My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, October 2, 2012

Bajet 2013 : apa pendapat saya....

Rasanya semua dah maklum pasal pembentangan bajet 2013 jumaat lepas...
Ringkasan bajet leh carik kat google...yg aku berminat nak ulas adalah yg berkenaan dgn aku sahaja iaitu bonus sebulan setengah gaji dan PTPTN....

Untuk PTPTN.....20% diskaun untuk penyelesaian awal dan 10% diskaun untuk yg bayar konsisten...
-Kalo potongan 20% dari keseluruhan pinjaman ok gak..rebat RM2000.00 sebab loan aku 10K...tp kalo 20% dari baki pinjaman skang tak byk sangat lar pengurangan yg aku leh dapat
-kalo potongan 10% dari bayaran bulanan yg aku dah byr selama hampir 8 tahun nih...nak dekat seribu lebih gak rebat...tu tak campur lagi rebat ujrah yg mana aku masih bayar pada kadar caj 3% dan bukannya 1%...
kalo campur sumer mau settle hutang ptptn ku...heheh

So arini aku dah selidik kat laman web ptptn...leh rujuk sini untuk keterangan lanjut....
Aku dah cek baki hutang aku tinggal la RM3672.17

Kalo ikut dari apa yg aku faham lepas baca penjelasan PTPTN, 20% potongan diberikan kalo aku settle sumer baki pinjaman bermula 1okt 2012 hingga 30 sept 2013...maknanya adalar rebat sebanyak RM734.43...tu nak dekat 5 bulan nyer payment tuh...

tapi kalo aku konsisten bayar mulai okt 2012 slama 12 bulan berturut2 maknanya aku leh dapat rebat 
RM15.00 sebulan sampai lar habis pinjaman...lebih kurang RM390.00

Rasa macam untung sket selesai awal tapi mana aku nak korek lagi RM2937.74....
so potong gaji jer lar lagi 2 tahun...heheh...kos pentadbiran pun dah tak banyak skang nih..sebulan tak sampai 10 inggit...

Pada pendapat aku tujuan dia bagi rebat camni adalah untuk galakkan peminjam bayar balik hutang...samaada sekaligus atau bayar tetap ikut jadual...skang ni kan banyak yg ngelat tak bayar...tak kurang juga yg bayar tapi tak konsisten...so dia buat macam ni supaya peminjam 'teruja' nak bayar balik...macam saman ler..kalo kerajaan umumkan nak bagi diskaun maka berduyun2 lar rakyat yg disaman memenuhi kaunter pembayaran saman...

Mungkin rebat nih tak brapa nak menguntungkan mereka2 yg bayar konsisten dan dah nak abis bayar macam aku nih, tapi lebih menguntungkan mereka2 yg ada hutang banyak lagi...
contohnya kalo baki ada lagi 15K..kalo nak settle sumer dapat rebat RM3000...tu nak dekat 20 bulan nyer payment...kan ker jimat tuh...tapi nak kena fikir plak mana nak cekau lagi 12K nak wat full settlement...kalo wat personal loan 12K pastu settlekan PTPTN...hutang ngan bank plak...interest dah baper..jadi elok ler bayar ikut jadual..leh dapat rebat 10% tuh...

Bayar hutang nih memanglar sesuatu perkara berat yg kiter nak lakukan...tetapi kepuasan dan ketenangan fikiran yg kiter dapat bila hutang tu selesai, tak boleh nak gambarkan dgn kata2...hanya mereka yg mengalami sahaja yg memahaminya....

Untuk Bonus: sebulan setengah gaji plak...

Masa PM umumkan benda nih aku dah sampai rumah dah...tadi dengar dalam kete ni sambung tgk kat tv...rupa2nya PM pakai baju melayu kaler hijau...bila dengar dia cakap sebulan setengah gaji tuh, aku dah terbeliak bijik mata dah..tp bila cakap yg setengah bulan dah bagi raya aritu terus aku tergelak...heheh...berkira sungguh...tapi takper lar..dari takder...Syukur Alhamdulillah...dapat gak cover2 yuran tadika batrisyia tahun depan dan kos2 yg lain...InsyaAllah batrisyia akan mula masuk tadika awal tahun depan...transit masih lagi kat taska dia skang...yuran pendaftaran jer dah baper...tapi demi anakanda tercinta biarlah mak korbankan bonus mak bulan 12 nanti...heheh...tapi perlu diingat juga bukan mak sorang je yg dapat bonus..abah pun dapat gak jadi kena tong tong ler...

So keseluruhannya, walaupun macam2 kerajaan bagi pada rakyat, pasti tak semua orang akan berpuas hati...bukan senang nak puaskan hati semua orang...dan yg paling penting undi adalah rahsia....eh...tetiba jer

sekian ulasan bajet 2013 dari penyampai berita mummy batrisyia...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...