My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, August 29, 2017

Salam merdeka, salam AidilAdha dan hepi holiday.....

InsyaAllah esok dan isnin depan aku cuti menjadikan jumlah cuti aku adalah selama 6 hari termasuk sabtu ahad dan cuti merdeka raya.....esok aku cuti sebab nak mula kemas rumah...isnin pulak aku amik cuti coz skolah irfan tutup.....lagipun rasa macam nak rehat lama sket kat umah....

Plan esok kemas umah
khamis balik kampung.....malamnya wat besday maklong ita
jumaat raya...
sabtu balik putrajaya
ahad sambung kemas umah
isnin rest....

Gitu la plan nya InsyaAllah....semoga diberi kesihatan dan kemampuan utk melakukannya.....

Dikla bakal berpindah kerumahku awal Dis 2017. Tasha pun dah dapat penempatan darjah 1 kat SKPP14 sama dgn batrisyia....senang la nanti batrisyia boleh tolong tengok tengokkan tasha....lagipun kitorang boleh tlg tengok tengokkan dikla dan anak2 bila dah dok serumah ni.....Aku cuba bantu mana yg boleh....

So disebabkan skang ni bilik no 2 aku tak ubah macam stor maka kena la aku transform bilik tu jadi bilik dikla...nak tinggalkan seketul katil je dalam tu...sebab nanti dikla akan bawak almari dia sendiri....dan barang2 yg lain...So bilik kena kosong...skang ni bilik tu mengandungi sebuah katil 3 buah almari dan berkotak2 barang yg ntah apa isinya.....

tahun depan batrisyia dah nak masuk 10 tahun...dia still lagi tido sebilik ngan kitorang walaupun berlainan katil...jadi aku plan nak asingkan tempat tdo dia...so aku nak transform bilik no 3 jadi bilik  batrisyia merangkap bilik study dia dan bilik solat skali......gym aku pindahkan masuk bilik aku....senang sket nak kuruskan badan

yang bilik aku akan diberi nafas baru bila aku keluarkan katil batrisyia nanti....roh make over ni tiba2 datang bila tgk member2 aku ramai yg sdg dlm proses pindah rumah...aku pun ikut skali survey deco2 rumah maka tercetus la idea nak make over umah ni....aku bukan nak renovate pun...cuma susun atur perabot dan kemaskan je.....jadi aku akan gunakan kos seminima yg mungkin....

ni katil idaman ni....kredit pic to blog dekorasi impian

































konsep aku senang je.....simple dan bersih.....aku tak suka hiasan2 melarat di dinding atas meja atas lantai.....cukup ada perabot basic karpet hiasan dinding sket.....


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjkjVi7t_O86giGAVEGvhBZ8AtTEb54DqPQgEsA_dMKxWjlm64nW2dXmeQqu2nd9w9M7eH8bB_M1aiXR0C1FR9sRgdhcZCpogPhY01_-OWv62AXzFKzRR9JkF3VMq9NtVg0AP9bV_imZxA/s1600/ruang+tamu+pink+4.jpg
simple dan kemas kredit pic to blog dekorasi impian

Aku nak transform bilik 1 macam bilik hotel
bilik 2 jadi bilik dikla
bilik 3 jadi bilik kanak2 riang
hall macam hall bilik hotel
dapur macam dapur masterchef
tranform laundy area siap taman mini....aku pernah ada taman mini dulu...masa kt nilai la
transform balkoni siap dgn tempat bersantai
tranform pintu utama siap ada penyambut tetamu hahahah
muatkan segala mak nenek brg dalam stor
make over toilet luar dan toilet dalam
cat dinding
tukar langsir.....

tu dia banyak nya nak buat.....start esok dan due date nya adalah pada 31 okt 2017. InsyaAllah.....malam tadi kami dh mula kemas 5 box menjadikan 2 box penuh mainan  dan 2 plastik penuh sampah dan 3 bos kosong...nampak tak slama ni yg tersimpan dalam stor tu bukan barang elok pun....tp sebab tak berkemas tu yg jadi banyak....padahal masa aku pindah aku just bawak set katil brg2 sket dan kain baju jer....

Lepas 4 tahun dok sini xtau dari mana datang nya barang sampai penuh sebuah bilik dan stor....yg pastinya byk barang2 hb...sebabnya aku x reti nak kemas barang dia...semua aku masuk box...nak buang secebis kertas pun xbrani...mana tau kot2 dia nak pakai....tu yg makin banyak tu....err....barang2 aku pun ada heeheheh

Mengemas rumah kosong dan rumah berisi ni lain cabarannya...sebab rumah dah ada barang...kiter plak tinggal situ...tu mujur mengemas jer...kalo renovation lagi la....mau kena tdo hotel barang seminggu dua....
Boleh tengok rumah aku kalo kosong kat sini....tenang dan damai jer rasa...

Aku cuma nak kemas ala2 clean house tu jer.....

1. Asingkan barang ikut jenis
-barang nak pakai
-barang nak simpan
-barang nak buang
-barang nak sedekah / jual

2. Dah asingkan jadi brg yg nak simpan terus simpan dalam stor
barang nak buang terus masuk plastik sampah dan buang
barang nak jual sedekah asingkan letak 1 sudut
barang nak pakai letak la ditempt yg sepatutnya....

3. Clearkan satu2 bilik....kosongkan...alihkan brg kebilik lain kejap
Bersihkan vacum mop lap then isi semula barang yg dikehendaki sahaja.....

4. Ulang step 1 hingga 3 utk kesemua bahagian bilik dan ceruk rumah.....



Ada banyak bahagian nak kemas ni
1. Bilik utama

2. bilik 2- bilik deqla

3. bilik 3- bilik batrisyia

4. Hall
tv ni aku nak suh hb lekat kat dinding....kabinet ni jual hahahah



















5. Dapur

ni peti ais umah masa nak open house aritu....penuh



















6. Laundy area

7. Balkoni

8. Toilet luar dan dalam

9. Stor

10. Pintu masuk utama

So esok aku akan mulakan dengan memunggah barang dalam bilik no 2 dan stor dulu....settle nanti baru buat yg lain lak....baru senaraikan jer dah mencungap rasa...tu blom kemas lagi tu....adeh

Wish me luck


Apa2 pun selamat menyambut merdeka yg ke 60....Salam Aidiladha buat semua.....semoga selamat pergi dan balik ke destinasi yg dituju....InsyaAllah






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...