahir baju dan lain2 lagi lar...

Kesimpulannya..maid ni adalah pembantu rumah...means membantu sahaja dan bukannya pengganti isteri...makna nya..maid bantu kiter jaga anak, kemas rumah, masak untuk anak masa kiter gi kerja...bila balik, kerja memasak dan menjaga anak perlular kiter yg tanggung...maid cuma bantu kiter masak didapur...ni dah jadi terbalik...bila ada maid, anak tido ngan maid, maid semak homework dia...maid yg masak, maid yg dodoikan anak...maid kemas bilik tido kiter...kiter jadi pengarah jer..takleh lar camtu...walaupun tak semua majikan macam tu tp kebanyakannya begitu...
Apa2pun bagi yg ada maid layan lar mereka seperti manusia selayaknya...kena ingat yg dia jaga anak kiter masa kiter tiada dirumah..kalo kiter layan dia elok...InsyaAllah dia akan jaga keluarga kiter dgn elok jugak...

1 comment:

Amy Amira said...

hmmm kalau suami kita ceraikan kita mcm mana nak cari kerja kalau dia dah buang kita anak beranak? tu kena fikir tu,nak berhenti kerja..bila dia x bagi nafkah anak bila sah bercerai mcm mana tu? mcm kwn sy skrg ni dok pening nak cari kerja gara2 dia hanya suri rumah sepenuh masa..skrg ni dia dgn anak anak dia duduk bawah tanggungan ibu bapa je? mcm mana tu?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...