My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Thursday, September 21, 2017

Antara angan angan dan cita cita

Apa beza angan2 dan cita2.....rasanya macam sama je kan....tp berbeza dari segi pelaksaan....angan2 ni just impian dalam minda kiter sajer....tapi cita cita lebih kepada impian dan usaha untuk mencapai impian tu....paham x...hahaha....

"Aku berangan2 nak jadi cikgu"....mcm tak konfiden je kan...tp bila kiter tukar "aku bercita2 nak jadi cikgu"....ha kan lain tu...semangatnya pun lain....

Aku berangan nak makeover rumah ni dah lama...dari zaman bujang lagi...nanti dah kawen nak umah macam ni nak hias umah macam tu....angan2 masa bujang hanya lah tinggal angan angan sebab bila kiter dah kawen baru kiter sedar yg menghias rumah tu bukan lagi keuatamaan....yg penting adalah menyediakan kediaman yg selesa dan selamat untuk anak2.....masa anak aku kecik rumah aku memang takde hiasa langsung...sampai la skang sebenarnya...kalo yg dtg umah aku tau la camner kosong nya umah aku....xde hiasan dinding (sebab aku tak suka hiasa yg memerangkap habuk), tiada pasu2 kristal atau pasu tegak berdiri,,,tiada almari kaca hiasan yg dipenuhi pinggan mangkuk....aku nak rumah aku lapang supaya senang budak2 nak merangkak berlari menonggeng berkejaran.....

Sampai la aku pindah putrajaya....kalo gi umah nilai yg aku pernah dok dulu...skang ni adik ipar aku yg duduk memang berbeza la dia hias umah tu....aku lak yg jadi kekok bila balik sana....walaupun jarang2 dah blk....risau jer kalo anak2 terpecah kan itu ke ini ke....

bila anak kecik kiter nak dok dgn tenang....biar diorang melasak tanpa perlu kiter risaukan tertelan apa2 ke terpecahkan apa2 ke....tp tula biasa dh biasa kt umah lapang, bila gi mall ke gi umah org ke aku jadi risau dan aku mmg  xbg diorang melasak sgt....tagline aku tu la dia...." nak tgk boleh tapi tgk dgn mata bukan dgn tangan"

tp tu la dah namanya budak2 yg kiter larang tu la nak sgt dia pegang....aku alergik habuk tu sebab aku fobia sgt bila anak usik2 brg org...kalo jenis brg tu berkilat takper,....tp kebiasaannya brg2 hiasan ni cepat berhabuk.... boleh imagine gi umah mak sedara aku....dia buat agar2 kering tu bentuk bunga dan dia buat display....dtg anak aku petik terus masuk mulut...ko rasa apa perasaan aku...kok dia nak tanya dulu xpe gak....histeria aku kejap....aku suh dia kumur2....mujur x batuk....adeh....

ok kembali kepada tajuk utama....bercita2 nak rumah seperti rumah ala pameran ikea baru terbit bulan lepas....aku buat plan dan bentangkan pada hb...dia setuju jadi kiter proceed...slama ni tertangguh sebab anak kecik, kekangan masa dan duit ofcoz...masa kat opis lama mmg xde masa la aku nak deco2 umah ni....Alhamdulillah irfan dh 5 thn kakak pun dah 9 tahun...tanda2 nak pregnant lg blom ada jadi ini lah masanya.....sumber kewangan plak aku amik dari bonus LPPSA yg simpan dalam ASB....ada kenangan la duit tu....xde la abis macam tu je....

tempat keje baru ni x macam tempat keje lama....dulu tiap ari nak xnak tetap dpt fail 20 fail sehari....kena siap...tempat keje baru ni kekadang ada keje byk kekadang xde langsung....jd masa ada keje bz la aku...kalo xde melangok je la....tu yg asik la cari ilham mendeco....

So mari kiter teruskan dengan cita2itu....

Disclaimer: Semua pic adalah sumber dari google image...bukan pic aku sendiri

Dimulakan dgn hall....cita2 aku nak wat hall macam ni....tv sangkut ke dinding...Actually dulu tv dalam bilik mmg sangkut kedinding...tp tv kat hall letak je atas kabinet....jd nak menjimatkan ruang jadi aku nak let go je kabinet tv yg ada skang....slama ni meja makan aku sandar ke dinding...pasni nak wat camni...meja makan letak kt tengah...aku masih lagi mengekalkan utk mengelakkan hiasan dinding dan meja yg memerangkap habuk...kalo ada pun seminima yg mungkin la....

hall idaman (pic google)
then toilet....skang ni tempat letak sabun tu aku pakai sangkut jer kat tingkap....kemas gak la tp x cantik heheheh...kalo mcm yg bawah ni nampak kemas...siap ada kabinet...tp kena tgk bajet gak la...sebabkan umah aku ni kuarters so aku takleh nak tebuk2 sgt la sesuka ati....
toilet idaman (pic google)

then Sofa dan langsir ..... mungkin aku akan baiki je sofa yg lama ni...nak beli baru mcm sayang plak sebab sofa tu ok lagi cuma nak kena tukar kusyen dia....kusyen lama aku dh buang  ganti dgn kusyen ikea yg sekeping2 tu tp xpadan la size nya...lantak la...asal teralas bontot sudah.....kalo ada bajet lebih aku nak beli kerusi lagi 2 biji bersama meja kopi...susun atur sama spt pic bawah ni...langsir pun nak tukar...mungkin aku cari kat kaison je....

langsir dan sofa idaman (pic google)

perhatikan alas tempt duduk tu....kaler pun lain hahaha

ni ler kusyen nya...aku buang semua....
tempat letak sudip dan rempah ratus......aku just nak sangkutkan mcm ni jer...senang sket nak masak....xde lak terselak selak tercari2...dalam pada tu lauk pun hangus hahaha...aku dah buat tp bukan la drill macam ni....guna yg Mr DIy punya je

rak rempah idaman (pic google)

next....tanaman mini....aku berhasrat nak sahut seruan kerajaan kearah penjimatan...tanam sayur sendiri....plan nak letak kat laundry area....tp macam hb x luluskan jer....ruang terhad dan hidup ke tanaman ni dalam jagaan aku...tp tu la bukan aku xpernah tanam pokok bg hidup....dulu kat nilai ada jer aku buat....idup jer....nak kena hasut hb lebih sket hehehe

pokok tanaman
Ada byk lagi bahagian2 idaman tp blom jumpa lagi....ni jer buat masa ni....Malam ni InsyAllah mak akan dtg umah sebab esok kami ada projek nk tlg packing brg dikla....Dia kan bakal pindah bln Dis nanti..so kena kemas la sket2 dr skang....xde la nanti huru hara...plan kitorang adalah nak pack brg2 yg dia xbrapa nak gunakan dan pack brg2 arwah suami dia...yg mana boleh jual buang nak sedekah ke....Aku dh mintak dia snap pic setiap ruang rumah sebab aku nak kena wat plan dulu....esok terus wat keje je...sebab masa terhad....anak2 dia semua anta pengasuh..anak2 aku hb tlg jaga...just aku dikla dan mak jer...senang sket nk bersilat....InsyaAllah semoga selesai seblom kul 5....




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...