My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, October 3, 2012

Again pasal PTPTN....

Setelah bincang2 ngan hb, aku decide nak settlekan sumer hutang PTPTN sebab nakkan rebat 20% tuh...heheh...

So pagi tadi aku call ler PTPTN di talian 0320804455...Jenuh gak lar aku menunggu utk panggilan disambungkan sebab masa aku call tuh aku pemanggil yg ke 8...bila sampai giliran panggilan pertama, talian pulak terputus..aku pun redial balik..sibbaik dapat pemanggil ke 2...so tak lama lepas tuh sorang staff PTPTN menjawab panggilan...sibbaik tak abis kredit...

Aku nak tanya 2 perkara jer...baper baki hutang lepas tolak 20% dan ujrah 1%...semua maklum yg ujrah ditawarkan kepada semua peminjam start Jun 2008...aku pernah apply tapi aku tak return balik perjanjian tuh...so benda tuh terbatal lar dgn sendirinya...Aku ingatkan kalo aku tak amik ujrah tuh, bayaran bulanan tak berkurangan tetapi pinjaman selesai awal sebab aku dok bayar pada caj pentadbiran 3% skang nih...rupanya tak...disebabkan aku tak amik ujrah so keistimewaan 1% tuh aku tak dapat lar...adoyai ruginya...tentang 20% diskaun tuh aku memang boleh dapat kalo aku settle awal...sama gak dgn apa yg aku dah kira seblom nih..dapat kurang 700 lebih....

Kat laman web tu jugak ada loan calculator...So aku siasat lar baper kerugian yg aku hadapi akibat tak bertukar ke ujrah tempoh hari

Baki Jun 2008 + kos pentadbiran = RM 11,086.00 + RM 1115.00
Total = RM 12,201.00
Tempoh 77 bulan
Kos pentadbiran 3%
Bayar bulanan = RM151.71

Tapi kalo amik ujrah 1%, kos pentadbiran jadi RM 363.94, total hutang = RM11,449.94
dgn tempoh yg sama bulanan akan jadi RM 148.70

Beza keseluruhan pinjaman RM 12201-11449.94 = RM 752.00

Baki Okt 2012 = RM 3672.17
Kos Pentadbiran = RM 120.55
Total = RM 3,792.72
Tempoh 25 bulan
Kos pentadbiran 3%
Bayar bulanan = RM151.71

Tapi kalo amik ujrah 1% start skang, kos pentadbiran tinggal 39.91
Total hutang RM 3711.91
dgn tempoh yg sama bulanan akan jadi RM 148.48

Beza keseluruhan pinjaman RM 3792.72- 3711.91 = 80.81

So total kerugian adalah RM832.81...banyak gak tuh...

Tapi dah terlambat kan ..so takper lar bukan rezeki aku...tu yg aku decide nak wat penyelesaian awal
means aku kena bayar lebih kurang RM 3672.17x0.8= RM 2937.74
Aku akan jimat RM 734.43 bersamaan dgn 5 bulan nyer pmt bulanan...
Kalo ikut jadual aku habis Okt 2014...

Jadi aku ingat nak keluarkan sket duit simpanan bayar lump sum ptptn nih then tiap2 bulan aku akan bank in balik RM150.00 sebulan selama 20 bulan....kira cam wat loan ngan diri sendiri ler....

Untuk dapatkan baki hutang nih leh klik kat sini...isi borang nih then faks ke nombor berkenaan...
Disebabkan aku wat potongan gaji, mungkin akan ada refund sebab gaji kan amik masa gak nak stop...

Wat masa nih tu jer plan aku...tgk lar caner ngan penyata rasmi nanti..kalo sama ngan kiraan aku mungkin itu jer lar caranya...Selepas 8 tahun membayar nih rasa cam tak sabar nak dapat gaji bersih balik...

So nasihat aku pada korang2 yg mampu nak settle sumer, baik korang settle jer...tapi kalo rasa tak mampu settle sumer tapi mampu bayar constant setiap bulan, eloklar wat potongan gaji melalui LHDN...sebab takder caj bank..kalo bayar melalui bank atau kaunter, kalo tak silap ada caj singgit ke 3 ringgit...
leh isi borang nih untuk kebenaran potongan gaji...leh dapat diskaun 10% setahun sebab bayaran balik lancar ikut jadual...

Slamat menjelaskan hutang dengan jayanya.....

1 comment:

Mohd Aslam said...

memang bagus kalau dapat settle semua hutang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...