My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Friday, April 27, 2012

25 Apr 2012: hari gembira buat semua penjawat...

Termasuk ler aku skali...apa tidaknya...selepas tahun 2007, ini ler pertama kali gaji dinaikkan lagi..kali nih naik 13%...Syukur alhamdulillah...Tetapi minggu sebelumnya semua penjawat awam (PA) dah boleh masuk laman web JANM utk tgk payslip...banyak rungutan diterima apabila ada yg tunggakan gaji dapat separuh dan ada yg tak dapat langsung...

Aku pun tak terkecuali..aku dah buat kiraan sendiri, bila tgk payslip ada kurang seratus lebih...cek punyer cek, rupa2nya elaun perumahan RM180 tak masuk...bila call admin katanya kalo sempat akan masuk dalam gaji April..kalo tak masuk gaji bulan Mei ler...tapi takper lar asal dapat...kira cam menyimpan gak lar...

Skali dgn gaji dan tunggakan gaji nih aku turut dapat elaun tanggung keje dan lucky draw...kira mokcik kayo lar bulan nih...heheh...tapi aku ingat pesan mak..."kalo masa tgh senang kenang2kanlar waktu susah jugak"
So sebahagian dari duit sedebuk nih aku simpan dalam ASB (untuk simpanan tetap) dan selebihnya aku simpan dalam BSN (duit ni adalah untuk waktu kecemasan)...jadi gaji aku sama jer macam biasa cuma ada lar aku amik sket utk beli barang wat kenangan...wat tanda lar kononnya... Plan waktu rehat kang nak bershopping...heheh...

Walaupun isu pasal gaji nih masih dibahaskan, pada aku, aku dah cukup bersyukur dah dgn apa yg aku dapat..kalo orang lain dapat lebih, itu rezeki dia...kiter pun dapat gak cuma mungkin tak sebanyak org lain...tapi takper yg penting ada...Rezeki tu kan datang dari Allah yg maha kaya...Rezeki tak semestinya dalam bentuk gaji dan wang...kesihatan yg baik, anak yg ramai, isteri yg ramai...oppss...rumah yg luas, masa yg banyak...

Cer perhatikan ramai orang cakap "tak cukup masa"..Apa yg dimaksudkan dgn tak cukup masa...sedangkan Allah dah bagi sama rata masa kepada setiap makhluknya.. tak kira lar dia kaya ker miskin ker...taat pada Allah ke orang kafir sumer dapat sama rata...sumer orang dapat 24 jam sehari...cuma bergantung pada cara mereka menggunakan masa tu..berhemah atau tak...

Ada orang yang masa mudanya disibukkan dengan mencari dan mengumpul harta dengan banyaknya sehingga masa berkualiti dengan keluarga dan masyarakat berlalu begitu sahaja...Tak salah nak kumpul harta tapi berpada lah..simpan sedikit untuk masa depan, dan nikmatilah hidup kiter sekarang...Luangkanlah sekurang2 sejam masa kiter setiap hari bersama keluarga...samaada di meja makan, ditempat tidur ataupun didepan tv...

Aku slalu pastikan setiap hari ada masa terluang khas buat batrisyia...aku takkan wat keje lain memang mengadap dia jer,,samaada waktu makan atau waktu bermain...kalo tak sempat sgt hb akan ngadap dia...begitu juga masa berkualiti bersama suami...tapi kan aku sama tempat keje ngan hb..pegi balik keje pun sama jadi masa berkualiti tuh memang sentiasa ada lar...slalu aku berbual dgn dia pegi balik keje...slalunya borak pasal anak, keje dan topik2 semasa...kekadang gosip pun ada...heheh...

Dari citer pasal gaji dah melalut sampai masa berkualiti...heheh...apapun semoga bermanfaat buat kiter semua...Amin...

1 comment:

dhr said...

kenapa tukar font? poning kepalo den baco.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...