My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Thursday, April 12, 2012

Buku resepi vs resepi dalam kepala otak....


Kejam tak aku nyer tajuk...heheh...Aku bukannya dilahirkan berbakat sebagai masterchef tetapi bakat memasak nih boleh dicungkil...yg penting rajin dan malas jer...kalo nak 1000 daya..kalo tanak berjuta2 dalih..
Sejak aku mengenali web myresepi.com ...aku slalu pilih resepi yg menarik dan possible utk dimasak oleh aku..then aku print bawak balik...bila dah banyak berlambak2 kat rumah jadi pening plak bila nak mencari resepi....aku pun wat ler folder...konon2 "koleksi resepiku"


ni diantara buku resepi terwal...setiap tajuk resepi aku tulis


skang ni dah ada 4 buah folder penuh dgn resepi

setiap folder akan ada tagging...cth
A. resepi daging
B. resepi ayam
C. resepi ikan dll
So kalo aku tgk dlm fridge ada ikan, aku akan refer kat tag C...belek resipi apa yg bahan memang ada kat rumah...then aku kuarkan resepi tuh dah tepek kat fridge...senang nak refer..then boleh lar mula memasak...

Keseronokan bila masak nih adalah, bila kiter melihat suami dan anak tercinta menikmati masakan kiter dgn berseleranya...tak dinafikan ada jugak resepi yg tak menjadi...Slalunya tak cukup bahan, silap sukatan dan kelemahan tukang masak itu sendiri...hehe...kalo yg tak menjadi tu samaada aku akan cari resepi lain ataupun aku cuba oter mana2 yg patut...




Biasanya kalo hari keje aku akan masak untuk makan malam 2 ke 3 jenis hidangan...
lauk
sayur
sambal
masak ikut resepi yg simple jer...
kalo nak try resepi yg susah biasanya aku wat pada hujung minggu...
kalo nak makan dalam kul 1.00pm, dlm kul 11 aku dah start memasak...

kuah mee kari
kobis bedaging
sambal bilis
dan masak lemak cili api tenggiri...
ni semua resepi dalam kepala otak...
aku kalo masak yg resepi mmg dah hafal, sekejap jer siap...semua 4 lauk ni disiapkan dalam masa tak sampai sejam...
tp kalo ikut resepi amik masa gak lar...kekadang menjangkau 2 jam..
aku nih kalo masuk masterchef, awal2 lagi dah tersingkir

close up sket...

Jadi antara masak ikut buku resepi dan masak ikut resepi yg memang dah ada dlm kepala....
mana yg lebih senang...dah tentular masak dgn resepi yg dah hafal...tetapi kalo dah slalu masak pakai resepi yg sama...pasti kiter akan lebih expert...kan practice makes perfect...jadi slalu2 lar mencuba resepi baru...
bila dah slalu masak sendiri, then gi kedai makan kat luar mesti akan terdetik dlm ati "sedap lagi aku masak"..
lenkali takyah makan kat luar..masak jer sendiri...JIMAT..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...