My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Friday, March 15, 2013

Stok EBM dan blackout...

Lepas aku beli storage bottle kat manjaku aritu, aku terus buang sumer bekas dadih yg dah pakai...kalo botol tak cukup aku pakai storage bag plak...skang nih stok menten jer 30 ke 40 botol...lebih kurang 120 ke 150 auns...

ni bahagian bawah stok beku

dan ni pulak bahagian atas

kalo botol tak cukup br aku guna storage bag tp tak brapa suka sgt sebab bentuk dia tak sekata...susah nak susun

setiap malam seblom tido aku akan packing siap beg batrisyia dan irfan..then basuh botol dan stimkan...dan toskan bg kering
Bangun pagi kul 5.00 terus pump susu...lepas pump susu aku akan letak stok susu perahan dan botol irfan dalam bekas...then siapkan ice pack utk beg susu...



aku bg 4 fresh EBM dan 2 Frozen EBM ke taska...



ni ler box nya...sgt selesa bawak nih...

ni ler barang2 nak kena standby setiap pagi...wat masa nih tak pernah tinggal lagi lar brg2 penting...
banyak kan...tu tak masuk lagi kalo aku bawak bekal nasik dan breakfast...tak menang tgn dibuatnya...


Waktu mengepam kalo hari bekerja
5.00pg 
10.00pg
3 ptg
8 mlm

kalo hari cuti aku pump skali jer kul 8.00pg...
biasanya setiap sesi aku leh dapat 6 ke 8 auns...sehari leh lar dapat 25 ke 30 auns...

Minggu lepas aku dapat notis bekalan elektrik terputus selama 9 jam mulai 10.00pg hingga 7.00mlm...
memula aku tak kisah sgt sebab keje kan...tiba2 aku teringat stok susu EBM...
alahai camner nih...
Apa yg aku buat sehari seblom blackout tuh, aku beli ice kat 7E...then curahkan kat EBM sehingga menutupi keseluruhan botol...kira macam backup lar masa blackout nanti...bila pump susu aku tak bekukan, aku just letak kat chiller jer...

aku tawakal jer lar...sebab susu tuh takleh cair langsung..kalo cair sket nak kena guna dalam masa 24 jam...mana lar mampu irfan nak abiskan semua..

menurut jiran aku tepat kul 10.00 api takder dah...tapi lebih kurang kul 1.30 dah ada balik...lega rasa...
balik keje aku tgk Alhamdulillah elok jer beku semua...tp ais kat chiller tuh cam cair sket lar...


1 comment:

Mummy Hana said...

Thanks bg tips camne nak handle stok ebm bila blackout..hehe...owh ye..sy plak tak ska guna botol smpan stok
.sbb space tak muat..so ska guna plastik..apa yg sy buat plastik stok ebm tu sy baringkan dulu bg ebm sekata...bila da keras baru tegakkan. Hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...