My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, September 19, 2017

Kemas umah Part 1...Kitchen

Aku dah mula kemas umah sejak 30 Ogos lagi...nak dekat 3 minggu dah...x gak settle2 lagi...nampak mcm mudah jer nak kemas tapi jadi lambat sebab kekangan masa dan barang hb yg byk giler....

Aku mula clearkan bilik no 2 (stor sementara) dan stor.....Semua barang hb aku longgokan 1 tempat...sebab kalo ikut aku semua aku nak buang heheheh....brg2 aku mcm baju yg lama2 baju anak2 semua aku pilih dan asingkan mana nak donate nak simpan dan pakai....xsangka byk baju tdo kakak masa umur 3 thn leh muat sedang kat irfan skang...irfan 5 thn tp sama saiz ngan kakak masa umur 3 thn huhuhu....halusnyer la anak mak nih

Ada baju baby irfan ngan ica yg masih elok aku asingkan nak bg pada baby nadim dan baby dina....seingt aku nak dekat 15 beg plastik besar aku buang dan beberapa kotak brg yg kalo ikutkan memang sayang tp sebab syg tu la jadi semak umah...kebanyakan brg tu ada memori tersendiri tp kena cekalkan ati utk let go...yg x elok mmg aku buang la...manayg masih elok aku letak dalam kotak dan letak luar rumah...nanti ada je cleaner yg amik...ikut la dia nak guna ke nak jual ke...pada kiter mungkin xde nilai tp pada dia mana tau boleh jadi punca rezeki....jd aku niat sedekah jer...

tapi kecekalan aku dalam menyimpan barang xleh celen hb aku nyer nyimpan....sakit jiwa mengemas brg dia...dalam byk2 brg dia tu boleh kata semua nk simpan...xnak let go....yg dia nak jual cuma kertas2 A4 yg terpakai dan kotak jer...stor dah la comel giler...xtau la mana nak sumbat brg2 dia tu...sebab setiap ruang umah aku nak manfaat kan sepenuhnya...aku xnak lagi ada ruang yg digunakan sbg stor....Aku plan nak buat

1. Bilik tdo 1- bilik tdo aku + ruang solat + gym
2. Bilik tdo 2- bilik deqla
3. Bilik 3- bilik batrisyia + bilik study + bilik mainan
4. Balkoni- Sidai baju + taman mini
5. Balkoni dapur - laundry area + tanaman dlm pasu

Selepas 3 minggu

Bilik 1 masih seperti biasa....blom ada apa2 perubahan lagi....bilik ni mmg aku xnak sentuh lagi pasal kang mana plak aku nak tdo....kena buat seharian utk bilik sajer sampai siap....


ni brg nak jual/donate...longgok jap diruang tamu...plan khamis ni dikman dtg nak bg kat dia jer....kecuali beskal la....xtau nak letak celah mana beskal ni......
ni selonggok lagi kat hall brg2 KIV....box yg separa kosong...brg2 nak bawak g opis dan beg2 shopping...2 kotak ngko...mmg aku simpan slama ni....sayangggg nyer pasal
 Hall jadi tempat transit barang utk jual & donate sementara....byk nak donate sebenarnya dari yg nak jual....rasa cam xgamak nak letak harga brapa hahahah....


Bilik 2 jadi transit sementara gak brg2 nak jual/donate.....dlm tu masih ada katil dan 3 buah almari baju budak2 ni

utk di let go

ni barang hb...speaker woofer...cermin ikea...ada yg dia nak simpan dan jual

ni brg hb sahaja...aku ingtkan dah di bungkus skali br nak asingkan....pitam....

ni 3 almari nya...dari kiri Almari toto comforter bantal....yg tgh almari baju kakak...yg kanan almari baju irfan....

ni plak bilik stor....comel kan....stakat smalam ada 17 box mcm ni....bakal bertambah adeh...memang aku susun sampai siling nanti....setiap box aku labelkan apa brg yg ada kat dalam tu....


Bilik no 3 lak transit ampaian baju...dan beg blk kg....slama ni ampaian ni dok balkoni...tp sebab kerap ujan aku letak kat hall bila ari keje...weekend kalo ada kt umah br aku letak kat balkoni blk...mmg semak la tp nak wat camner...bersabar jer dulu....Almari buku batrisyia tu aku dah kemaskan masa kemas bilik no 2 aritu....

ni bilik no 3....
 Balkoni penuh dgn brg hb yg nak buang....dia nak belek helai demi helai inci demi inci brg tu....adeh....

Toilet plak masih seperti biasa...xde perubahan lagi....

Start sabtu pg sampai malam ahad aku sempat la make over dapur....kalo ikutkan awal lg siap tp sebab gi umah mak sedara hb malam sabtu tu jadi tergendala la sekejap....bila brg2 stor dah dirungkai sepenuhnya maka boleh la aku make over ruang demi ruang ....dimulakan dgn dapur dulu....seblom gi umah makcik sempat la singgah Mr DIY....seronok aku beli barang....dan hasilnya.....

tada.....dapur aku mmg besar kalo nak banding ngan mana2 kuarters yg lain....tp balkoni kecik la....


 
kabinet kayu ni kenangan dr umah nilai....hiasan dinding cupcake tu sajer je sangkut situ...blom dpt nak decorate lg


konsep hijau gitu....slama ni kat dapur aku pakai selipar....jadi dapur berminyak ker berkecah aku mmg xtau....jadi aku hapuskan selipar di dapur....

yg gantung2 tu pun baru letak....asalnya nak sangkut kuali skali tp tu la....penyangkut tu x kuat...asik jatuh jer...nak kena drill gak nampaknya....tong sampah aku letak kat dalam...seblom ni tong besar ni letak luar....kat dalam tong sampah kecik....la ni 1 je tong sampah...setiap pagi nak gi keje terus buang....xnak tangguh2 lagi......


tong gas pun masuk kabinet...seblom ni aku letak kat luar....
Balkoni dapur pun aku sempat kemas tp x makeover lagi la....seblom ni penuh brg kt situ...ni barang aku dh transfer gi balkoni luar....aku tinggalkan mesin basuh dan bakul baju kotor jer....nak mendobi pun selesa..

Alhamdulillah selesai satu bahagian....next bilik tdo utama aku lak....
 InsyaAllah malam ni plan nak gi bangi beli cat troli dan wrapping paper....blom buat lagi dah rasa letih....tp takper demi kebahagian rumahtangga ku chewah.....

Aku dah 10 tahun kawen ni tu yg semangat nk make over rumah sebabnya anak2 pun dah besar....pastu nak menyemarakkan lagi cinta antara ku dan suami chewah lagi....pheewwiiit

sebagai penutup....ini adalah 2 set pinggan mangkuk yg aku ada.....belah kiri tu aku beli masa kenduri kawen dikla...buat pinggan pengantin....yg kanan tu aku beli sesajer jer nak pakai....

Bila dah berusia ni passion pun kearah org tua2 nyer minat...koleksi pinggan mangkuk hahahha....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...