My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, July 30, 2012

Alahai Mercun.....

Baru beberapa hari menunaikan ibadah puasa, dah kedengaran rakyat Malaysia yg cedera akibat mercun...Dah macam aktiviti wajib setiap kali menjelang raya...yg herannya raya puasa jer ada yg cedera..sedangkan masa gong xi fa chai yg dah memang terkenal dgn mercun dan tarian singa takder plak kiter dgr org cina yg cedera akibat main mercun...

Mana silap nya...

1. Sikap ibu bapa/penjaga
- bila anak mintak duit bagi sahaja tanpa usul periksa
-kalo tau dia beli mercun pun siap pesan lagi..main elok2
- budak2 nih akalnya masih tak kreatif untuk membayangkan bahana yg bakal terjadi.

2. Peniaga
-mereka2 yg menjual mercun di tempat berbuka khususnya bazaar ramadhan...
-mereka menjual tanpa rasa takut dan malu

3. Pihak berkuasa
-penjualan mercun yg dibuat secara terbuka lansung tiada serbuan dibuat keatas mereka...takkan lar tiada penguasa yg berkunjung ke bazaar ramdhan dan melihat kemungkaran yg berlaku...mungkin mereka bertindak atas aduan orang awam..takder aduan so takder kes...hmmm...

Aku yg menjejakkan kaki kebazaar membawa anak kecil nih pun rasa tak selesa bila sikecik merengek nak mercun...dia ingatkan mainan..kan mercun tuh warna warni...kalo 1 gerai jer ok lagi..ni ada lar dalam 5 ke 6 buah gerai jual mercun....jenuh aku belikan air lar, fishball, jajan sebab tanak bagi dia nakkan benda tuh...akhirnya abah dia kesian belikan jugaklar mercun pop tuh..kalo ikut aku memang takder lar...ko menangis lar sampai kat kereta..sampai rumah tgk dia cam ralit sket, aku sorokkan mercun tuh....memanglar mercun tu macam tak bahaya tapi dalam tuh ada macam habuk sekam...tau jer lar budak2 mana dia tau benda bahaya ngan tak..pada aku habuk2 macam tu memang bisa..tu yg boleh buat batuk...memang takder lar aku nak bagi dia main...kalo nak bagi pun tunggu aku vacum habuk tu dulu...heheh


Bagaimana nak elakkan diri dari terlibat dengan kejadian yg tak diingini

1. Jangan beli dan jangan main mercun
- kalo dah beli mesti nak main kan...so jangan sekali2 walaupun kiter rasa benda tu slamat...membazir duit jer pun...lebih baik duit tu buat sbg duit raya ke budak2 nih..beli kuih ker, beli eskrem lagi bagus
-pernah jadi kat kampung aku 2 tahun lepas..malam tuh memang sedara sumer ada pada malam raya..dah ramai2 tuh memang macam2 peel lar masing2kan....bapak sedara aku nih ada bwk mercun dan bunga api yg jenis roket tuh...mula2 aku tgk gak sambil dukung sikecik..tp bila aku tgk dia cucuh bunga api tuh, then bunga api tuh tak terbang menjulang ke langit tapi dia mendatar dalam ketinggian 1 meter dari tanah...macam giler sket..aku pun macam risau ler...aku pun masuk dalam rumah...
- dalam beberapa minit lepas tu dgr riuh rendah kat luar, rupa2nya bunga api tuh terbang meletup betul2 kat tempat anak buah aku berkumpul...yg mak2. uwan2 dan atuk2 kat dalam rumah nih tgk lar apa yg jadi...rupa2 nya sorang cucu dah berdarah kat dahi...sket lagi nak kena mata....yg tukang cucuh bunga api ntah kemana hilangnya...adoyai....

2. Jangan join mereka2 yg main mercun
-kalo ada jiran2 ke main mercun berdekatan ngan rumah, eloklar ditegur tp berhemah lar...kang jadi gaduh plak...
-pastikan anak2 kiter tak join tgk skali...biasa lar budak2...mana ada fikir langkah2 keselamatan sumer...dia tau seronok jer...cucuh mercun pastu baling kat member...mercun pop ok lar..kalo mercun bola tak ke naya nanti....

Tapi tu lar kan, manusia ni dia tak serik2 selagi tak kena kat batang idung sendiri...cer tanya kat mereka yg dah kudung tangan sebab main mercun, adakah mercun bagi kebaikan ker mudarat...???

Menurut ustaz azhar idrus, main mercun ni hukumnya makruh atau haram...sunat ngan harus jauh skali
Jatuh haram bila melibatkan belanja puluhan ribu ringgit seperti pertunjukan bunga api malam tahun baru..kalo pakai duit rakyat lebih lar lagi ...haram juga bila permainan itu mendatangkan mudarat seperti putus jari, buta mata...
Tapi kalo nak main untuk suka2 tunjuk kat anak selagi tak datang mudarat hukumnya makruh...

Nak kena ingat yg anggota badan kiter nih bukan ada jual spare part kat kedai macam motor tuh...so hargai lar apa yg kiter ada elakkan dari bencana yg ditempah...semoga puasa dan raya kiter lebih sempurna dan bermakna....


*Aku kalo nak main bunga api pun jenis yg bakar kat hujung tuh then keluar api percik2 macam tuh...tp bila tgk asap yg berkepul2 terus tak jadi nak main.....nanti batuk

image dari google

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...