My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, October 8, 2012

Batrisyia dah makin petah berbicara....

Dah dekat 2 minggu batrisyia dah  tak berpampers lagi...kecuali masa gi jalan dan tido...bagi anak org lain mungkin ada yg 2 tahun dah boleh pampers free tp sibudak bertuah nih, memang bertuah lar...lagipun mak dia malas kan dan kurang sabar... ...heheh...size pampers dia pun dah tahap maksimum...bila muat2 jer...pandai plak dia cakap...

"icha nak muwat, ni bibi unyer"

mula2 memang payah lar sket, minggu pertama tuh kat skolah still pakai lagi, kat rumah lepas mandi jer aku pakaikan spender ngan gaun jer...ada lar 3 kali terkucil buat 2 hari yg pertama..bila terkucil tuh memang kena marah lah...nangis2 dia nak pakai pampers balik...bila tido malam aku pakaikan lar...tiap2 malam aku ajar camtu..masuk hari ke 4 dia dah pandai cakap nak kencing dan berak...tp kejap2 aku tanya gak takut kot2 dia terlupa..Alhamdulillah dia ok jer...

masuk minggu ke 2 aku bagitau kat cikgu dia yg dia dah boleh tak pakai pampers...cikgu pesan nanti hantar skolah takyah pakai pampers dah...mula2 tuh takut gak kalo dia terkencing dalam kereta...seblom kuar rumah suh dia kencing siap2...sibbaik lar ok...

Petang smalam hb bawak dia jalan2 keliling taman jalan kaki dgn tak pakai pampers...aku tak ikut sebab ada keje nak buat...risau gak kot2 tgh berjalan dia nak kencing...nak dekat sejam balik ok jer...tak kencing pun...balik jer terus mintak air...dahaga kot ...







gambar nih sumer amik kat midvalley aritu...suka btol dia ngan  "mitimose" nih...

Actually dia boleh cakap dah sebenarnya tapi kadang2 cam ayam ngan itik cakap...
nak kata aku kurang borak ngan dia...tak jugak..slalu lar aku tanya mcm kat dia..tp jawapan yg dia bagi tak seperti yg aku harapkan...
bila tanya kat skolah tadi buat apa?
makan apa?
setiap kali dia akan bagi jawapan yg sama...

Ari sabtu baru2 nih, sedang aku sibuk packing aiskrim jiran depan rumah datang...kebetulan batrisyia tgh main beskal kat luar...yani nih penah mengasuh batrisyia masa baby dulu, jadi dia ngan batrisyia memang agak rapat lar...

yani: batrisyia dah makan ker?
batrisyia: dah
yani: makan lauk apa tadi

batrisyia: udang
yani: saper masak
batrisyia: abah masak...mak tatit porut

Bila yani citer kat aku, aku agak terkejut lar...memang hb masak masa lunch aritu, aku cam tak larat nak masak sebab dah bertrip basuh baju, kemas rumah dari pagi...hb kesian kan aku tp dia cam malas nak makan kat luar..so dia masak sambal udang..aku just jerangkan nasik dan goreng telur dadar jer...
sambil hb masak aku dok tengok tv sambil gosok2 perut..tu agaknya dia cakap "mak tatit porut"....bertuah sungguh...

Kekadang nak dengar dia bercerita, aku borak lar dengan dia masa dia tgh tengok kartun...kekadang dia layan kekadang dia wat dek jer...seblom tanya kiter nak kena tau nama setiap karakter dalam kartun tuh..channel favourite dia disney junior...

kalo aku tanya naper 'krong' sedih?
nanti dia citer lar...yg pororo marah krong wat sepah, krong merajuk gi umah poby, poby plak takder..pastu krong menangis...nanti pororo datang carik dia pujuk ajak balik....

camtu ler lebih kurang...

Skang dah tau dah kalo ari cuti takyah di skolah..kalo ari keje kena gi skolah..kekadang dah sampai depan taska sempat lagi mencuba nasib

" mak tolah tanak mak"

nak pujuk dia gi skolah aku buatkan bekal breakfast utk bawak gi skolah..pesan suh makan ngan kawan2...seronok ler dia..jap gi nak bagi sikin, husna, qayyum..tp bila tanya cikgu, dia makan sorang jer...heheh...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...