My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Thursday, March 13, 2014

1001 cerita.....

Allahhu Akbar...lama btol rasanya tak update blog....sejak aku pindah opis nih, skang baru merasa settle sumer keje...yer la orang baru mesti amik masa nak catch up nak sama macam otai...skang aku dah dapat tune dia camner...rasa bernyawa lar sket...

Seblom memulakan sesi perkongsian cerita terlebih dulu aku nak ngajak korang2 lepas tiap kali abis solat jangan lupa mendoakan agar Allah memudahkan usaha pasukan penyelamat yang bertungkus lumus SAR pesawat MH370....semoga mendapat kbahar berita yg gembira...apa2pun kena redha dengan ketentuanNya....

Banyak benda nak cerita tp tak tau nak mula dari mana....

1. Atas permintaan deqla, ni dia gambar kawen ustaz hafiz


malam seblom tuh deqla tido umah aku lagi...seblom gerak balik kg dan deqla balik kl...berposing lar dulu...

me n my doter...

cousin


sampai jer tempat kenduri tgk diorang tgh berqasidah...majlis kawen ni amat meriah bila tetamu yg hadir boleh tahan ramai...makanan pun sedap2 dan tetamu dihiburkan dengan qasidah dari anak2 pelajar pondok darul islah ulu gemilang...

kakak...

mummy n batrisyia

dari jauh nampak pengantin berarak dengan iringan selawat dari pelajar sekolah pondok




fokus pada pengapit pengantin lelaki



sambil2 tgk pengantin makan beradab, sempat berposing mesra ngan atuk dan uwan


atuk uwan bersama cucu2nya


bujang lagi nih..kalo nak jadi adik ipar aku leh lar isi borang hahaha...


2. Skang malaysia diuji dengan pelbagai dugaan...diantaranya, cuaca kemarau, catuan bekalan air, jerebu, denggi dan terbaru skali kehilangan pesawat mas MH370...aku memang terkesan betul dengan jerebu dan cuaca panas kering nih...sampai batuk dan selsema menyerang....tapi tu lar setiap apa yg jadi pasti ada hikmahnya...bila ada catuan air baru lar kiter rasa air tu berharga...tak der lar asik nak membazir jer...
bila jerebu melanda, kiter akan lebih banyak duduk dalam rumah...bila dok dalam rumah lebih banyak masa bersama dgn keluarga...

3. Dah dekat 4 bulan aku pindah tempat baru nih...mula2 memang aku takleh nak terima pertukaran nih tapi lama kelamaan aku dah boleh terima...walaupun kat sini aku takder geng macam kat tempat lama, tp aku tetap bertegur sapa beramah mesra dengan kawan2 baru disini...kat sini memang aku totally mengadap keje jer...just imagine aku masuk keje kul 8.00 am...stat wat keje sampai 10.30 am..then pump susu, kul 11 sambung keje sampai 12.30pm...gi bawah beli makan...rehat, makan, tgk fb jap...1.30pm solat....
kul 2.00 sambung wat keje sampai kul 4.00pm...pump susu sesi ke2 then 4.30 solat asar...kul 5.00 balik....memang ngam2 jer masa dia....kalo dulu aku keje aku banyak rilek sebab takder dateline tp kat sini, setiap ujung bulan kena wat report...leh detect kalo sehari wat keje tak settle....ada hikmah lar disitu...

4.  cuma skang ni aku rasa macam masa cukup2 jer agak terkejar2 gak...apa tak nya setiap ari aku kena kena bangun pagi kul 5.30am...berkejaran lar nak pump susu, siapkan beg susu, beg aku, beg anak, susu irfan, mandikan diorang, solat, bersiap...kena kuar rumah b4 7.20am..lewat sket, memang tak sempat lar punch card kul 8.00am...slalu yg wat lambat, garam batrisyia...masa tu lar dia nak suh aku siapkn air, nak bawak mainan, nak bawak cd yg mana memang aku tak bagi dia bawak....jap gi teacher mengadu dia tak blaja sebab bawak mainan gi skolah...memang tak dapat lar kan...irfan pun kekadang jadi penyebab gak...nak melangkah keluar time tu lar bau harum semerbak menusuk idung...berak lar pulak...
itu pagi...kang malam, aku kena settle semua keje seblom masuk tido habis lewat kul 12.00mlm...masak, basuh baju, sidai baju, lipat baju, pump susu, makan, iron baju, mandi, mandikan anak2, kemas rumah, kemas dapur, basuh botol susu...tak boleh tidak kena buat gak...cuma kadang2 lipat kain tuh aku skip lar...
kat opis plak, nak kena siapkan keje seblom kul 5.00pm....setiap ari tu lar rutin aku...bila ari cuti ingat boleh rehat ke..takde mananya...wat keje lain plak....
tapi walauapapun, aku seronok dan bahagia...walaupun penat..melihat anak2 dan suami berselara menjamah makanan yg aku sediakan, disaat melihat mereka tido lena berpelukan....tenang jer rasa...

5. Peel batrisyia...skang ni dia banyak wat aku marah...tapi skang aku seboleh mungkin cuba control tahap kemarahan tuh...bukan lar nakal sangat perbuatan dia...setakat 
-lap kepala adik dengan lebihan air lepas basuh tangan
-siram air shower basah dinding sampai ke bumbung
-masukkan air dalam shower gel sampai sabun tinggal 5% jer...yg lebih semua air...padahal sabun tuh baru beli minggu lepas
- mengumpan adik masuk bilik mainan dia then bila adik terkedek2 datang dia pun hempas pintu sambil gelak1
- dukung adik sambil berlari
- tengok tv sambil berbogel
- sajer2 wat bising masa adik tgh tido...
- cibir aku...then bila kiter acah2 nak pukul dia, dia leh cakap "tak kena...tak kena"

tu sebahagian jer...kalo nak citer sakit pulak ati rasanya...tp tu lar aku rasa dia nak perhatian jer sebnarnya...mungkin aku tak perasan yg sejak ada irfan aku lebih banyak luangkan masa dgn irfan...
sampai ada satu malam dia cakap

" mak saya nak jadi kecik"

nape nak jadi kecik

"yer la..nanti leh tido ngan mak. leh tetek mak, leh dukung...boleh lar..please"

kalo jadi kecik nanti takleh makan aiskrim, tak leh makan coklat sebab baby takder gigi...caner???

" oyeke...tanak lar"

ok settle


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...