My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Friday, March 15, 2013

1MOCC yang membuatkan hatiku gundah gulana...

Sebenarnya dari bulan 11 lagi aku dah tau pasal benda nih...hb ku ditugaskan untuk menjayakan 1MOCC nih dimana ia adalah call centre utk pertanyaan dan aduan berkaitan kerajaan...
Memamg nampak baik untuk cust dan kerajaan...tapi masalahnya semua PA berjawatan PKP di paksa untuk menerima tugas nih tanpa diberi pilihan....

ini bukan aku....

Benda ni nampak cam senang jer kan nak handle tapi bila kiter alami sendiri makan tak kenyang tido tak lena...effect hidup aku seharian dan pengeluaran susu...nampak cam tak logik kan...tapi percaya lar ianya berlaku..bila stress susu pun kurang walaupun makan banyak...heheh...

Ceritanya begini...aku kan dok kat nilai Negeri sembilan keje plak kat putrajaya...dah memang rezeki kami lar suami isteri keje kat tempat yg sama...anak antar kat taska dekat area rumah...ok...fine memang perjalanan jauh dari rumah ke tempat keje makan masa sejam pegi dan sejam balik...pagi kena kuar umah kul 7.00pg...sampai umah petang kul 6.00ptg...tu kalo tak menyinggah mana2 dan balik ontime...kekadang hb ada keje sket lai lajak sampai 5.30...nak dekat kul 7.00 lar kitorang sampai rumah sebab masa tuh jalan jammed teruk kat dengkil dan salak tinggi...ok takper lar..dah 5 thn pun macam tu...


Bila datangnya MOCC nih, hb aku kena tukar tempat keje ke JPM...bukan kat putrajaya tapi cyberjaya..tambah runsing lagi dia kena masuk syift means waktu kerja dia takkan sama dgn aku...disebabkan aku nih 'pandai' sangat bawak kereta jadi adalah satu masalah bila berlainan tempat keje...kalo aku pandai bawak pun, ekonomikah 2 kenderaan nak bergerak dalam masa satu hari pergi dan balik dgn jarak yg sama tp waktu berlainan...kalo ada bas dari nilai direct ke depan opis memang aku naik bas jer...ini bermakna perbelanjaan utk pengangkutan jadi double....

So kitorang decide nak pindah putrajaya...mintak kuarters...tapi masalahnya aku pernah apply masa kat jalan duta dulu..tahun 2005...tak dapat pun...bila nak mintak putrajaya nih kena lar wat permohonan baru...aku pun isi ler atas nama aku...melalui laman web BPH aku dapat tau yg kalo nak wat rayuan kena mohon dah lebih 6 bulan kuarters tuh...aku baru mohon seminggu dah nak wat rayuan memang tak dapek lar...dengar citer plak ada 7 ribu lebih org dalam waiting list...mau abis skolah menengah batrisyia baru dapat giliran...tu masalah pertama...

taska permata duniaku 

Masalah ke 2...tadika batrisyia dan taska irfan...batrisyia skang kan tgh blajar kat krista nilai...rasa cam rugi kalo tukar skolah dia sebab aku dah bayar yuran utk setahun yg mencecah ratusan ringgit...lagipun aku dah selesa dgn taska diorang skang...taska nih batrisyia dok since dia 6 bulan lagi...dalam bulan mac macam nih ada ker taska dan tadika yg masih kosong...dgr ceritanya taska diputrajaya nih memanjang penuh...ada plak yg amik 2 thn keatas jer..ada yg takder transit...aish macam2 lar yg aku fikirkan...apa yg aku buat cuma survey jer lar dulu...kalo tadika takder terpaksa lar berhentikan batrisyia blajar dulu..kesian plak kat dia tapi nak wat caner SYMP kan....


ini ler pemilik lesen P....gara2 dia,

kereta dia nih kena letak huruf "P" tapi...tetap dia yg memandu


Masalah ke 3 pengangkutan nak pergi keje...hb kan keje cyber aku plak putra..kalo dekat kuarters ngan office memang aku jalan kaki atau naik bas jer...tapi kalo jauh caner...drive...ok..kalo sesak caner....aku nih memang lar dah ada lesen tp aku brani bawak kat jalan yg luas terbentang dan takder kereta yg banyak....nak cari jalan  macam tu kat putrajaya nih memang takder lar kalo ari keje..kalo ari malam mungkin ada...kalo hb nak antar aku gi keje then dia nak gi opis takut lambat sampai plak...nak tak nak aku kena branikan jugak diri ini....tu masalah paling besar pada aku rasanya

Masalah ke 4 duit....nak pindah memerlukan sumber kewangan yg banyak...nak sewa lori, nak beli barang, dapat lak kitorang nih memang tak membeli byk barang masa kawen dulu sebab aku dok umah hb yg memang serba serbi dah lengkap...bila nak pindah nih takkan nak mengangkut kot...harta pusaka tuh...ketulahan nanti....

Masalah ke 5 dan paling major skali...ialah bila sebenarnya hb aku kena pindah tempat keje...kalo aku pindah skang dibuatnya tak jadi, cancel ker, postpone ke..tunda ke tahun 2020 ker...tak ker menyusahkan...kalo dibuatnya dapat surat seminggu seblom kena pindah caner pulak ...tak kelam kabut dibuatnya...mana nak cari kuarters..mana nak cari taska...mana nak cari tadika..sampai skang meeting ntah dah berapa kali...kejap bulan Jan 2013..pastu 2015..tup2 bulan jun 2013...bila sebenarnya nih...pening aku...jangan ler main2..ingat pindah nih macam gi tengok wayang....dan2 tu nak tgk , dan2 tuh terus beli tiket...

Apa yg aku runsingkan ialah

macammana kalo kena pindah dalam waktu yg singkat
macammana kalo tak dapat kuarters
macammana kalo tak dapat taska dan tadika berdekatan
macammana kalo aku takut nak drive
macammana kalo dah pindah rumah tapi tak jadi pindah tempat keje...
macam2 lar aku fikirkan...

semua soalan tuh hb aku tak dapat nak jawab dgn jawapan yg memuaskan atiku..menyebabkan dia pun ikut tensen skali...dia malas nak fikir dan nak biar benda jadi baru fikir.... tapi aku suka nak fikir sebab bila terjadi dah takyah fikir lagi terus buat jer....

macam masa nak kawen dulu...once aku dah decide nak kawen aku dah fikir dan rancang nak wat majlis macammana, hantaran, pelamin, baju kawen, kenduri, lauk pauk...bila tiba harinya sumer dah sedia...even sekecil2 perkara seperti kotak tisu pun aku dah fikirkan....sampaikan mak aku macam tak percaya aku leh wat hantaran aku sendiri...sebab mak dah risau kat saper lar dia nak tempah wat hantaran sebab dia tak tau..aku just mintak mak handle makan, minum dan khemah jer...yg lain aku settlekan....

pergi keje bincang pasal hal nih, balik keje, tgh makan, nak masuk tido...sampaikan dah takder topik lain dah...kesian gak kat hb sebenarnya sebab dia yg alami semua nih sampaikan terfikir nak letak jawatan dan berniaga sendiri...heheh...aku ler nyer idea tuh...

Aku harap lar kot2 PM baca blog aku...huhuhu...seeloknya wujudkan pengambilan baru khas untuk program nih...tak pun bagi option kat PKP..saper yg nk transfer...bagi elaun tambahan...yg bujang2 mesti nak...aku ada survey gak pendapat org ramai tentang benda nih...kat CUEPACS nyer blog pun ada...kira ramai gak lar yg gundah gulana...siap ada yg bagi surat kat harakahdaily lagi...

Bila fikir2 balik, aku cuba muhasabah diri...mungkin ada hikmah disebaliknya...aku mintak gak pandangan kawan2 dan adikku deqla...sebolehnya aku cuba terima dan redha...tugas aku adalah mintak hb redha sama...

apa yg aku buat adalah....1st skali kena tunggu surat pertukaran dulu...once dah confirm jer aku akan wat rayuan kuarters..dapat kuarters kat mana, aku akan cari taska dan tadika...yg penting taska lar...kalo tadika batrisyia tak der aku kena stopkan dia blajar dulu...kesian memang kesian sebab dia dah menunjukkan peningkatan dalam pelajaran tp nak wat caner...taska mesti dekat dgn kuarters atau office aku sebab senang aku nak handle nanti..takleh nak harapkan kan hb sebab kalo dia dah masuk shift nanti susah plak aku terkapai2 seorang diri...

cer bayangkan caner aku nak memandu dgn putra dan putriku dok dalam kete...nak kena beli carseat nih..


Selain tuh aku ngan hb sama2 bayangkan betapa seronoknya bila kitorang pindah putrajaya...dekat ngan tempat keje, leh kuar rumah lambat nak gi keje..sebab skang nih aku bangun pagi kul 5..mungkin lepas nih 6.30 baru bgn...leh sampai rumah awal..aku siap janji ngan hb nak masak setiap ari sebab ada banyak masa kan....kalo skang kul 6.30pm sampai rumah kekadang tak sempat nak masak aka MALAS...



Ada pro and kontra lar...aku ckp kat hb, kiter kena terima dan redha...juga gembira dgn keadaan skang...prinsip aku takder org lain yg boleh gembirakan kiter melainkan diri kiter sendiri...

tetiba rasa cam tak sabar plak nak pindah....boleh???









3 comments:

Bayu Laut said...

So skrg hb puan da diserapkn ke 1mocc blum?

Mummy said...

wat masa ni blom lagi...hitam putih blom ada...sy risaukan tiba2 antar email suh gi kursus kat KL...dah lar kuarters giliran yg ke 2000 lebih walaupun dah buat rayuan....

Unknown said...

Hahaha. Masalah Puan mcm sama dgn saye. Sy tengah google pasal kuarters kerajaan, tu pasal jumpe blog Puan.

Suami sy apply jawatan di BTP Bukit Kiara. Dah p interview, bulan 8 ni baru keluar result. Kami skrg dok di pahang.

Kalau la suami dpt jawatan di BTP tu dan result tu kuar lambat,mmg kelam kabut la kami nak pindah. Saya yg pening pikir macam2. Suami rileks ja. Hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...